2013-10-17, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men hur Cantwell (och andra) kan hävda att KJ var den sista som såg henne fattar jag inte. Det är väl GM som såg henne sist och det vet vi ju inte ännu vem det är.
Sannolikheten. Ställt bortom allt rimligt tvivel. Finns inte en chans i helvetet att KJ är helt oskyldig. Däremot finns möjligheten att fler än KJ varit med om styckning och kanske framför allt dumpning av kroppen.
Citera
2013-10-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
http://www.kriminalvarden.se/upload/Informationsmaterial/Begavning_och_brottslighet.pdf

"Studiedeltagare med låg begåvning förekommer i brottsregistret i klart
högre utsträckning än de andra begåvningsgrupperna, särskilt jämfört
med gruppen högbegåvade.

Som en följd av deras högre brottslighet döms studiedeltagare med låg
begåvning till fängelse i högre utsträckning än de i de andra begåvningsgrupperna.
Lågbegåvningsgruppen döms också till fängelse fler
gånger och har en längre total tid spenderad i fängelse i genomsnitt
jämfört med de andra grupperna.

Som tidigare känt är den psykiatriska belastningen större i grupper
med låg begåvning vilket också visar sig i denna studie där personer
med låg begåvning i klart högre utsträckning vårdas inneliggande för
psykiatriska problem och fler gånger jämfört med personer i de andra
begåvningsgrupperna.

Låg begåvning är en riskfaktor för att dömas för brott, dömas för allvarlig
brottslighet och att dömas till ett fängelsestraff, även när man
kontrollerar för andra prominenta riskfaktorer. Riskökningen ligger i
intervallet 20-50 % minskad risk jämfört med gruppen normalbegåvade.

Hög begåvning är en skyddsfaktor för att dömas för brott, dömas för
allvarlig brottslighet och att dömas till ett fängelsestraff, även när man
kontrollerar för andra prominenta riskfaktorer. Riskminskningen ligger
i intervallet 40-70 % ökad risk jämfört med gruppen normalbegåvade."

Jo, så är det rent statistiskt. Sedan finns många andra förklarings/riskfaktorer.

MEN vad säger att GM i detta fall är lågbegåvad? Något konkret.
Citera
2013-10-17, 22:47
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article17678304.ab

"Mannen har i förhör sagt att han skjutsade henne hem efter att hon hade skadat sig under karateträning, en förklaring som knappast kommer att imponera på rätten.
Det hör nämligen inte till vanligheten att göra något så excentriskt som att skadad och blödande lägga sig i ett obekvämt bagageutrymme."

Håller helt med Cantwell i den här artikeln.
Har misstänkt verkligen påstått att hon vid något tillfälle frivilligt krupit ner blödande i bagageutrymmet är han en idiot, men jag håller det för troligare att det är Cantwell som är idioten här som vränger till uppgifterna och sprider missförstånd antingen omedvetet eller medvetet för att få till någon konstig knorr.
Citera
2013-10-17, 22:48
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Håller hel med ToZon och Cinnebar, och jag tror absolut är han skyldig, varför har han så mkt. Kirurgteip hemma och dessutom olika modeller.
Så stora blodfynd i bilen är också svårt att bortförklara + handskarna med både DNA OCH BLODFYND.
Dessutom har han varit på fyndplatsen .....Nej för många tillfälligheter för att han ska vara oskyldig.

Ang. Asperger, kan yttra sig ganska olika, men personerna är ofta inte känslolösa (kan älska fixerat) utan är mer i avsaknad av känslor för sånt man inte gillar. Men som sagt diagnos spektrat är brett och en person kan ha flera diagnoser... kanske mer än en, ex. Asbergerg med manodepresiv läggning.
☆☆☆☆☆ Hoppas "idagidag" att du kan hämta fuben imorgon. ☆☆☆☆☆ Vårt hopp står till dig,,, Jag skulle aldrig våga hämta ut den...!

Jag tror att han planerat det här under mycket lång tid. Han skjutsade några kompisar till akuten, enligt rykten stal han saker från vårdcentralen/sjukhuset då, medan han väntade på dem. Han har plockat på sig kirurgtejp där tror jag, "bra att ha". Han övade först på hunden, sen gick han vidare med VB. Han lurade henne att hon skulle kunna plugga inför tentan hos honom.

Någon beskrev VB väldigt bra och intressant i tråden, som den nyfikne, den som ska testa allt, fast mer bisarrt. Måla sitt ben blått, göra lite annorlunda maträtter med mera. Nu ville han testa att döda, och han gjorde det till och med. Hur behöver åklagaren formulera sig för att träffa rätt strängar? Jag tror att hon ska gå på temat att han är väldigt duktig och vetgirig... börja diskutera det här utifrån hans perspektiv. För KJs del är det här kanske inget regelrätt mord, utan snarare någon typ av medicinsk undersökning, han ville se hur en människa ser ut inuti.
Citera
2013-10-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jo, så är det rent statistiskt. Sedan finns många andra förklarings/riskfaktorer.

MEN vad säger att GM i detta fall är lågbegåvad? Något konkret.

Hans skolresultat pekar inte på att det är något akademiskt underbarn i alla fall.
Citera
Medlem
Rallz.s avatar
Alltså, hur kan man se att hon försökt kontakta 112? Har hon slagit 112 och stjärna och sedan ringt, och att det då blev en misslyckad koppling som man ändock kan se i samtalshistorik?

Eller går det att se vilka knappar hon tryckt, ungefär som en keylogger i efterhand? Det tycker jag låter extremt men.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Har misstänkt verkligen påstått att hon vid något tillfälle frivilligt krupit ner blödande i bagageutrymmet är han en idiot, men jag håller det för troligare att det är Cantwell som är idioten här som vränger till uppgifterna och sprider missförstånd antingen omedvetet eller medvetet för att få till någon konstig knorr.

Det säger inte Cantwell. Han säger att det inte är särskilt troligt att BO gjort så själv, utan att KJ har lagt BO i skuffen.
Citera
2013-10-17, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rallz.
Alltså, hur kan man se att hon försökt kontakta 112? Har hon slagit 112 och stjärna och sedan ringt, och att det då blev en misslyckad koppling som man ändock kan se i samtalshistorik?

Eller går det att se vilka knappar hon tryckt, ungefär som en keylogger i efterhand? Det tycker jag låter extremt men.

Testa själv. Slå 112*. Det reggas exakt så i samtalslistan. Förmodligen har de hennes lur.
Citera
2013-10-17, 22:51
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallz.

Man kan se ringda samtal, även de som inte kopplas fram eller är felaktiga. Testa själv får du se. Slå ett felaktigt riktnummer, det noteras.
Citera
2013-10-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Blev KJ anhållen efter en vecka i häktet?

Tycker att det borde finnas all anledning att ha bråttom när det gäller att få fram bevisning mot en person som sitter frihetsberövad.
Som sagt de visste om blodet i bagaget på KJs bil i slutet av maj (genom SKL). Hunden var upptagen för andra mål.
Citera
2013-10-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men hur Cantwell (och andra) kan hävda att KJ var den sista som såg henne fattar jag inte. Det är väl GM som såg henne sist och det vet vi ju inte ännu vem det är.
Med sista person menar man sista kända personen i detta sammanhang.
Citera
2013-10-17, 22:55
Medlem
Cinnabars avatar
Intresserad av följande i fup:

Hunden. Finns den omnämnd? Hur dog den, vart tog den vägen? (Som en intressant delbakgrund till KJs aktuella status, det var inte långt mellan hundens försvinnande och VBs.)

Hade VB med sig några pluggböcker till KJ?

Varför hoppade KJ av skolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in