2013-10-20, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzzzz99999
Vet ej, men min kvalificerade gissning är vad som kallas pannmur,
som tex användes till att värma vatten till slakt.
googla så ser du bilder

Alternativt så är det just trumman från en gammal skrotad torktumlare.

Folk har ju gamla oljefat som de eldar ris och annat i, en gammal trumma till en tumlare eller tvättmaskin torde fungera lika bra (om inte bättre)

Jag är mer nyfiken på VAD han eldade än vad han eldade I
Citera
2013-10-20, 08:16
Medlem
Du är inte jägare va ??

Självklart menar jag att de byggt en ny egen pannmur av den rostfria trumman.
Finns öht ingen anledning att elda skräp i rostfritt, bättre då att bygga en destillator av det rostfria.

Det heta vattnet används sedan till tex klädtvätt, skolla slakt (få bort hår/fjädrar), koka loss kött från ben,göra ren trofeer (älghorn mm). Detta har många norrlänningar med sig från sin barndom och har sett sina föräldrar göra.

Med det tänker jag inte utveckla ämnet mer, men tänk vad mycket man kan göra med den.
Men man måste bara ha lärt sig göra eld först.
Citera
2013-10-20, 08:48
Medlem
Quarrels avatar
NK: Experten Alhem om den åtalades chanser i rätten
Citat:
Jag kan inte komma på en annan möjlig grund för försvaret än att försöka göra troligt i rätten att man inte kan utesluta att det finns en annan gärningsman, säger han.
Måste man vara expert för att räkna ut att om det inte är klienten som är GM så måste det vara någon annan?
Citera
2013-10-20, 08:54
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NK: Experten Alhem om den åtalades chanser i rätten

Måste man vara expert för att räkna ut att om det inte är klienten som är GM så måste det vara någon annan?

Sven-Erik Alhem är tydligen "Kurirens expert under rättsprocessen". Man bävar inför fortsättningen.
Citera
2013-10-20, 09:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den sannolikheten är dock fullständigt, komplett och totalt oberoende av om hon verkligen var gravid eller ej.
Hon kan ha blivit mer övertygande med en blå sticka.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-20 kl. 09:09.
Citera
2013-10-20, 09:07
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är nog ingen som missat det, men han redogör tydligt för vad dom gör i hans lägenhet.
Men jag har överseende med att du inte läst FUP vilket är en brist i det här avseendet.

F: Mmm. Hör du du, på tal om skitig lägenhet, du sa att du har sån här LSS och…
H: Jo, de har hjälpt mig att städa och pratar med mig och sånt.
F: Mmm. Innebär det att det är de som städar och du städar aldrig eller…?
H: Nej, det innebär att jag städar typ…jag städar hallen, sovrum och vardagsrum och de tar
köket.
F: Så du skurar och fejar och…?
H: Jo.
F: Mmm.
F2: Men det är bara när LSS som, när de är där, som…det är då du brukar städa?
H: Jo.
F2.De ger dig lite injektion då och så får du alltså en…en skjuts att nu är det dags att städa?
H: Ja, precis.
F2: När var de senast hos dig och du städade lägenheten?
H: Det var i…ja, förra veckan var de.

Är det oklarheter så föreslår jag att du hänger med och läser FUP:

När det gäller Kristoffers lägenhet säger han att han har LSS som hjälper honom att städa.
Han säger sig ha dålig ordning och inte särskilt välstädat. Han börjar spontant prata om att
ammoniak är ett bra medel om man vill radera ut spår av blod.

Jag behöver inte läsa FUP för att veta vad LSS är. Även om jag läser den av andra orsaker. Men bra att du förstod att assistenten inte utför arbetet, utan ska få "klienten" eller "kunden" ( olika bolag använder olika termer) att utföra detta med stöd. Förr kallade vi det ADL träning. Anpassning Till Det Dagliga Livet. Omfattar många delar. Att han har LSS tyder ju på att han har svårigheter med vardagliga ting...så som städning. Ändå är spåren efter V skickligt bortstädade, inte tror jag assistenten hjälpt honom heller..

Är det bara jag som tycker det är lite komplext?
Citera
2013-10-20, 09:19
Medlem
highfives avatar
Kollat lite i olika telefonlistor. Noterar några saker som jag uppmärksammat. Många kontakter mellan KJs mamma och VB. Nästan lika många som till KJ, men cirka 20 gånger mindre än till MB. Sid 858

MBs vanligaste sökord var sex och dö/döda. Vem blev förvånad. Sid 951
Citera
2013-10-20, 09:33
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kollat lite i olika telefonlistor. Noterar några saker som jag uppmärksammat. Många kontakter mellan KJs mamma och VB. Nästan lika många som till KJ, men cirka 20 gånger mindre än till MB. Sid 858

MBs vanligaste sökord var sex och dö/döda. Vem blev förvånad. Sid 951

Det är inte hans sökord, utan IT-forensikerns träffar på ordet "dö" i telefonens minne.
Citera
2013-10-20, 09:50
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Det är inte hans sökord, utan IT-forensikerns träffar på ordet "dö" i telefonens minne.

Ja det är det IBAS som sökt. Tycker ändå att det är lite anmärkningsvärda resultat.
Citera
2013-10-20, 09:53
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Jag får sån förståelse för AN när jag läser förhör med henne.

Öh, hon som skrev på Facebook om förmodad död, kackerlackor, och vad det tredje uttalandet nu handlade om -- samtidigt som sökandet efter V. pågick?

(Om du är ironisk får jag förstås lov att ta till skämskudden.)
Citera
2013-10-20, 10:05
Medlem
highfives avatar
Minns ni att polisen hade varit intresserad av en bild från nsd? På bilden fanns bl a en vit VW Caddy. Tror att det kan ha att göra med vittnesmålet med VBs styvpappa som noterat att VB blev hämtad av MB i en vit VW skåpbil. s 971.

Sen har jag så svårt att släppa detta med det minderåriga vittnet som enligt pm skulle ha sett två personer vid ödehuset på kvällen den 16/5. En av dessa skulle vara KJ. Sen hade hen även noterat en vit skåpbil lite högre upp mot fortet. Detta vittne vallades den 30/5 enligt nsd/kuriren.

Någon som sett detta i FUP ang vittnet eller vallningen?
Citera
2013-10-20, 10:14
Medlem
KCLSJTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte kommit så långt i fupen; har inte sett (än) något om att KJ inte kunde sova med påslakan. Men kom i sammanhanget att tänka på en detalj; från undersökningen av hans lgh fanns en bild på en garderob och på den låg det ett täcke med "insydda tyngder" i dess kanaler..?
Finns såna på marknaden eller är det en ("störd") innovation av KJ?
Varför ett sådant arrangemang, för att kunna sova tungt

edit: såg nu att du svarat på ett inlägg där uppgiften om påslakansstörningar inte avsåg KJ utan hörde till ett mer allmänt resonemang, ber om ursäkt

Sådana är relativt vanliga och kan tex användas om man har mycket "oro" i kroppen när man skall sova, så skulle gissa på att KJ inte tillverkat detta täcke själv, utan att det är köpt eller utskrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in