Citat:
Ursprungligen postat av
MrOaiki
Ja, och det är klokt. Vad jag däremot ställer ifrågasätter är vissas bild av gemene bolånetagare. Vissa av er målar ju upp en bild av idioter, där alla tvingas sälja så fort räntan drar. Är det en självprojicering? Du med flera vet väl att vissa har bättre ekonomi än andra?
Jag har aldrig menat att måla upp en sådan bild, tvärtom har jag flera gånger varit noga med att påpeka att jag förespråkar försiktighet rent allmänt, och att den grupp som är mest utsatt är den som går in i dag (eller under de senaste åren) och är högt belånade utan att amortera.
25-åringen som går in i budkrig och maxbelånar sig för att få tag i en etta för 2,5 millar, ett lån han sedan inte betalar av, befinner sig ju i en mycket mer sårbar situation än det barnfria paret med två inkomster som köper en trea för fyra millar där de gått in med vinsten från sina tidigare boenden.
Men, som andra redan nämnt, krävs det inte att paret behöver gå på knäna eller sälja för att en eventuell värdeminskning skulle påverka dem (och övriga samhället) negativt. Så om det enda man tittar på är hur många det är som har råd att bo kvar vid en räntehöjning/krasch/värdeminskning/invasion av utomjordingar, då missar man en del...