2013-10-20, 14:02
Medlem
highfives avatar
En intressant detalj i förhöret. Sid 1758

F: Ja, du menar så. Då förstår jag. Ja. Mmm. När…när åkte hon senast i din bil?
H: I min bil?
F: Ja.
H: Ja, det var ju väl nog då när hon…nej, det var ju den natt jag plockade upp hon. Alltså…
Citera
2013-10-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Alltså vem är Sebastian helt plötsligt???? Menar de Alex*nd*r??? Hur ska dessa utredare lösa ett mord när de inte kan ens skriva anteckningar från förhören ordentligt.

Sida 1027
Precis, jag reagerade också på det. Goddag yxskaft, liksom. Ett annat generande exempel är åtminstone en polis som skriver förhörsprotokoll och konsekvent använder "dem" på ställen där det borde stå de.
Citera
2013-10-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
ovan text från sid 1190 i FUP H= brodern Daniel, när han berättade om att de skulle söka efter VB i skogen tillsammans med KJ och hans kompisar 8-9 maj.
Är detta en felsägning eller slinter Daniel med tungan här?

Jag tror att KJ måste haft nån hjälp någonstans, med städning/undanröjning etc.
Undrar hur tillförlitligt vittnet som sett KJ och någon burit något stort och tungt i loftgången utanför lght är?

Jag noterade om Da*iels svar i förhöret men som några skrivit i tråden så är det en hel del stavfel, saker/personer stavas olika på olika ställen. Kan det vara en felskrivning från bandet eller en felsägning ?? Förhörsledarna reagerar då inte iaf.
Citera
2013-10-20, 14:06
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
I FUP framgår någon av upptäckarna av fyndplats #2, om det var deltagarna i militärdrevet som utförde sökningen eller om det var protokollförande polis minns jag ej, att det knappt luktade något alls. Det föreföll något överraskande.

Det har du rätt i. Kan det bero på vindriktningen? Sen var det en grop kroppen var i och den var övertäckt med stenar och ett par grenar.

I vilket fall är det en bra reflektion från dig. Kanske kroppen också förvarades på något kallare ställe utan solljus i likhet med benen?
Citera
2013-10-20, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Att KJ enligt VB behandlat henne dåligt tycker jag inte heller kan avfärdas, det måste man ha respekt för och tro på. Och var har då KJs gräns för att behandla folk dåligt? Dte vet varken du eller jag, men vittnen säger ju att han mordhotat folk förr (både en sköterska som han indirekt mordhotade och ett ex), vilket också måste anses vara besvärande för KJ.

Nej det måste försvaret inte ha respekt för och det tror jag inte heller dom kommer att ha.
VB:s trovärdighet kommer att ifrågasättas vilket säkert blir jobbigt för VB:s Mamma men där
får väl Massi göra möda för sin lön.
Att en sköterska blivit indirekt hotad under den situation han befunnit sig under dom
senaste fem månaderna är inget sensationellt. Han har varit bevakad dygnet runt med
fulla restriktioner, han har klarat det bättre än jag trodde han skulle göra.
Citera
2013-10-20, 14:11
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
AN har sagt att MB har berättat att VB sa att hon skulle sprätta upp katten om han inte svarade på hennes sms. Han kanske ljög, men AN kanske trodde på detta.

Kan man öva utpressning mot nån kan man nog komma med såna hot också..
Sant eller ej- AN trodde ju på det iaf.
Koka kanin- sprätta upp katt..
Senast redigerad av LaScala 2013-10-20 kl. 14:14.
Citera
2013-10-20, 14:14
Medlem
Håller KJ på att försäga sig?

Citat:
FUP s 1549:

F2: Men när hon lämnade dig på kvällen som du har berättat, vad…vad fick du för känsla?
Berättade hon någonting om vad hon skulle göra?
H: Nää. Hon bara kramade om mig och så gick vi…gick hon hem.
Citera
2013-10-20, 14:18
Medlem
Någon som har fotobilagan som inte finns med i FUP:en som länkats?
Citera
2013-10-20, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det har du rätt i. Kan det bero på vindriktningen? Sen var det en grop kroppen var i och den var övertäckt med stenar och ett par grenar.

I vilket fall är det en bra reflektion från dig. Kanske kroppen också förvarades på något kallare ställe utan solljus i likhet med benen?
Jag tror inte det fanns en sån vind som kan jaga bort någon förruttnelsedoft. De på plats borde troligtvis ha närmat sig fyndet från alla håll av ren nyfikenhet, men jag vet inte; kanske de var aktsamma att så att säga inte kontaminera platsen inför kriminalteknisk undersökning. Den som gjorde fyndet markerade med rop, framgår det av FUP, och tog ett par steg tillbaka och polisen i följet trädde fram, bekräftade fyndet och spärrade av området och tvingade bort tillskyndande reportrar.

Benen i ödehuset var tydligen välbevarade, vilket kan verka konstigt. Givetvis innehåller bålen mer invärtes bakterier som gör jämförelsen orättvis. Gemensamt för fynden var en intorkning, vilket kanske kan indikera kyla och relativ torka. Värmen hade dock under perioden mellan försvinnandet och sannolik död till fyndet varit väldigt varierande, vilket framgår av de diagram med kommentarer som rättsentomologen bidrog med.
Senast redigerad av Kinuski 2013-10-20 kl. 14:26.
Citera
2013-10-20, 14:24
Medlem
highfives avatar
Jag har tidigare skrivit om något jag kallar "bergskula". Jag ska förtydliga mig lite. Finns ett ex som den som är i närheten av Boden kan studera vid högra sidan längst in vid Aldersjön. Är som en kulle cirka 10x10 meter i diameter och cirka 5 meter hög. På toppen finns en rund gjutjärnslucka.

Liknande "kulor" finns lite överallt och många är låsta med ett skapligt hänglås. Det är en liknande "kula" som jag kan tänka mig är "KJs hemliga kula". Han har med säkert antingen bytt lås eller låst en tidigare olåst lucka med ett eget hänglås.

När sedan söken varit så har man inte brutit upp dessa lås, särskilt om låset varit märkt med tre kronor eller liknande. Alla har tagit för givet att det varit låst i x antal år och inget som varit aktuellt för en tänkbar gm.
Citera
2013-10-20, 14:25
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Håller KJ på att försäga sig?

Jag har känslan av att hon kanske var medvetslös när hon lämnade lägenheten med honom. Sexstrypt till medvetslöshet.
Citera
2013-10-20, 14:25
Medlem
FilMedKattsands avatar
Fetade=K.J

F: Vad tänkte du med det?

H: Ja, men alltså…ni säger att ni har en massa bevisning emot mig, men finns det inte en
massa saker som typ…alltså det finns ju en del bevisning mot mig, men…ehh…hur mycket
finns det som pe…talar för mig då liksom? Det…den…det som ni inte har hittat liksom. Har
jag ens kropp…fysiken för att kunna göra något sånt. Ni har….sa att…har sagt att ni skulle ta
hit en rättsläkare för att liksom kolla om jag var liksom ens stark nog för att göra någonting
sånt här. Eller typ ta i…i…kolla på mina betyg, som jag är så utbildad för att veta såna saker.
Är jag någon sån……?

F: Jag tyckte det var intressant det du sa….va…vad…vad menar du att det är som vi inte har
hittat som…?

H: Ja, men…

F: Kan du…

H: Om…om jag hade gjort det, då hade ni hittat typ 60.000 ton mer med grejer för att ni har
väl....väl talat med mina kontaktpersoner från BUP och vuxenpsykiatrin och de som jag har
hjälp med från….hemma som städar och sånt där. Det gör…kan ju liksom bekräfta att jag är
inte bra på att städa och mina föräldrar kan säkert bekräfta det och mina kompisar kan
garanterat bekräfta det. Så då hade ni ju hittat typ otroliga mängder med bevis om det hade
varit jag
.

Snacka om att han verkligen trycker på det faktum att han "inte kan ta hand om saker" eller att han inte är "tillräckligt stark" för att genomföra ett styckmord. Han gör det flera gånger under som olika förhören, jag får känslan av att han använder sin diagnos som en sköld. Jag vet inte mycket om asperger så egentligen ska jag väl inte uttala mig allt för mycket, men min känsla är fortfarande att diagnosen antingen inte stämmer utan att han har en annan störning, eller så överdrivs den av både honom själv och hans föräldrar.

Det jag också reagerar på är att han väldigt ofta säger saker som "hade det varit jag så hade jag gjort så här istället......*infoga tillvägagångssätt här*.." eller så trycker han som sagt på det faktum att han "inte kan städa" och därför borde man hitta massor av bevis enligt K.J.

Enligt min erfarenhet så är det ofta människor som ÄR skyldiga som säger såna saker, man reagerar ofta olika beroende på om man blir oskyldigt anklagad eller om man faktiskt är skyldig, och såna uttalanden som K.J gör stärker bara misstankarna enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in