2013-10-15, 13:33
Medlem
MrOaikis avatar
Det är lite lustigt hur vissa å ena sidan tycker att räntor är "konstgjorda", men samtidigt vill att en statlig myndighet bestämmer hur privata institutioner ska få låna ut pengar. Ser ni inga problem i avtalsrätten när A inte får låna pengar till B, därför att staten lägger sig i och begränsar det hela?
2013-10-15, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är lite lustigt hur vissa å ena sidan tycker att räntor är "konstgjorda", men samtidigt vill att en statlig myndighet bestämmer hur privata institutioner ska få låna ut pengar. Ser ni inga problem i avtalsrätten när A inte får låna pengar till B, därför att staten lägger sig i och begränsar det hela?
Om staten går in och bestämmer vilka räntor som ska gälla krävs att staten är ansvarsfull nog att se till att ta sitt ansvar om dessa räntor orsakar problem. Skulle de inte satt räntorna skulle ingen statlig inblandning behövas rörande belåningsgrad med mera.

Det är så jag tolkar deras åsikter. Jag har i alla fall inte läst ett enda inlägg där någon menar att staten borde "släppa räntan fri" och samtidigt reglera utlåningen. Vilka inlägg tänker du på?
2013-10-15, 14:52
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Du menar att det inte är rimligt att staten bestämmer hur banker skall bete sig under rådande ekonomiska system? Har du något argument för att banker sälva skall få bestämma hur de lånar ut pengar idag som inte bygger på fantasier om hur det borde fungera?
2013-10-15, 15:57
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Om staten går in och bestämmer vilka räntor som ska gälla krävs att staten är ansvarsfull nog att se till att ta sitt ansvar om dessa räntor orsakar problem. Skulle de inte satt räntorna skulle ingen statlig inblandning behövas rörande belåningsgrad med mera.

Det är så jag tolkar deras åsikter. Jag har i alla fall inte läst ett enda inlägg där någon menar att staten borde "släppa räntan fri" och samtidigt reglera utlåningen. Vilka inlägg tänker du på?

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du menar att det inte är rimligt att staten bestämmer hur banker skall bete sig under rådande ekonomiska system? Har du något argument för att banker sälva skall få bestämma hur de lånar ut pengar idag som inte bygger på fantasier om hur det borde fungera?

Staten bestämmer inte bankernas räntor, det gör marknadens riskvilja i att investera i bostadsobligationer. Bostadslånen finansieras av bankerna genom dessa obligationer, och med ränteswappar banker och andra finansiella institutioner emellan.

Man kan reglera banker utan att detaljstyra hur ett låneavtal med kund ser ut. Man kan förbjuda banker att i sina balansräkningar räkna bostadspanter till mer än 85% av marknadsvärdet. Eller så kan man från offentligt håll kräva högre kapitaltäckningskrav. Allt detta påverkar vad bankerna känner sig tvingade att göra gentemot slutkund. Men i den här tråden har jag ju sett absurda idéer om att det ska vara olagligt att låna pengar. Någon skrev att det är "konstigt" att banker lånar ut 95% av köpesumman, när man ju sagt att det högst får vara 85%. Nej, det har man inte sagt… Man har sagt att bostaden som pant högst får utgöra 85% av lånesumman. Ska man förbjuda människor från alla lån utöver bostadslånet?
2013-10-15, 16:27
Medlem
Citat:
Staten bestämmer inte bankernas räntor, det gör marknadens riskvilja i att investera i bostadsobligationer. Bostadslånen finansieras av bankerna genom dessa obligationer, och med ränteswappar banker och andra finansiella institutioner emellan.
Du kan självklart få hävda att bankernas räntor är opåverkade av Riksbankens räntor (de statligt satta räntorna) om du vill, men jag hoppas att du förstår att så inte är fallet.
2013-10-15, 18:09
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Du kan självklart få hävda att bankernas räntor är opåverkade av Riksbankens räntor (de statligt satta räntorna) om du vill, men jag hoppas att du förstår att så inte är fallet.

Det är klart de påverkas, precis som matpriser påverkas av momssatserna. Men att säga att staten bestämmer bankernas bostadslåneräntor är ju minst sagt att tänja på sanningen.
2013-10-15, 18:15
Medlem
Citat:
Det är klart de påverkas, precis som matpriser påverkas av momssatserna. Men att säga att staten bestämmer bankernas bostadslåneräntor är ju minst sagt att tänja på sanningen.
Lite som du tänjer på sanningen när du får det att låta som att någon faktiskt har sagt att staten bestämmer bankernas bolåneräntor?

Fast det verkar vara lite din grej, hävda att folk säger saker utan att kunna backa upp det. Det blir nu tredje gången, va?
2013-10-16, 00:02
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Lite som du tänjer på sanningen när du får det att låta som att någon faktiskt har sagt att staten bestämmer bankernas bolåneräntor?

Fast det verkar vara lite din grej, hävda att folk säger saker utan att kunna backa upp det. Det blir nu tredje gången, va?

Jag har varit med i den här diskussionen från första sidan, och är väl medveten om vad som skrivits i tidigare inlägg. Det impliceras av flera i den här tråden (bland andra Sucuk) att Riksbanken (en myndighet under staten) bestämmer bolåneräntor. Att jag inte alltid källhänvisar tycks irritera dig oerhört, men du får helt enkelt själv bläddra bakåt.

Min grej att vad, menar du? Tredje gången som du har fel i sak och därför fäster vikt vid hur tidigare inlägg i själva verket formulerats?

Nåväl, du har hur som helst fel och jag tycker du har fel i förklaringarna till varför du har fel.
2013-10-16, 00:14
Medlem
Citat:
Om Riksbanken skulle höja sin styrränta så skulle bostadsobligationerna falla i pris. Jag antar att vi kan vara överens om det.

Det prisfallet kan räknas om till en ränteändring. Relationen mellan denna ränteändring och Riksbankens ränteändring visar hur stor del av bolåneräntan som "bestäms" av Riksbanken.

Den hugade kan ju gå tillbaka och titta hur stor den är. (Observera dock att man bör mäta en tid innan ränteändringen och en tid efter. Riksbankens ränteändringar ska ju bevars helst vara väntade).
2013-10-16, 10:01
Medlem
lastpasss avatar
S&P hotar nedgradera svenska banker på grund av bostadsbubblan

Enligt Bloomberg hotar Standard & Poor att nedgradera sin riskvärdering av den svenska banksektorn på grund av bostadsbubblan. S&P anser att de svenska bostadspriserna är övervärderade med 25%.

Än så länge handlar det förstås inte om någon dramatisk nedgradering. På en riskskala om 1 - 10 har det svenska banksystemet idag en 2:a, men S&P överväger nu att nedgradera till initialt en 3:a.

Vidare anser S&P:s svenska analytiker att en krasch i bostadspriserna kommer slå hårdast mot svenska små- och mellanstoraföretag och inte mot själva banksystemet.

“Household sector losses wouldn’t explode if there isn’t a very extreme shock, but consumption is likely to decline and that would hit small and medium-sized companies that don’t have that much of an endurance capability,” he said. “If you look at Denmark, that is exactly what happened. Household mortgage losses were very small but SMEs were very badly hurt.”

Som nämnt tidigare uppmärksammas den svenska bostadsbubblan och hushållens skuldbubbla allt mer internationellt, och det kommer påverka de svenska bankernas möjligheter att låna upp för finansiering av sagda bubblor. Kort sagt kommer räntorna att påverkas, förr eller senare.

http://www.bloomberg.com/news/2013-09-26/swedish-residential-real-estate-overvalued-25-s-p-says.html
2013-10-16, 11:00
Medlem
Citat:
Jag har varit med i den här diskussionen från första sidan, och är väl medveten om vad som skrivits i tidigare inlägg. Det impliceras av flera i den här tråden (bland andra Sucuk) att Riksbanken (en myndighet under staten) bestämmer bolåneräntor. Att jag inte alltid källhänvisar tycks irritera dig oerhört, men du får helt enkelt själv bläddra bakåt.

Min grej att vad, menar du? Tredje gången som du har fel i sak och därför fäster vikt vid hur tidigare inlägg i själva verket formulerats?

Nåväl, du har hur som helst fel och jag tycker du har fel i förklaringarna till varför du har fel.
Vad hade jag fel i?

Att hävda att jag sagt att staten bestämmer bankernas bolåneräntor är i bästa fall ett missförstånd från din sida, i värsta fall ren lögn.
2013-10-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
nästan alla dina inlägg innehåller fel, eller i bästa fall confirmation biased åsikter utan grund. Om det är någon som är en lögnare så är det du.
Kan du ge fem exempel på olika inlägg från mig som innehåller fel/lögner, och förklara vad som är korrekt? Eller två? Eller ett?

(I övrigt är det ju direkt komiskt att se dig anklaga andra för confirmation bias.)
Senast redigerad av Laspeyres 2013-10-16 kl. 11:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in