Citat:
Ursprungligen postat av
CarolSeaver
Är det verkligen karaktäristiskt och exklusivt för AS + ADHD att inte kunna sova med påslakan (WTF?), och att ofta somna med kläderna på i soffan (det senare gör jag ofta, inte minst om man är lite berusad och kollar på TV...)?
Jag försöker nu alltså i första hand inte raljera, utan förstå bättre vad allt detta handlar om. KJ verkar ju grundligare utredd än V. i alla fall.
Inte nödvändigtvis i den mixen av yttringar, men typiskt för ADHD är fördröjd sömnfas, med tendens att nattuggla och ha det tungt att komma upp på morgnarna. Det brukar gälla även AS, som även kan vända på dygnet av det skälet att det blir mindre ångestfyllt på nätterna, med mindre stim och människor som stressar, de vanliga människorna har ju gått och lagt sig redan. AS-personen kan då få ro att utveckla sina egna tankar. Melatonin i tablettform funkar inte så bra på vanliga personer, men det kan hända. Om någon grupp svarar hyggligt eller rent av bra på melatoninbehandling så är det just det neuropsykiatriska klientelet. Tyvärr så haltar ofta de pedagogiska interventionerna och grundläggande kunskaper kring sömn, med vettiga rutiner dagtid och kväll, matvanor osv. Inte konstigt om sömnen havererar om man inte har koll på mat och blodsocker, koffein, ljus från lampor och datorskärmar osv osv.
På tal om vettiga tider så slår det mig nu att klockan närmar sig 05...