2013-10-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men hon har väl ingen anledning att messa om de har enats om att hon ska gå hem till honom, eller möta honom på vägen?

Jo om man behöver bekräftelse och inte vet gränsen så fortsätter man för att koka så han verkligen kommer alt skriver vad hon vill de ska göra. Om man ska analysera deras sk. Kontakt kan det mycket väl vara så

Ha ha, koka, det blev ju fel, skriver fr telen så det blir lite fel ibland SORRY!
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-22 kl. 18:53.
Citera
2013-10-22, 18:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentagrammaton
Helt missat att FUP släppts och inte hållit mig speciellt uppdaterad om fallet sista tiden. Glansat genom FUP:en och är väldigt intressant läsning. Men vet någon ifall det går att få tag på den "separata fotobilagan" där ocensurerade bilder på fynden finns?
Jag tror att jag förstår vad "Sekretess" betyder. De går inte att få tag på.
Citera
2013-10-22, 18:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jo om man behöver bekräftelse och inte vet gränsen så fortsätter man för att koka så han verkligen kommer alt skriver vad hon vill de ska göra. Om man ska analysera deras sk. Kontakt kan det mycket väl vara så
Om MB skrev "Jag är på hemväg. Kom dit", så har hon inget mer att skriva.
Citera
2013-10-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Desto mer jag läser av förhöret desto mer tror jag faktiskt att det var KJ.

Men hur har han knivat ihjäl någon i sin lägenhet på ett sånt sätt att han kunnat dölja spåren? En tanke är förstås att han lurat iväg VB ut någonstans i skogen där allt skett men mycket tyder på att han gjort det hemma.

En tanke som slog var om han på nåt sätt fått VB till badkaret? Hon hade ju tränat och var kanske fortfarande inte fräsch? Och där har han gått lös med stämjärnet/holkjärnet? Badkar och badrum blir betydligt lättare att städa upp än vardagsrum.
Sedan har han nog kapat lös benen med bautakniven. Det räckte nog för att vikten på bålen skulle gå att bära i ryggsäcken. Därför fanns ingen anledning att kapa bort mer vikt och KJ gör inte mer än han måste.

Därför saknas både holkjärn och kompisens bautakniv som han lånat för KJ inser att dessa får aldrig komma fram. Även ryggsäck har han tvingats slänga eftersom den var blodig, frågan är om det vara hans egen eller VBs rygga som användes?

Händerna kapade han för att han har sett CSI hitta spår och DNA under naglar så dessa var han extra seriös med att få bort. Dessa har han nog pga detta sett till att de aldrig ska komma fram.

KJ tänker med sin egen logik att all tejp görs på stora rulla så den kan inte spåras. Att blod kommit på rullens insida missar han. Och varför då slänga bort en bra tejprulle? Han har nog dessutom använt rullen senare eller möjligen dragit av nåt extra varv tejp för att dölja blodspår. För ingen av tejpbitarna på kroppen passade exakt mot rullen.

Ev. kan kroppen ha legat kvar i lägenheten eller bagageutrymmet på bilen en tid innan han inser att han måste göra sig av med kroppen. Sannolikt har den legat i bagaget länge och då har blodet runnit ur påse/väska. Och troligen låg VBs kropp kvar i lägenheten när kommunens stödperson kom på besök och KJ hävdade att han badade för att slippa besök.

Gräva verkar inte vara hans grej om man läser förhöret. Snarare verkar han inställd på att hitta militärutrymmen som inte besöks där han kan lämna kroppen.

Gula huset känner han till pga sina krigslekar och lämnar benen där, antagligen tillfälligt för att transportera vidare. Och bålen i ryggsäcken börjar han bära bort men tröttnar ganska snabbt både för att han är klent byggd och för att det ligger i hans natur. Så även kroppen lämnas. Kanske tänker han ta det senare men för KJs personlighet har senare en tendens att omvandlas till aldrig.

Om han inte gjort det i badrummet så tror jag han planerat mordet i förväg och plastat in något rum, även badrummet var nog planerat i förväg. Tror motivet är så sjukt som att han ville bocka av mord i sin bok. Kanske även äta människokött men troligen kom han aldrig till skott med det. Skulle även kunna tänka mig att han testat mer sexuella aktiviteter med kroppen. Bara för att testa.

Sen har han sprungit med på MPS för att hålla sig informerad samt visa upp en fasad.

Du kan nog släppa tanken på att han ska ha mördat & styckat henne hemma, spelar ingen roll hur mkt du än städar med Div blekmedel & annat, att få bort precis allt blod är näst intill omöjligt & de skulle med största sannolikhet ha hittat spår efter det, man har topsat avlopp, kollat väggar,gold,lister m.m inte ett spår finns!

Mord/styckplatsen är trolightvis inte i hans lgh
Citera
2013-10-22, 18:47
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är även min uppfattning efter expertisens uttalande i FUP, och efter bloddropparna i och utanför lägenheten. Och som grädde på moset så¨har han alltså tagit ner anatomibilder på hund.
Snacka om att vara känslolös och påstå att han la hunden i älven.

Men visst är det något som inte stämmer med hunden.
Det här påminner mig om Marinafallet där den misstänkte tog livet av massa katter.

Det är ju så OT men jag har såg ingen polisanmälan på hur FS tog ihjäl katter? Det måste jag ha missat?

Anh KJ, om han inte la hunden i älven, var la han den då?
Citera
2013-10-22, 18:51
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
För övrigt var sista SMS:et från MB till VB kl 19:31, och då satt MB i taxin. Det glömde han och AN att berätta.

Skulle MB ha suttit bredvid sin fru i en taxi och messat sitt vänsterprassel?

Nä, det är väl fel. Kl 19:31 satt de av allt att döma på Pär & Mickes restaurang. Bordet var bokat till 19:00 och beställningen slås in 19:23.

20:31 däremot satt de i taxin på väg hem (och kanske smidde lömska mordplaner, som de skulle toppa kvällen med.)
Citera
2013-10-22, 18:52
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det är ju så OT men jag har såg ingen polisanmälan på hur FS tog ihjäl katter? Det måste jag ha missat?

Anh KJ, om han inte la hunden i älven, var la han den då?
Östersjön är väl det som varit på tapeten.
Citera
2013-10-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
En stor undran jag har är: Varför lyckas man inte återskapa de sista (5) vet ej om siffran nu stämmer sms mellan MB & offret, jag anser att dom släppt tanken på MB lite för snabbt.
Har inte lyckats klura ut varför i helvete dom inte kunnat återskapa dessa sms

För att minnet i MBs telefon är så litet att ny data sparats över det gamla.

När du trycker delete så anger du bara att platsen i minnet är fri att lägga ny data på. Så länge ingen ny data hamnat på denna position så kan data återskapas.
Citera
2013-10-22, 18:53
Medlem
Citat:
För övrigt var sista SMS:et från MB till VB kl 19:31, och då satt MB i taxin. Det glömde han och AN att berätta.

Skulle MB ha suttit bredvid sin fru i en taxi och messat sitt vänsterprassel?

Nix, taxin hämtade 20.28 på P&M kök, håll er till fakta (sid 1007 i fup).
Citera
2013-10-22, 18:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Nä, det är väl fel. Kl 19:31 satt de av allt att döma på Pär & Mickes restaurang. Bordet var bokat till 19:00 och beställningen slås in 19:23.

20:31 däremot satt de i taxin på väg hem (och kanske smidde lömska mordplaner, som de skulle toppa kvällen med.)
Japp. Fel av mig. 19:31 satt de vid en romantisk middag och mannen messade sitt vänsterprassel.
Citera
2013-10-22, 18:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
En stor undran jag har är: Varför lyckas man inte återskapa de sista (5) vet ej om siffran nu stämmer sms mellan MB & offret, jag anser att dom släppt tanken på MB lite för snabbt.
Har inte lyckats klura ut varför i helvete dom inte kunnat återskapa dessa sms

Sidan 953:

Citat:
Jag har läst igenom de SMS som återskapats. Slutrapporten överenstämmer med
förhandsbeskedet.
De SMS som återskapats handlar om Micaels roll i karateklubben och hans arbete.
Det finns SMS som handlar om vilken typ av kniv som är bäst när man filèar fisk.
Det har inte återskapapts något SMS mellan Micael Berg och Vatchareeya Bangsuan.
De återskapade SMS:en har inget intresse i utredningen.
Luleå 2013-
Citera
2013-10-22, 18:58
Medlem
Citat:
Om MB skrev "Jag är på hemväg. Kom dit", så har hon inget mer att skriva.
Han var inte på väg hem då sista sms skickades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in