2013-10-14, 15:58
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Ja. En brjan i tiden, inte en brjan i rummet (vad det nu skulle vara).
S ngonting kan expandera utan att ha en brjan? Det har allts alltid expanderat?

Tiden r inte ondlig? Eller? Jag r osker.
Citera
2013-10-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
S ngonting kan expandera utan att ha en brjan? Det har allts alltid expanderat?

Tiden r inte ondlig? Eller? Jag r osker.
Varfr r det s svrt att frst vad jag sger? Universum verkar ha en brjan i tiden, dvs. en tidpunkt t=0 dr universum startade. Konceptet av en "startpunkt i rummet" r meningsls: tnk p mitt exempel om rutntet; det expanderar men inte frn ngon startpunkt. Vad som hnde exakt vid t=0 vet vi inte, och vra modeller kan inte sga s mycket om det, men en kort, kort tid efter t=0 verkar universum vara ondligt stort, och expandera. S: tiden r inte ondlig bakt, rummet verkar vara ondligt sen en kort tid efter big bang, och det finns inget som tyder p att universum skulle ha en maximal lder, dvs. universum kan existera i ondligt lng tid, ven om det inte gjort det n. Fortfarande osker?

Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag menar att ingenting tyder p att den kande accelerationen kommer sluta, drav big rip. Menar du att det finns ngot som tyder p motsatsen? Isf bjer jag mig fr det.

Right now, the big rip theory leads the pack" http://www.youtube.com/watch?v=JaImVFRpOR8
(sista 2 minutrarna)
Visst, den kande accelerationen kommer nog inte sluta. Men som jag skrev, om inte energi-ttheten kar lokalt (dvs. den kosmologiska konstanten kar med tiden) s kommer inte saker som hlls ihop med starkare krafter pverkas, utan det r bara galaxerna som kommer avlgsna sig frn varandra. Frstr du mitt resonemang hr, hur expansionen kan accelerera utan att det lokala trycket kar?

Big Rip-hypotesen bygger p att den kosmologiska konstanten (= energittheten i vakuum som leder till expansionstrycket) inte riktigt r konstant, utan dynamisk och kar med tiden. I s fall kommer de lokala krafterna bli starkare och starkare och s smningom riva isnder alla strukturer, och vi har ett Big Rip-scenario. Jag bara sger att vi inte har ngra som helst bevis fr detta, och i standard-modellen fr kosmologi r den kosmologiska konstanten just konstant. Och med en konstant kosmologisk konstant stmmer det scenario jag beskriver: dvs. alla galaxer isoleras frn varandra, men Big Rip ger aldrig rum.
Citera
2013-10-14, 18:13
Medlem
M5Chrilles avatar
Immanuel Kants frsta antinomi har en tes om att tiden hade en startpunkt. Argumentet r att universum har avslutat alla moment fre nuet och dessa har sledes utgjorts av en begrnsad tid. Antitesen sger att tiden r ondlig bakt i tiden med argumentet att ingenting kan skapas ur ingenting eller att tid mste fregs av tid fr att existera.

Antitesen r svr fr mig att kpa d jag alltid trott p den ursprungliga tesen. Vad r det som sger att tiden inte kan skapas utan att fregs av tid? Det blir liksom irrelevant att prata om tid innan det frsta tidsgonblicket.
Citera
2013-10-14, 20:05
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Big Rip-hypotesen bygger p att den kosmologiska konstanten (= energittheten i vakuum som leder till expansionstrycket) inte riktigt r konstant, utan dynamisk och kar med tiden. I s fall kommer de lokala krafterna bli starkare och starkare och s smningom riva isnder alla strukturer, och vi har ett Big Rip-scenario. Jag bara sger att vi inte har ngra som helst bevis fr detta, och i standard-modellen fr kosmologi r den kosmologiska konstanten just konstant. Och med en konstant kosmologisk konstant stmmer det scenario jag beskriver: dvs. alla galaxer isoleras frn varandra, men Big Rip ger aldrig rum.

Check p det.
Citera
2013-10-14, 21:15
Medlem
Citat:
Check p det.
? Vill du ha en klla, s ls hr: http://en.wikipedia.org/wiki/Quintessence_(physics), se speciellt under "Specific models".
Citera
2013-10-19, 19:52
Medlem
PuffTheDragons avatar
1) Det hr med att svarta hl kan sluka hela universum r helt fel. Om du matar ett svart hl med materia kommer hndelsehorisonten att vxa, ja. Men gravitationen r inte s stark att den helt pltsligt brjar suga in alla stjrnor i sin vg. Ta det supermassiva svarta hlet i vintergatans mitt som ett exempel. Massan fr den r enorm, flera miljoner solmassor. Men dr, inte allt fr lngt ifrn finns stjrnor i stabila omloppsbanor.

Hr har ni ngra inlgg jag skrivit om svarta hl:
Svarta hl Q&A: https://www.flashback.org/sp36441098
Beskrivningar av formler: https://www.flashback.org/sp41899133
Sag A* (Det supermassiva svarta hlet i vintergatan): https://www.flashback.org/sp44841772

2) Jag har ven skrivit mnga inlgg om den accelererande expansionen. Fr att dra den simpla frklaringen:
Universum accelererar idag, och nr vi anvnder oss av lambda-CDM modellen s r den mrka energidensiteten konstant. Det betyder att universum accelererar och kommer att gra det fr evigt. Men, om den istllet skulle ka per volymenhet s skulle vi ha ett Big-Rip.

Matematiskt ser det ut s hr w=1 (energidensiteten r konstant), w>1 (energidensiteten kar);
Konstant mrkenergidensitet: Universums expansion accelererar och blir ondligt stort efter en ondligt lng tid. Galaxkluster klarar sig pga att gravitationen hller dom samman. Men avstnden mellan klustren kommer bli ondligt stora d t->inf.
kad mrk energidensitet: Universums expansion accelererar och blir ondligt stort, men efter en ndlig tid. Hr kan inte ens gravitationen stoppa expansionen p alla skalor. Ju strre vrde p omega, desto tidigare kommer det att intrffa. Om omega nrmar sig 1 kommer det ta lngre tid, men rivet kommer nd att intrffa vid ett givet t.

Mer om det hr:
Mrk Energi och The Big Rip: https://www.flashback.org/sp41352911
Mer om Big Rip: https://www.flashback.org/sp41525575

Hoppas detta hjlper.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-10-19 kl. 19:56.
Citera
2013-10-20, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Mnga forskare tror det har funnits massvis med "big bangs"
Det svarar dock inte p frgan. -Hur kan ingenting bli nnting?
Ngonstans mste det ju ha brjat..
Det har brjat med att Skaparen satt igng Big Bang.

An Answer to Existential Questions:
www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511

" The universe was created out of nothingness from a single point of light. This nothingness is called the Enldess World. The Endless World was filled with infinite Light. The Light was then contracted to a single point, creating primordial space. Beyond this point nothing is known. Therefore, the point is called the beginning. After the contraction, the Endless World issued forth a ray of Light. This ray of Light then expanded rapidly. All matter emanated from this point."
- Kabbalist Isaac Luria, 16th century
Citera
2013-10-20, 09:56
Medlem
MasterBaits avatar
Big Bang enligt Hawking r att rymdtiden separeras till rum och tid. Innan dess var de inte uppdelade i tid och rymd. Sen delades de av en slump kan man sga.

Citat:
Ursprungligen postat av IronRandy
Ganska pointless, men nd roligt att diskutera. Jag tror visst att ingenting "finns". Allts att ingenting r mjligt, och att universum (big bang) kan ha skapat sig sjlv frn ingenting. Vra hjrnor r helt enkelt inte kapabla att greppa det konceptet.

Det jag har svrt att fatta r hur ingenting kan stadkomma ngonting. Visst r Hawkings formuleringar intressanta, men nd, varfr delades tidrummet? Kan det verkligen bara hnda? Att den delas innebr att tiden stts igng, men fr att stta igng tid, men kan den bara stta igng av sig sjlv?

andra sidan, s fanns inte heller "tid" i Ingentinget. Allts har det inte funnits ngonting och ingen tid innan Big Bang fr det var dr tiden startade. Men andra sidan tror jag att det hr r vad mnga har svrt att fatta, att det inte fanns tid och att ht ingenting existerade innan big bang, eftersom vi i vardagen mter allt i tid, ven tomrum.

Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Varfr mste det ha brjat ngonstans?
om du ser tillbaka p ditt liv, kan du sga nr det brjade? frutom r xxxx. Nr knde du frsta gngen att "Nu brjar mitt liv". Jag kan iaf inte sga att jag vet hur det kndes att vakna upp ur ett omedvetet stadie till medveten frsta gngen.

Men grejen r ju att ngonting har funnits innan vi levt och att det r ett visst hndelsefrlopp som ligger bakom uppkomsten av vra liv och vra medvetanden. Jmfrelsen haltar minst sagt.
Citera
2013-10-21, 22:09
Medlem
How did God Create the World?

http://www.hebrew4christians.com/Art.../creation.html
Citera
2013-10-22, 10:33
Citat:
Ursprungligen postat av irit
How did God Create the World?

http://www.hebrew4christians.com/Art.../creation.html

Du har missat ngra fundamentan som du mste klargra innan vi gr p denna frklaring.

1. Bevisa att gud finns
2. Bevisa att gud skapade universum
3. Bevisa att det var p just detta stt han gick tillvga

Nr du gjort detta s skall jag titta nrmare p hur det gick till.
Citera
2013-10-22, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Det har brjat med att Skaparen satt igng Big Bang.

An Answer to Existential Questions:
www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511

" The universe was created out of nothingness from a single point of light. This nothingness is called the Enldess World. The Endless World was filled with infinite Light. The Light was then contracted to a single point, creating primordial space. Beyond this point nothing is known. Therefore, the point is called the beginning. After the contraction, the Endless World issued forth a ray of Light. This ray of Light then expanded rapidly. All matter emanated from this point."
- Kabbalist Isaac Luria, 16th century

Lter ganska likt Big bang teorin, med tillgget "god did it".
"znark" med andra ord.
Citera
2013-10-22, 16:56
Medlem
Citat:
Du har missat ngra fundamentan som du mste klargra innan vi gr p denna frklaring.
1. Bevisa att gud finns
2. Bevisa att gud skapade universum
3. Bevisa att det var p just detta stt han gick tillvga
Bevisa, att Gud inte finns.
Bevisa, att det var inte Gud som skapade Universum. Vem var det annars?
Bevisa, att det gick till p ett annat stt. Hur gick det till i s fall? Vem satt igng big bang?
Har du ngot annat alternativ? Om inte, ligger bevisbrdan p dig.

Det finns ingen annan kunskap om detta i vrlden, som kommer s nra Sanningen som kabbalah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in