Citat:
Ursprungligen postat av
Bisarro
Det finns vl nd ett slut? Det som ligger lngst fram r ju slutet ven om det expanderar. Jag fr inte ihop det. Jag r osker.
Edit: Om det r s som med rutntet, d r det ju ondligt. Och r det ondligt kan det inte finnas ngon brjan.
Vad "ligger lngst fram"? Jag hvdar ju att universum r ondligt, det finns inte ngot som "ligger lngst fram". Ett ondligt universum kan inte ha ett rumsligt ursprung, men kan s klart ha en brjan i tiden. Du mste frst att Big Bang inte alls r en explosion in i ett redan existerande rum: det r ngot som skapar sjlva rummet. S intuition frn hur explosioner beter sig sger dig ingenting om Big Bang; speciellt r en mental bild dr partiklar och ljus slungas ut frn en central punkt helt felaktiga och missvisande.
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Fel (hvdar isf jag)
Idag r den lokalt svag men iom att den accelererar s kommer s smningom ven galaxer att slitas isr. Senare kommer solsystemen slitas iser, sen planeter sedan molikyler och partiklar. Voila The BIG rip...
Men s vitt vi vet idag kar inte den lokala energin/kraften. Accelerationen uppstr frn att expansionen skapar mer rum, vilket leder till mer rum som kan expandera och s vidare, det blir en feedback-loop som leder till acceleration; inte frn att vakuum-energin kar.
S klart vet vi inte om den mrka energin (vilket r vad man kallar vakuum-energin som driver expansionens acceleration) kar med tiden eller ej, s du kan ha rtt; men det finns s vitt jag vet ingenting som pekar p det idag, utan kosmologiska modeller funkar bra med en konstant mrk energi. Och om vi antar att vakuumenergin r konstant, s stmmer det jag skrev, d kraften p t.ex. en molekyl i s fall inte kar med tiden.