2013-10-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Studio på 23 kvm Rådmansgatan såldes helt nyligen för 2. 250 000 kr! Nu är vi uppe på 100 000 per kvm. På Rådmansgatan är uthyrning i andra hand i princip tillåten av brf utan de skäl som annars brukar krävan, men fr o m årsskiftet gäller allm generösare tolkning av brflagen! Grattis, grattis till er som satsat på bostadsmarknaden i städerna! Ni är vinnare, sedan må avundsjuka " jag hann inte/vågade inte satsa " skriva vilken goja de vill och " ras, snart blir det inget värde alls på bostäderni i Sthlm "!
Du har tidigare hävdat att andra länders marknader varit labila på grund av att folk hyr ut bostäder de äger medan marknaden i Stockholm är mindre känslig eftersom att folk bor i sina egna bostäder. Nu gäller det alltså inte längre? Enligt dina tidigare inlägg borde en mer generös tolkning vara oroväckande till max...
2013-10-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Studio på 23 kvm Rådmansgatan såldes helt nyligen för 2. 250 000 kr! Nu är vi uppe på 100 000 per kvm. På Rådmansgatan är uthyrning i andra hand i princip tillåten av brf utan de skäl som annars brukar krävan, men fr o m årsskiftet gäller allm generösare tolkning av brflagen! Grattis, grattis till er som satsat på bostadsmarknaden i städerna! Ni är vinnare, sedan må avundsjuka " jag hann inte/vågade inte satsa " skriva vilken goja de vill och " ras, snart blir det inget värde alls på bostäderni i Sthlm "!
Jamen priserna går väl alltid upp enligt dig så då är det ju ingen brådska. Eller?
2013-10-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollet2000
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/87426?programid=2519

Lyssna och lär!
Byt 1990 mot 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Tackar för tipset. Jag fick rysligt många Flashbacks av att lyssna på den.
Lite samma vibbar som när jag ser filmen "En på miljonen" med Thomas von Brömsen.
En nära vän till mig jobbade som mäklare för sparbanken då...
Fast jag ska inte dra den anekdoten här...hur illa det kan gå... det måste upplevas

Finns givetvis många skillnader mellan 1990 och idag.
Det som verkligen ger samma vibbar är tunnelseendet och förnekelsen om framtida prisfall!
2013-10-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Vi har i hela världen sett de senaste 15 åren att den transmissionsmekanismen du talar om inte är så enkel. Ja, i teorin bör sänkta räntor hos Riksbanken resultera i att korta räntor på marknaden går ner, och att värdet på bostadsobligationer går upp eftersom mer pengar placeras i dessa. Och vice versa. Men ser du till inflation i flera länder de senaste 15 åren, så ser du att man med räntepolitik haft svårt att styra prisuppgångar. Inflationen har emellanåt varit i bästa fall mycket låg, och i värsta fall har det varit deflation.
Om du tittar på T-Bills vs FED Funds ser du att det tendera att följa varandra hygglig då?
Eller en månad ssv vs Riksbankes styrränta.

Det blir ingen större skillnad då större avvikelser gör arbitrage lönsamt och reducerar skillnaderna. Men jämför du mot långa räntor ser du ingen stor påverkan.

Således kort löptid stor påverkan och lång löptid liten påverkan.

Så för bolåntagare med t ex 5 års bindningstid bestämmer staten inte så mycket av räntan. Många låntagare ligger på 3 mån, och då kan man med fog säga att staten bestämmer en stor del av den. Kreditförlusterna är försumbara för bostadslån. Blir lätt så när priserna drar iväg. (Och motsatt när de går åt andra hållet).

Då kan någon mena att bostadsobligationerna är relativt långa, och således påverkas inte de så mycket. Men med bolån på 3 mån vill inte banken sitta med ränterisken och tar sig ur den med ränteswap eller på annat sätt. Så länge som bolåntagaren har en kort ränta så bestämmer staten den till största delen, oavsett om banken finansierar det med avista eller bostadsobligationer.
2013-10-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Det här postade jag om för över ett år sedan, att man rundar bolånetaket med en uppvärdering av objektet av vänligt sinnad mäklare:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/10/maklare-varderar-utan-grund-upp-panter.html

Av kommentarerna att döma så verkar det som sagt inte vara ovanligt.
Uppvärdering är mer regel än undantag. Det är en i mängden tokigheter som eldar på priserna och gör livet surt för alla ungdomar.

Samtidigt pratade TV4 idag om den "starka" bostadsmarknaden. Ingenting kunde vara mer fel...
Senast redigerad av gladakatten 2013-10-18 kl. 22:45.
2013-10-18, 23:01
Medlem
blodkorvens avatar
Snälla, kan någon svara på när den satans bostadsbubblan kommer? Jag har väntat med att köpa lägenhet i 5 år nu, på grund av att det hetat att det kraschar "nästa år"... När kommer det där "nästa året"?
2013-10-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodkorven
Snälla, kan någon svara på när den satans bostadsbubblan kommer? Jag har väntat med att köpa lägenhet i 5 år nu, på grund av att det hetat att det kraschar "nästa år"... När kommer det där "nästa året"?

När styrräntan står i 2%. Då blir det åka av.
2013-10-18, 23:25
Medlem
Citat:
Du menar när bubblan spricker? Vad jag hört har inte ens ingenjörer råd att köpa små renoveringsobjekt i Sthlm längre. Så det börjar nog närma sig nu.

Men behöver man köpa en bostad så är det väl bara köpa (det man har råd med).
Senast redigerad av gladakatten 2013-10-18 kl. 23:34.
2013-10-19, 00:03
Medlem
Citat:

Du skulle köpt för ganska exakt 5 år sedan, hösten 2008.
Senast redigerad av Monkey101 2013-10-19 kl. 00:06.
2013-10-19, 00:25
Medlem
tgv23000s avatar
Ni i bubbelmaffians ledningsgrupp som inte fattar det, skribent Blodkorven är ironisk.... hehehe
2013-10-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Du menar när bubblan spricker? Vad jag hört har inte ens ingenjörer råd att köpa små renoveringsobjekt i Sthlm längre. Så det börjar nog närma sig nu.

Är själv ingenjör med bra inkomst och undrar vem det är som köper en trea för fyra-fem mille? inte jag iaf. Vilken barnfamlij kan köpa en fyra i hammarby sjöstad för 6,5 Mkr?

Om priserna ska bestå måste ju marknaden fyllas på med rika unga med mycket penger eller med unga som gjort bostadskarriär. Jag kan inte se hur det skulle gå till. jag kollar på fyror just och det verkar som trycket på dem inte är lika stort som för små lhg.
2013-10-19, 11:31
Medlem
lastpasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten

Den spricker när du minst anar det, så när alla slutar snacka om bubblan kommer den brisera

Alla är överens om att det kommer bli landets största ras genom tiderna förutom i innerstan i Stockholm, priserna kommer falla som i Danmark, dvs 50-60 % och medelklassen kommer utraderas

Vad som blir utlösande faktorn?

Det vet ingen än, något lurar bakom hörnet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in