• 5
  • 6
2013-10-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Bevisa, att Gud inte finns.
Man kan aldrig bevisa ett negativ. Alltså, jag kan inte bevisa att det inte finns enhörningar på jorden, eftersom jag aldrig kan vara helt säker på att jag sökt överallt/inte missat något. Men om det fanns en enhörning på jorden, så kan man enkelt bevisa det: det är bara att visa upp enhörningen. Därför ligger bevisbördan på de som hävdar att gud existerar.
Citat:
Bevisa, att det var inte Gud som skapade Universum. Vem var det annars?
Bevisa, att det gick till på ett annat sätt. Hur gick det till i så fall? Vem satt igång big bang?
Har du något annat alternativ? Om inte, ligger bevisbördan på dig.
Igen, går inte att bevisa negativa påståenden. Och sen, bara för att vetenskapen idag inte kan svara, varför ska vi tro på just denna "förklaring"?
Citat:
Det finns ingen annan kunskap om detta i världen, som kommer så nära Sanningen som kabbalah.
Jasså, vilka testbara förutsägelser gör kabbalah om universums ursprung? Kan du säga något om den kosmiska bakgrundsstrålningen? Säger kabbalah någonting om inflation eller ej? Om inte, så är inte de vetenskapliga teorierna bättre, eftersom de gör testbara påståenden?
Citera
2013-10-22, 23:31
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Man kan aldrig bevisa ett negativ. Alltså, jag kan inte bevisa att det inte finns enhörningar på jorden, eftersom jag aldrig kan vara helt säker på att jag sökt överallt/inte missat något. Men om det fanns en enhörning på jorden, så kan man enkelt bevisa det: det är bara att visa upp enhörningen. Därför ligger bevisbördan på de som hävdar att gud existerar.

Igen, går inte att bevisa negativa påståenden. Och sen, bara för att vetenskapen idag inte kan svara, varför ska vi tro på just denna "förklaring"?

Jasså, vilka testbara förutsägelser gör kabbalah om universums ursprung? Kan du säga något om den kosmiska bakgrundsstrålningen? Säger kabbalah någonting om inflation eller ej? Om inte, så är inte de vetenskapliga teorierna bättre, eftersom de gör testbara påståenden?
Ja, vad säger man?
Jag hävdar att det finns en tekanna i omloppsbana kring solen, någonstans mellan Jorden och Mars.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
Citera
2013-10-25, 10:17
Citat:
Bevisa, att det gick till på ett annat sätt. Hur gick det till i så fall? Vem satt igång big bang?

Det finns ingen annan kunskap om detta i världen, som kommer så nära Sanningen som kabbalah.

Bevisbördan ligger på dig. Det var DU som hävdade att gud låg bakom allt det här.

Fattar du inte ens de fundamentala spelreglerna för en diskussion så har du inte i denna typ av diskussioner att göra.
Citera
2013-10-25, 16:10
Medlem
Citat:

Är vetenskaplig big bang teori ett testbart påstående? Vetenskapen är inte istånd att "testa" universums ursprung. För att kunna göra det behövs en intelligens som står på samma nivån som Gud´s. Och som du förstår finns det inte sådan på vår lilla planet. En myra kan inte testa människans uppfinnigar, teknik, teknologier mm.
Citera
2013-10-25, 20:40
Medlem
Citat:
Är vetenskaplig big bang teori ett testbart påstående? Vetenskapen är inte istånd att "testa" universums ursprung. För att kunna göra det behövs en intelligens som står på samma nivån som Gud´s. Och som du förstår finns det inte sådan på vår lilla planet. En myra kan inte testa människans uppfinnigar, teknik, teknologier mm.
Jepp, våra teorier om Big Bang är testbara: de förutspår olika saker om hur universum ser ut på stora skalor, och hur den kosmiska bakgrundsstrålningen ser ut. Detta har inte med intelligens att göra, och vi kan testa dem genom att göra nya mätningar och få mer data att jämföra teorin med.

Obs, standard-teorin om big bang säger ingenting om vad som "satte igång" universum, utan beskriver bara hur universum utvecklades "i början". Det finns icke-standard teorier om detta, som kanske kan testas med mer data (jag är inte expert på detta). Mitt huvudargument mot vad du hävdade var att din "förklaring" är helt omotiverad, och att vi inte har några egentliga anledningar att tro på gud, eller vad kabbalah säger.
Citera
2013-10-26, 21:31
Medlem
Citat:

Obs, standard-teorin om big bang säger ingenting om vad som "satte igång" universum, utan beskriver bara hur universum utvecklades "i början". Det finns icke-standard teorier om detta, som kanske kan testas med mer data (jag är inte expert på detta). Mitt huvudargument mot vad du hävdade var att din "förklaring" är helt omotiverad, och att vi inte har några egentliga anledningar att tro på gud, eller vad kabbalah säger.
Och varför säger big bang teorin ingenting om vad/vem som "satte igång" universum, vem/vad som var "i början"? Teorin verkar vara alldeles ofullkomlig. Däremot säger bibeln alldeles klart och tydligt:
"In the beginning God created the heavens and the Earth".
Citera
2013-10-26, 21:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Och varför säger big bang teorin ingenting om vad/vem som "satte igång" universum, vem/vad som var "i början"? Teorin verkar vara alldeles ofullkomlig. Däremot säger bibeln alldeles klart och tydligt:
Därför den teorin inte omfattar det.
Lite som att fråga varför Ohms lag inte förklarar livets uppkomst.
Citera
2013-10-27, 01:33
Medlem
phny5s avatar
Citat:
För att big bang inte är ett fullt utvecklat svar. Big bang TEROIN är bara en teori som är betydligt mer logiskt än "gud skapade allt". Vi människor har inte bemästrat alla kunskap i världen därför har vi inte kommit fram till svar om allt men jag tror att en sak är säker och det är att det måste finnas någon logik bakom allt.
Citera
2013-10-27, 16:01
Medlem
Citat:
Det finns ett bra tekniskt svar på detta, nämligen att våra teorier om gravitation bryter ihop under de extrema förhållandena som rådde precis i början.

Och varför ska vi lita på vad Bibeln säger? Big bang teorin är som sagt testbar och gör förutsägelser vi kan testa mot observationer. Bibeln erbjuder bara en skapelsemyt, innehåller ingenting testbart, och du kan ju enkelt hitta många andra sådana myter från andra religioner som är precis lika "rimliga" som att tro på bibeln. Tänk t.ex. på vad den där meningen faktiskt säger: nämligen att jorden skapades i början. Men detta är ju fel enligt vad vi vet om vetenskap: jorden är ungefär 4 miljarder år gammal, men universum är 13,7 miljarder år, så jorden skapades inte i början, utan ganska långt därefter. Voila, bibeln är falsifierad, nu kan du sluta tro på sånt nonsens.
Citera
2013-10-27, 17:45
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
1) Det här med att svarta hål kan sluka hela universum är helt fel. Om du matar ett svart hål med materia kommer händelsehorisonten att växa, ja. Men gravitationen är inte så stark att den helt plötsligt börjar suga in alla stjärnor i sin väg. Ta det supermassiva svarta hålet i vintergatans mitt som ett exempel. Massan för den är enorm, flera miljoner solmassor. Men där, inte allt för långt ifrån finns stjärnor i stabila omloppsbanor.

Här har ni några inlägg jag skrivit om svarta hål:
Svarta hål Q&A: https://www.flashback.org/sp36441098
Beskrivningar av formler: https://www.flashback.org/sp41899133
Sag A* (Det supermassiva svarta hålet i vintergatan): https://www.flashback.org/sp44841772

2) Jag har även skrivit många inlägg om den accelererande expansionen. För att dra den simpla förklaringen:
Universum accelererar idag, och när vi använder oss av lambda-CDM modellen så är den mörka energidensiteten konstant. Det betyder att universum accelererar och kommer att göra det för evigt. Men, om den istället skulle öka per volymenhet så skulle vi ha ett Big-Rip.

Matematiskt ser det ut så här w=1 (energidensiteten är konstant), w>1 (energidensiteten ökar);
Konstant mörkenergidensitet: Universums expansion accelererar och blir oändligt stort efter en oändligt lång tid. Galaxkluster klarar sig pga att gravitationen håller dom samman. Men avstånden mellan klustren kommer bli oändligt stora då t->inf.
Ökad mörk energidensitet: Universums expansion accelererar och blir oändligt stort, men efter en ändlig tid. Här kan inte ens gravitationen stoppa expansionen på alla skalor. Ju större värde på omega, desto tidigare kommer det att inträffa. Om omega närmar sig 1 kommer det ta längre tid, men rivet kommer ändå att inträffa vid ett givet t.

Mer om det här:
Mörk Energi och The Big Rip: https://www.flashback.org/sp41352911
Mer om Big Rip: https://www.flashback.org/sp41525575

Hoppas detta hjälper.

Grymt inlägg, som vanligt! Tackar för all tid du lägger ner på att skriva bra pedagogiska inlägg om vetenskap!
Citera
2013-10-27, 17:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Skolboks-exempel på Argument From Ignorance.

Ersätt "Gud" med X, då X = DFSM, Big-foot, Jedis osv Så ser du hur idiotiskt ditt inlägg verkligen är.

Du förstår verkligen inte det här med bevisbörda.
Citera
2013-10-27, 20:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phny5
För att big bang inte är ett fullt utvecklat svar. Big bang TEROIN är bara en teori som är betydligt mer logiskt än "gud skapade allt". Vi människor har inte bemästrat alla kunskap i världen därför har vi inte kommit fram till svar om allt men jag tror att en sak är säker och det är att det måste finnas någon logik bakom allt.
Nu snackar du en massa skit.

BB omfattar inte skapelsen av universum, över huvud tagt.
Så den är inget substitut till "Gud skapade allt".
För den behandlar inte skapelsen.
Den behandlar tiden därefter.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här