2013-10-14, 12:21
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Vem vet, vrat big bang kanske r resultatet av en tidigare kollaps av ett annat univerum. Skulle s vara fallet s r inte starten p universum dr du tror den r.

Lt oss enas om att finita saker r finita (universum s som du benmner det) och ondliga saker r ondliga (tex tiden som universum mjligvis vxer i).
Jag har pratat om en eventuell universums brjan. Jag har aldrig psttt att vrt universum mste vara allt, och det har inte med saken att gra heller.

Om universum r ondligt bakt, r det ocks ondligt framt.
Om universum inte r ondligt bakt, r det inte heller ondligt framt.

Jag tror inte att du fortfarande frstr min pong, men nja, det var bara en tanke... Jag r osker.
Citera
2013-10-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jag har pratat om en eventuell universums brjan. Jag har aldrig psttt att vrt universum mste vara allt, och det har inte med saken att gra heller.

Om universum r ondligt bakt, r det ocks ondligt framt.
Om universum inte r ondligt bakt, r det inte heller ondligt framt.

Jag tror inte att du fortfarande frstr min pong, men nja, det var bara en tanke... Jag r osker.
Jag kanske ocks missar din pong, men rent logiskt kan universum ha en brjan (Big Bang), vara ondligt stort och nd vxa. Mnga verkar tro att bara fr att universum expanderar, kan det inte vara ondligt stort, vilket r fel. ven ett ondligt stort universum kan expandera, finns inget konstigt med det. Och s vitt vi vet kan universum ocks vara ondligt framt i tiden, dvs. fortstta existera fr evigt. Allt detta r ocks vad modern vetenskap pekar p.
Citera
2013-10-14, 12:46
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Jag kanske ocks missar din pong, men rent logiskt kan universum ha en brjan (Big Bang), vara ondligt stort och nd vxa. Mnga verkar tro att bara fr att universum expanderar, kan det inte vara ondligt stort, vilket r fel. ven ett ondligt stort universum kan expandera, finns inget konstigt med det. Och s vitt vi vet kan universum ocks vara ondligt framt i tiden, dvs. fortstta existera fr evigt. Allt detta r ocks vad modern vetenskap pekar p.
Ja, det r det jag menar, men d har jag fel. Kan du frklara hur det kan vara s? Jag r osker.
Citera
2013-10-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ja, det r det jag menar, men d har jag fel. Kan du frklara hur det kan vara s? Jag r osker.
Okej, tnk dig ett ondligt stort 2d (eller 3d) rutnt, dr varje ruta r 1x1 cm stor vid t=0. Sen kan vi lta varje ruta vxa, s att de snabbt vxer till 2x2 cm och s vidare, d expanderar rutntet, ven om hela rutntet fortfarande r ondligt, s klart. S du ser att ven ondliga rum kan expandera, i denna mening. Om du satt p en viss plats p rutntet, skulle du se alla hrn frsvinna bort frn dig, och ju lngre bort ett hrn r, desto snabbare skulle det avlgsna sig (eftersom det finns fler rutor mellan dig och hrnet, och varje ruta expanderar). Detta r precis vad vi ser i universum idag, alla galaxer avlgsnar sig och ju lngre bort de r, desto snabbare verkar de frdas ifrn oss (ngot som kallas Hubbles lag).
Citera
2013-10-14, 13:22
Citat:
Okej, tnk dig ett ondligt stort 2d (eller 3d) rutnt, dr varje ruta r 1x1 cm stor vid t=0. Sen kan vi lta varje ruta vxa, s att de snabbt vxer till 2x2 cm och s vidare, d expanderar rutntet, ven om hela rutntet fortfarande r ondligt, s klart. S du ser att ven ondliga rum kan expandera, i denna mening. Om du satt p en viss plats p rutntet, skulle du se alla hrn frsvinna bort frn dig, och ju lngre bort ett hrn r, desto snabbare skulle det avlgsna sig (eftersom det finns fler rutor mellan dig och hrnet, och varje ruta expanderar). Detta r precis vad vi ser i universum idag, alla galaxer avlgsnar sig och ju lngre bort de r, desto snabbare verkar de frdas ifrn oss (ngot som kallas Hubbles lag).

Ett sidospr, som inte r genomtnkt kanske, r hur detta med accelererande expansion har mnga parametrar gemensamt med att falla in i ett svart hll. Till en brjan skulle du inte mrka ngonting men du faller allt snabbare och snabbare (accelererande) och till slut skulle du slitas i stycken...
Citera
2013-10-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ett sidospr, som inte r genomtnkt kanske, r hur detta med accelererande expansion har mnga parametrar gemensamt med att falla in i ett svart hll. Till en brjan skulle du inte mrka ngonting men du faller allt snabbare och snabbare (accelererande) och till slut skulle du slitas i stycken...
Ja, inte s genomtnkt. Vad jag frstr, leder inte den accelererade expansion som vi frstr den idag till att vi s smningom slits i stycken, eftersom den lokalt r s svag. Tnk s hr: tomrummet har ett vldigt svagt, expanderande tryck. Detta fr rummet att expandera, och stakommer en svag isrtryckande kraft p materia. Men denna kraft r s svag att den inte kan vervinna starkare krafter, som t.ex. kraften mellan solen och jorden, eller ens gravitationen som hller ihop galaxer, fr att inte tala om de kemiska krafter som hller ihop molekyler. Men p stora avstnd, som mellan galaxer och mellan galaxgrupper, dr r gravitationen vldigt svag, s galaxer kan "tryckas ifrn varandra". Allts, expansionen leder till att galaxer avlgsnar sig frn varandra allt snabbare, och s smningom kommer alla galaxer vara helt isolerade frn varandra (inte ens ljus kommer kunna n fram). Men vi kommer inte slitas i stycken, och galaxerna sjlva kommer inte pverkas srskilt mycket om alls.
Citera
2013-10-14, 13:31
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Det finns vl nd ett slut? Det som ligger lngst fram r ju slutet ven om det expanderar. Jag fr inte ihop det. Jag r osker.

Edit: Om det r s som med rutntet, d r det ju ondligt. Och r det ondligt kan det inte finnas ngon brjan.
Senast redigerad av Bisarro 2013-10-14 kl. 13:44.
Citera
2013-10-14, 13:48
Citat:
Ja, inte s genomtnkt. Vad jag frstr, leder inte den accelererade expansion som vi frstr den idag till att vi s smningom slits i stycken, eftersom den lokalt r s svag.
Tnk s hr: tomrummet har ett vldigt svagt, expanderande tryck. Detta fr rummet att expandera, och stakommer en svag isrtryckande kraft p materia. Men denna kraft r s svag att den inte kan vervinna starkare krafter, som t.ex. kraften mellan solen och jorden, eller ens gravitationen som hller ihop galaxer, fr att inte tala om de kemiska krafter som hller ihop molekyler. Men p stora avstnd, som mellan galaxer och mellan galaxgrupper, dr r gravitationen vldigt svag, s galaxer kan "tryckas ifrn varandra". Allts, expansionen leder till att galaxer avlgsnar sig frn varandra allt snabbare, och s smningom kommer alla galaxer vara helt isolerade frn varandra (inte ens ljus kommer kunna n fram). Men vi kommer inte slitas i stycken, och galaxerna sjlva kommer inte pverkas srskilt mycket om alls.

Fel (hvdar isf jag)
Idag r den lokalt svag men iom att den accelererar s kommer s smningom ven galaxer att slitas isr. Senare kommer solsystemen slitas iser, sen planeter sedan molikyler och partiklar. Voila The BIG rip...
Citera
2013-10-14, 14:11
Medlem
Citat:
Det finns vl nd ett slut? Det som ligger lngst fram r ju slutet ven om det expanderar. Jag fr inte ihop det. Jag r osker.

Edit: Om det r s som med rutntet, d r det ju ondligt. Och r det ondligt kan det inte finnas ngon brjan.
Vad "ligger lngst fram"? Jag hvdar ju att universum r ondligt, det finns inte ngot som "ligger lngst fram". Ett ondligt universum kan inte ha ett rumsligt ursprung, men kan s klart ha en brjan i tiden. Du mste frst att Big Bang inte alls r en explosion in i ett redan existerande rum: det r ngot som skapar sjlva rummet. S intuition frn hur explosioner beter sig sger dig ingenting om Big Bang; speciellt r en mental bild dr partiklar och ljus slungas ut frn en central punkt helt felaktiga och missvisande.

Citat:
Fel (hvdar isf jag)
Idag r den lokalt svag men iom att den accelererar s kommer s smningom ven galaxer att slitas isr. Senare kommer solsystemen slitas iser, sen planeter sedan molikyler och partiklar. Voila The BIG rip...
Men s vitt vi vet idag kar inte den lokala energin/kraften. Accelerationen uppstr frn att expansionen skapar mer rum, vilket leder till mer rum som kan expandera och s vidare, det blir en feedback-loop som leder till acceleration; inte frn att vakuum-energin kar.

S klart vet vi inte om den mrka energin (vilket r vad man kallar vakuum-energin som driver expansionens acceleration) kar med tiden eller ej, s du kan ha rtt; men det finns s vitt jag vet ingenting som pekar p det idag, utan kosmologiska modeller funkar bra med en konstant mrk energi. Och om vi antar att vakuumenergin r konstant, s stmmer det jag skrev, d kraften p t.ex. en molekyl i s fall inte kar med tiden.
Citera
2013-10-14, 14:28
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Vad "ligger lngst fram"? Jag hvdar ju att universum r ondligt, det finns inte ngot som "ligger lngst fram". Ett ondligt universum kan inte ha ett rumsligt ursprung, men kan s klart ha en brjan i tiden. Du mste frst att Big Bang inte alls r en explosion in i ett redan existerande rum: det r ngot som skapar sjlva rummet. S intuition frn hur explosioner beter sig sger dig ingenting om Big Bang; speciellt r en mental bild dr partiklar och ljus slungas ut frn en central punkt helt felaktiga och missvisande.
S du menar att universum kan ha en "brjan" men nd vara ondligt? Eller? Jag r osker.
Citera
2013-10-14, 14:38
Medlem
Citat:
S du menar att universum kan ha en "brjan" men nd vara ondligt? Eller? Jag r osker.
Ja. En brjan i tiden, inte en brjan i rummet (vad det nu skulle vara).
Citera
2013-10-14, 15:47
Citat:
S klart vet vi inte om den mrka energin (vilket r vad man kallar vakuum-energin som driver expansionens acceleration) kar med tiden eller ej, s du kan ha rtt; men det finns s vitt jag vet ingenting som pekar p det idag, utan kosmologiska modeller funkar bra med en konstant mrk energi. Och om vi antar att vakuumenergin r konstant, s stmmer det jag skrev, d kraften p t.ex. en molekyl i s fall inte kar med tiden.

Jag menar att ingenting tyder p att den kande accelerationen kommer sluta, drav big rip. Menar du att det finns ngot som tyder p motsatsen? Isf bjer jag mig fr det.

Right now, the big rip theory leads the pack" http://www.youtube.com/watch?v=JaImVFRpOR8
(sista 2 minutrarna)
Senast redigerad av se_dr... 2013-10-14 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in