2013-10-18, 19:34
Medlem
begsegs avatar
Sej i äggsås... Jag vaknar fortfarande kallsvettig om nätterna p.g.a. minnena av denna ohyggligt äckliga maträtt. *rugg*
Citera
2013-10-20, 13:28
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Oja, Fiskpinnar/citronbitare eller vad dom nu kallas nuförtiden (fiskpinnarna är ju 50% panering) och fil/bostongurka eller vad det nu var, en höjdare som jag försökt efterskapa.

Ja verkligen ett mysterium, precis som köttfärssåsen, dessa borde de sälja på gourmeshoppar
Citera
2013-10-20, 13:45
Medlem
HasseBanans avatar
Fisken som serverades i skolan var så gott som alltid äcklig och dåligt tillagad, förutom rödspättan som faktiskt var ätbar.

Något som man verkligen tröttnade på var att de alltid serverade Wasa husman knäckebröd till maten. Fy fan vad jag avskyr det knäckebrödet idag!

Tyckte även att mjölken smakade mycket sämre än den mjölk man köper i butikerna.
Citera
2013-10-20, 16:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Fisken som serverades i skolan var så gott som alltid äcklig och dåligt tillagad, förutom rödspättan som faktiskt var ätbar.

Något som man verkligen tröttnade på var att de alltid serverade Wasa husman knäckebröd till maten. Fy fan vad jag avskyr det knäckebrödet idag!

Tyckte även att mjölken smakade mycket sämre än den mjölk man köper i butikerna.
Den godaste fiskrätten var mandelfisk, den minst aptitliga var kokt fisk i en blaskig sås som skulle likna smörsås men smakade mest vatten blandat med en krydda som smakade som Podravka. Fisken var mer ben än kött och hade en unken smak, likt den som man på sommaren kan känna i en havsvik med ruttnande tång och annat skumt.

En annan skräckmåltid var levergryta med kokt potatis och vitkålssallad smaksatt med lingonsylt. Också leverbiffar var vidriga.

Det fanns trots allt några rätter som gick att äta. Till exempel köttsoppa med hårt bröd och ost, den redan omnämnda mandelfisken, köttbullar i brunsås, spaghetti och köttfärssås, samt ärtsoppa och pannkakor. Resten var av tveksam smak och kvalitet.

~Paul~
Citera
2013-10-20, 16:41
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den godaste fiskrätten var mandelfisk, den minst aptitliga var kokt fisk i en blaskig sås som skulle likna smörsås men smakade mest vatten blandat med en krydda som smakade som Podravka. Fisken var mer ben än kött och hade en unken smak, likt den som man på sommaren kan känna i en havsvik med ruttnande tång och annat skumt.

En annan skräckmåltid var levergryta med kokt potatis och vitkålssallad smaksatt med lingonsylt. Också leverbiffar var vidriga.

Det fanns trots allt några rätter som gick att äta. Till exempel köttsoppa med hårt bröd och ost, den redan omnämnda mandelfisken, köttbullar i brunsås, spaghetti och köttfärssås, samt ärtsoppa och pannkakor. Resten var av tveksam smak och kvalitet.

~Paul~

Jag trumfar din fisk med min skolas variant av pizzafisk. Vi snackar en fiskgratäng där de ville flasha till det och modernisera med pizzakryddor. Det hade kanske fungerat om de inte envisats med att behålla samma gratäng under kryddningen med allt vad det innebär av dill och sånt. Resultatet blev alltså någon form av rätt som inte visste vad den ville och som gav så spretande och vämjeligt smakintryck att den fortfarande lyser som en klar stjärna på min "äckliga mat"-himmel.
Citera
2013-10-20, 17:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Jag trumfar din fisk med min skolas variant av pizzafisk. Vi snackar en fiskgratäng där de ville flasha till det och modernisera med pizzakryddor. Det hade kanske fungerat om de inte envisats med att behålla samma gratäng under kryddningen med allt vad det innebär av dill och sånt. Resultatet blev alltså någon form av rätt som inte visste vad den ville och som gav så spretande och vämjeligt smakintryck att den fortfarande lyser som en klar stjärna på min "äckliga mat"-himmel.
Haha. Du vinner nog vår lilla envig . Fy fasen, det lät inte gott .

~Paul~
Citera
2013-10-20, 18:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
<klipp>

~Paul~

Köttsoppa vete gudarna om jag ätit i en skolmatsal, soppa med köttfärs hade vi nån gång (inte som nitkaloutkasoppa) men köttbulllar, spaghetti och köttfärssås gick ju ner, såsen var ju nästan bäst.

Ärtsoppan ger jag under medel i betyg, lite lustigt för i lumpen så vad det bland det bästa jag fått... Trodde att storkok på ärtsoppa alltid slår den lilla man gör hemma, men i skolan så nej. Sen var det ransonering på plättarna till ärtsoppan åxå.

Så roligt att se hur det kan variera, att alla inte gillar allt fattar jag ju. Men att jag ogillar mandelfisk eller fläsklägg med rotmos grundar sig i det jag testade i skolan.

Kan än idag inte ens tänka mig att testa rotmos, även om det säkert är jättegott.

Men skulle gärna sätta tänderna i fiskpinnar eller stekt fisk med deras filsås. Nu får jag nöja mig med remoulad, men som jag kommer ihåg den så var det en perfekt kombination.
Citera
2013-10-20, 18:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Köttsoppa vete gudarna om jag ätit i en skolmatsal, soppa med köttfärs hade vi nån gång (inte som nitkaloutkasoppa) men köttbulllar, spaghetti och köttfärssås gick ju ner, såsen var ju nästan bäst.

Ärtsoppan ger jag under medel i betyg, lite lustigt för i lumpen så vad det bland det bästa jag fått... Trodde att storkok på ärtsoppa alltid slår den lilla man gör hemma, men i skolan så nej. Sen var det ransonering på plättarna till ärtsoppan åxå.

Så roligt att se hur det kan variera, att alla inte gillar allt fattar jag ju. Men att jag ogillar mandelfisk eller fläsklägg med rotmos grundar sig i det jag testade i skolan.

Kan än idag inte ens tänka mig att testa rotmos, även om det säkert är jättegott.

Men skulle gärna sätta tänderna i fiskpinnar eller stekt fisk med deras filsås. Nu får jag nöja mig med remoulad, men som jag kommer ihåg den så var det en perfekt kombination.
Jag tror dock att skillnaden till största delen kan ligga i den historiska placeringen, dvs när under 1900-talet man gick i skolan. Helt klart började standarden sjunka i mitten av 70-talet.

~Paul~
Citera
2013-10-20, 20:24
Medlem
Moff .. es avatar
När vi på lördagar fick "klappkräm" och färdigbredda mackor med prickikig-korv på limpskivor, och gick "½ dan i skolan.
Den gröten var som ett rosa skum...

Citera
2013-10-20, 20:30
Medlem
Litenklens avatar
Klappgröt hette den där jag växte upp...
Citera
2013-10-20, 21:37
Medlem
EastClintfoods avatar
Något man tyckte om förutom vissa självklara rätter på 80-talet var stuvade spenat med kokt ägg och tjocka blodpuddingar med lingonsylt

Det fanns även köttfärssoppor som dög helt enkelt ihop med ett par mackor.
Citera
2013-10-21, 12:30
Medlem
annzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood

Det fanns även köttfärssoppor som dög helt enkelt ihop med ett par mackor.

Ja, vi fick en som kallades Köttfärssoppa Milanese, lite kryddig sådär med korta tagliatellebitar i - som var jättegod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in