2013-10-16, 20:49
Medlem
Gargameliks avatar
Det här postade jag om för över ett år sedan, att man rundar bolånetaket med en uppvärdering av objektet av vänligt sinnad mäklare:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/10/maklare-varderar-utan-grund-upp-panter.html

Av kommentarerna att döma så verkar det som sagt inte vara ovanligt.
2013-10-17, 06:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Det här postade jag om för över ett år sedan, att man rundar bolånetaket med en uppvärdering av objektet av vänligt sinnad mäklare:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/10/maklare-varderar-utan-grund-upp-panter.html

Av kommentarerna att döma så är det även vanligt med någon form av renovering i samband med det.
Vilket öppnar för nästa "trick":
Man skriver in någon släkting som delägare av 1% i fastigheten, och på det viset rundar man maxbeloppet på rotavdraget.
2013-10-17, 08:19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Om Riksbanken skulle höja sin styrränta så skulle bostadsobligationerna falla i pris. Jag antar att vi kan vara överens om det.

Det prisfallet kan räknas om till en ränteändring. Relationen mellan denna ränteändring och Riksbankens ränteändring visar hur stor del av bolåneräntan som "bestäms" av Riksbanken.

Den hugade kan ju gå tillbaka och titta hur stor den är. (Observera dock att man bör mäta en tid innan ränteändringen och en tid efter. Riksbankens ränteändringar ska ju bevars helst vara väntade).

Vi har i hela världen sett de senaste 15 åren att den transmissionsmekanismen du talar om inte är så enkel. Ja, i teorin bör sänkta räntor hos Riksbanken resultera i att korta räntor på marknaden går ner, och att värdet på bostadsobligationer går upp eftersom mer pengar placeras i dessa. Och vice versa. Men ser du till inflation i flera länder de senaste 15 åren, så ser du att man med räntepolitik haft svårt att styra prisuppgångar. Inflationen har emellanåt varit i bästa fall mycket låg, och i värsta fall har det varit deflation.
2013-10-17, 08:22
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik

Tycker du anekdoten i artikeln är styrkt?
2013-10-17, 19:34
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/87426?programid=2519

Lyssna och lär!
Byt 1990 mot 2014.
2013-10-18, 07:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trollet2000
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/87426?programid=2519

Lyssna och lär!
Byt 1990 mot 2014.

Tackar för tipset. Jag fick rysligt många Flashbacks av att lyssna på den.
Lite samma vibbar som när jag ser filmen "En på miljonen" med Thomas von Brömsen.
En nära vän till mig jobbade som mäklare för sparbanken då...
Fast jag ska inte dra den anekdoten här...hur illa det kan gå... det måste upplevas
2013-10-18, 10:29
Medlem
tgv23000s avatar
Vad säger olyckskorparna nu?
Två SL-bussar med medborgare flyttar in till Stockholm varje dag. Räntorna är låga, konjunkturen tar fart, arbetslösheten sjunker och byggandet är lågt.

Ändå envisas vissa på dessa forum med att kraxa år efter år att bostadspriserna kommer krascha. Jag har väldigt svårt att se varför.

http://www.di.se/artiklar/2013/10/18/sbab-varnar-for-overhettning/?allakommentarer=&flik=senaste&p=2

SBAB bekräftar nu min analys som jag tjatat om i över ett år, men blivit bespottad och hånad för av bubbel-maffian här på forumet.

...
Senast redigerad av tgv23000 2013-10-18 kl. 10:31.
2013-10-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Vad säger olyckskorparna nu?
Två SL-bussar med medborgare flyttar in till Stockholm varje dag. Räntorna är låga, konjunkturen tar fart, arbetslösheten sjunker och byggandet är lågt.

Ändå envisas vissa på dessa forum med att kraxa år efter år att bostadspriserna kommer krascha. Jag har väldigt svårt att se varför.

http://www.di.se/artiklar/2013/10/18/sbab-varnar-for-overhettning/?allakommentarer=&flik=senaste&p=2
Fetning #3, se fetning #1 och #2...

Stockholm är på god väg att knipa andraplatsen i kvadratmeterpris i EU, detta utan att ägarna har de löner och det kapital som de har i London och Paris. Hur resonerar du när du kommer fram till att det är hållbart i längden?

Citat:
SBAB bekräftar nu min analys som jag tjatat om i över ett år, men blivit bespottad och hånad för av bubbel-maffian här på forumet.

...
Avdelning: självinsikt, vad är det?
2013-10-18, 13:01
Medlem
tgv23000s avatar
Studio på 23 kvm Rådmansgatan såldes helt nyligen för 2. 250 000 kr! Nu är vi uppe på 100 000 per kvm. På Rådmansgatan är uthyrning i andra hand i princip tillåten av brf utan de skäl som annars brukar krävan, men fr o m årsskiftet gäller allm generösare tolkning av brflagen! Grattis, grattis till er som satsat på bostadsmarknaden i städerna! Ni är vinnare, sedan må avundsjuka " jag hann inte/vågade inte satsa " skriva vilken goja de vill och " ras, snart blir det inget värde alls på bostäderni i Sthlm "!
2013-10-18, 13:25
Medlem
tgv23000s avatar
I stora delar av den civiliserade världen är nu bostadspriserna nere på 50% av 2008 års priser. I Sverige har priserna ökat under samma period med 80%, anledningen är att alliansen startade sedelpressarna 2008 för att undvika att bubblan skulle brisera. För varje miljon en bank lånar ut står banken för 3000 kr och resten trycks upp som nya pengar. Innebörden är att vi idag har priser som i realiteten är 75 procentenheter över de prisnivåer vi ser i de länder där priserna anpassats till verkligheten, t ex Irland, Island, Danmark, Spanien osv. Vi har att vänta bopriser på en fjärdedel av idag när bubblan brister inom kort.
2013-10-18, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
I stora delar av den civiliserade världen är nu bostadspriserna nere på 50% av 2008 års priser. I Sverige har priserna ökat under samma period med 80%, anledningen är att alliansen startade sedelpressarna 2008 för att undvika att bubblan skulle brisera. För varje miljon en bank lånar ut står banken för 3000 kr och resten trycks upp som nya pengar. Innebörden är att vi idag har priser som i realiteten är 75 procentenheter över de prisnivåer vi ser i de länder där priserna anpassats till verkligheten, t ex Irland, Island, Danmark, Spanien osv. Vi har att vänta bopriser på en fjärdedel av idag när bubblan brister inom kort.

Är du en penninghaverist eller förstår du helt enkelt inte hur pengar fungerar?
2013-10-18, 14:42
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är du en penninghaverist eller förstår du helt enkelt inte hur pengar fungerar?

vad menar du? Jag har självklart det mesta investerar i fysiskt guld, det enda som är värdebeständigt över tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in