2013-09-26, 13:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Seriöst, allting du diskuterar i den här tråden handlar bara om ord och olika tolkningar av vad dessa ord betyder. Gud kan vara en gubbe i någons fantasi, men gud kan även för någon annan betyda alltet, universum, nuet, varandet, livet osv. Allt beror hur man tolkar det.

Vad vill du uppnå med denna diskussion?

Om man blandar in ordet "gud" så är det rätt bra med en diskussion om vad man menar med det ordet eftersom det används och tolkas så radikalt annorlunda av olika människor.
Det går ju inte att tala om en gubbe och varandet med samma ord eller hur? Begreppsförvirringen försvårar dialogen. Jag vill gärna plocka bort ordet gud öht men eftersom det dök upp någonstans på vägen här så kändes det som om det var viktigt att reda ut begreppet.
Citera
2013-09-26, 13:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Tack för ditt inlägg proconsul. Det du skriver är mycket klokt och om jag förstod det på samma sätt som när jag hörde "You don't exist, you are existing itself" skulle mitt sökande upphöra här och nu. Tyvärr är inte så fallet, utan allt jag hör och läser blir bara koncept om hur uppvaknandet ska gå till och är. Just därför försöker jag avstå från att läsa böcker o.s.v., men när framstegen uteblir och ensamheten påtränger vänder jag mig ingen för vägledning.

Jag skulle nog vilja påstå att jag mår sämre nu än innan jag började min resa. Detta beror troligtvis på att mitt motstånd har ökat, då jag i varje situation försöker hamna i det tillstånd jag en gång var i under en knapp minut. Jag vet att motståndet är det som skapar lidandet och förhindrar mig till uppvaknandet, men ändå kan jag inte göra något åt det...

När du skriver "Call of the search but not the practise" kan du utveckla det lite?

Namaste

Du söker efter något du redan har. Det är din vilja att nå någonstans, att förändra det du har/är nu som hindrar dig. Freedom is not wanting to change the situation

Jag tycker Mooji förklarar det väldig bra i denna videon http://www.youtube.com/watch?v=0pS_wPeDxDQ
Citera
2013-09-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det går ju inte att tala om en gubbe och varandet med samma ord eller hur?

Det går alldeles utmärkt och har för många visa människor genom tiderna varit en förutsättning för att kunna få något sagt utan att bli avrättade. Dessutom är gud både och och lite till.

Var och en förstår vad den förstår utifrån sin nivå av att vara. Vad du använder för begrepp är mindre viktigt.
Citera
2013-09-26, 15:16
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Frågan är vad som är gemensamt för alla sökande. När man lyssnar och läser om personer som vaknat får man höra om "accepting", "surrender", "let go" o.s.v. Men när uppvaknandet väl sker är det helt anspråkslöst. "Try achieve any given goal and you will fail". Vad och varför vaknade personen om han/hon inte försökte? Vem gjorde att personen vaknade, för vi säger ju att personen inte kan göra det genom att försöka? Och vad ska vi göra då?

Jag tror det man menar är att man inte kan söka "nuet" i framtiden, vilket man ju gör om man gör om gör det till ett mål "någon gång i framtiden ska jag leva i nuet" det låter inte så logiskt. Upplysning handlar om förändringar i hjärnan, förändringar som knappast kommer av sig själv. Så självklart måste man öva intensivt. Jag tycker det här citatet av Shunryu Suzuki är lite relevant i sammanhanget:

To take this posture itself is the purpose of our practice. When you have this posture, you have the right state of mind, so there is no need to try to attain some special state. When you try to attain something, your mind starts to wander about somewhere else. When you do not try to attain anything, you have your own body and mind right here… Enlightenment is not some good feeling or some particular state of mind. The state of mind that exists when you sit in the right posture is, itself, enlightenment.

Zen Mind, Beginner’s Mind
Citera
2013-09-30, 23:45
Medlem
Citat:
Du söker efter något du redan har. Det är din vilja att nå någonstans, att förändra det du har/är nu som hindrar dig. Freedom is not wanting to change the situation

Jag tycker Mooji förklarar det väldig bra i denna videon http://www.youtube.com/watch?v=0pS_wPeDxDQ

Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Jag tror det man menar är att man inte kan söka "nuet" i framtiden, vilket man ju gör om man gör om gör det till ett mål "någon gång i framtiden ska jag leva i nuet" det låter inte så logiskt. Upplysning handlar om förändringar i hjärnan, förändringar som knappast kommer av sig själv. Så självklart måste man öva intensivt. Jag tycker det här citatet av Shunryu Suzuki är lite relevant i sammanhanget:

To take this posture itself is the purpose of our practice. When you have this posture, you have the right state of mind, so there is no need to try to attain some special state. When you try to attain something, your mind starts to wander about somewhere else. When you do not try to attain anything, you have your own body and mind right here… Enlightenment is not some good feeling or some particular state of mind. The state of mind that exists when you sit in the right posture is, itself, enlightenment.

Zen Mind, Beginner’s Mind

Tack för ett fint klipp och citat.

Vet inte vad jag ska göra faktiskt, känns som jag har försökt allt. Även försökt motsatsen till att försöka, men misslyckas ständigt med det. Känns rätt hopplöst, men även när känslan av hopplöshet infinner sig kan jag aldrig sluta att försöka, går verkligen inte.

Sedan att min minut utanför illusionen kom från absolut ingenstans gör mig mer förvirrad.
Citera
2013-10-01, 09:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Tack för ett fint klipp och citat.

Vet inte vad jag ska göra faktiskt, känns som jag har försökt allt. Även försökt motsatsen till att försöka, men misslyckas ständigt med det. Känns rätt hopplöst, men även när känslan av hopplöshet infinner sig kan jag aldrig sluta att försöka, går verkligen inte.

Sedan att min minut utanför illusionen kom från absolut ingenstans gör mig mer förvirrad.

Vem är det som känner sig hopplös? Se skillnaden mellan upplevaren och upplevelsen.
Stay as awareness only. Oavsett vilka tankar eller känslor som dyker upp, stanna i betraktarperspektiv. Konstatera: nu känner jag hopplöshet och det är ok. Det är en övergående känsla. Dessutom skapas den av dina tankar.
Allt som kommer och går är inte det sanna jaget, hitta det som inte kommer eller går.
Du behöver inte leta efter det, det finns där hela tiden, inget du behöver lära dig.

Call of the search but not the practise. Alltså, fortsätt meditera utan förväntningar eller tanke på resultat.
Citera
2013-10-07, 15:05
Medlem
Citat:
Vem är det som känner sig hopplös? Se skillnaden mellan upplevaren och upplevelsen.
Stay as awareness only. Oavsett vilka tankar eller känslor som dyker upp, stanna i betraktarperspektiv. Konstatera: nu känner jag hopplöshet och det är ok. Det är en övergående känsla. Dessutom skapas den av dina tankar.
Allt som kommer och går är inte det sanna jaget, hitta det som inte kommer eller går.
Du behöver inte leta efter det, det finns där hela tiden, inget du behöver lära dig.

Call of the search but not the practise. Alltså, fortsätt meditera utan förväntningar eller tanke på resultat.

Tack, försöker men kan inte. Kommer väl dit någon gång (vet att jag redan är där).

Namaste.
Citera
2013-10-08, 09:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Tack, försöker men kan inte. Kommer väl dit någon gång (vet att jag redan är där).

Namaste.

Klart du kan. Fortsätt meditera. Så fort du har en stund över, släpp alla tankar utom "Jag Är".
Du kan göra detta oftare än du tror, i en kö, på bussen, i bilen, egentligen överallt alltid så länge du inte aktivt gör något som kräver din uppmärksamhet som jobb, planering, etc.

Vila i dig själv och släpp allt annat.
Citera
2013-10-13, 03:37
Medlem
slaeshs avatar
Jag har haft totalt 4 upplevelser av "uppvaknande" eller "upplysning" varav den första kändes allra kraftigast och reste en varm ström av energi känsla genom hela ryggraden som när den nådde min hjärna kändes som att den löpte vidae genom skallen och upp i universum och jag bara var ett med universum helt utan något ego. Det var en alldeles fantastisk upplevelse av mystik och enhet som förändrade mitt liv för all framtid då den tvingade mig att byta perspektiv totalt från materiell ateism till en mer andlig utgånspunkt.

Efter denna upplevelse började jag träna yoga och jag hade totalt ytterligare 3 liknande upplevelser där jag nådde detta tillstånd. Jag känner på något sätt att det vardagliga livet med arbete kommer i konflikt med att tillägna sig totalt denna resa eftersom jag tycker mig inte "passa in" då jag inte intresserar mig för "vanliga saker" längre :/ Kanske är det bara jag som har fel balans i det hela.. Jag kan fortfarande nå ett hyfsat tillstånd av egolös tillvaro om jag mediterar dagligen men har tappat motivationen något efter att jag känt att hela sättet att tänka vid arbete med konkurrens osv. får ogjort vad små framsteg jag nått under ledig tid med meditation och yoga
Citera
2013-10-13, 10:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Jag har haft totalt 4 upplevelser av "uppvaknande" eller "upplysning" varav den första kändes allra kraftigast och reste en varm ström av energi känsla genom hela ryggraden som när den nådde min hjärna kändes som att den löpte vidae genom skallen och upp i universum och jag bara var ett med universum helt utan något ego. Det var en alldeles fantastisk upplevelse av mystik och enhet som förändrade mitt liv för all framtid då den tvingade mig att byta perspektiv totalt från materiell ateism till en mer andlig utgånspunkt.

Efter denna upplevelse började jag träna yoga och jag hade totalt ytterligare 3 liknande upplevelser där jag nådde detta tillstånd. Jag känner på något sätt att det vardagliga livet med arbete kommer i konflikt med att tillägna sig totalt denna resa eftersom jag tycker mig inte "passa in" då jag inte intresserar mig för "vanliga saker" längre :/ Kanske är det bara jag som har fel balans i det hela.. Jag kan fortfarande nå ett hyfsat tillstånd av egolös tillvaro om jag mediterar dagligen men har tappat motivationen något efter att jag känt att hela sättet att tänka vid arbete med konkurrens osv. får ogjort vad små framsteg jag nått under ledig tid med meditation och yoga

Ja, västvärldens konkurrenssamhälle med dess prestationskrav etc premierar knappast inre utveckling.
För din egen skull tror jag dock att det är värdefullt för dig att fortsätta meditera även om du för tillfället tappat motivationen.
Citera
2013-10-15, 19:15
Medlem
Vad sägs om den här meditationen samt affirmationer, proconsul?

http://www.youtube.com/watch?v=ExzJWutQpuY
Citera
2013-10-15, 21:13
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Vad sägs om den här meditationen samt affirmationer, proconsul?

Så länge man förstår att jaget som åsyftas i videon inte refererar till det begränsade "jaget" så kan det väl vara bra om man känner att man behöver det. Har man inte själv upplevt det obegränsadet jaget, då nog det som sägs i videon misstolkas rejält.

Det obegränsade jaget är bortom alla ord. Så därför är alla ord egentligen överflödiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in