Citat:
Ursprungligen postat av
bubbelvatten
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/svenskarnas-skulder-lagre-an-forvantat_8778216.svd
Ok, så detta är alltså bubblan alla gastar om. 75% har skulder på <710000. De som har > 1,8 M i lån rör sig om 2.5% av befolkningen och hälften av dessa är också de med högst inkomst.
Tittar man på andelen av de som har så pass inkomst att de kan ta de lånesummorna är det en ansenlig andel.
Och bland de som har de inkomsterna är det många äldre som köpt villa/borätt för länge sedan och därför inte har så mycket skulder. Skulle man titta på de yngre så hittar man troligen en mycket hög belåningsgrad. Och det är väl där problemet ligger.
Tittar man på den sk finanskrisen i USA så var det mycket stora delar av befolkningen som inte hamnade på negativ equity. Det är inte där problemet ligger.
Problemet ligger i att det blir problem att ordna finansiering och då faller priserna på tillgångar.
Och då spelar det ingen roll om det innan varit "bostadsbrist". Tillgångarna faller iaf, eftersom priserna förutsätter kreditexpansion.
Citat:
Ursprungligen postat av
bubbelvatten
Riktigt underhållande att läsa Cornucopias kverulantsvar till dessa siffror. Jag riktigt ser hur han sitter i sin stuga i Korpilombo med jordstampat golv framför sin obelånade Pentium II-dator med tårarna rinnandes längs kinderna och skriver världens längsta blogginlägg så fingrarna blöder. "Det är en bubbla *snyft* det är en bubbla, det är en bubbla, det måst vara en bubbla... "
Nu tror jag han bor i gbg vilket är en bra bit från Korpilombolo. Mitt intryck är dock att han snarare hemfaller till (person)angrepp på de som skriver kommentarer han inte
tycker om.