2013-10-13, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
”Jag har senaste två åren funderat över när bakslaget ska komma, trodde det var dags under 2009 men inget händer?”

Det hände inte.

Tacka fan för att det inte hände. Inte konstigt alls.

Riksbankerna blev ju som tokiga och kommenderade räntor nedåt och öste ut krediter till miljarders miljarder. Tillgångspriser inflaterades vidare och döljde att västvärldens ekonomier inte producerade vad som krävs för att kunna leva i välstånd.

Mera korrekt är att gå tillbaka till hösten 2007 och skrämselhickan som med rätta infann sig. Det blev stopp ett tag. Men det var ingen stålman som kom och räddade upp situationen. Den är fortfarande usel. Däremot är den bättre i Spanien och i Grekland nu när dess medborgare fått det väldigt mycket sämre och med dystra framtidsutsikter. I USA gjorde George W. Bush rätt som lät Lehman Brothers gå i konkurs. Det är först från botten som en marknadsekonomi kan repa sig.

Men situationen i tex Grekland är fortfarande inte under kontroll. Statsskulden tuffar på och arbetslösheten är hög. Denna misär kan komma hit till Sverige den också.

Är folk naiva, väldigt lättlurade och har ett alldeles för stort förtroende för de ledande politikerna? Det verkar vara så.
2013-10-13, 17:09
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag får lätt känslan att svenskar tar lätt på inflationen. Stämmer denna uppfattning?

Människor verkar räknar med löneökningar som kompenserar och räds inte risken för hyperinflation. Tvärtom, folk verkar skita i risken och ser bara en möjlighet i hyperinflationen att bli av med skulderna över en natt (eller dag snarare, när marknadsaktörerna sätter igång klockan 8 på morgonen med att ta emot miljoners miljarder). Att jobben ryker då samhället stannar upp, arbete blir ju värdelöst, verkar heller ingen tänka på.

I fallet med hyperinflation, då försvinner allt vad pensionssparande heter och även allt vad bostadsrättföreningars sparkapital heter också. Ska stammarna renoveras så är det enda kapital som finns kvar det som själva beståndet utgör. Allt annat av värde är ju utplånat.

Så...hur vore det med marknadsräntor? Räntor som inte är manipulerade av riksbanker och banker utan som avspeglar risk och därmed högt kan sticka iväg. Eller är det försent? Systemet är egentligen redan kört och till dess bör så många som möjligt så snabbt som möjligt skuldsätta sig till max och därutöver, bara för att ha en besittningsrätt. Må det var till en djävla stor skuld.

Hyperinflation? Det är extremt svårt att skapa hyperinflation, har bara hänt några gånger under hela den moderna historien, vad får dig att tro att vi ska få hyperinflation helt plötsligt?
2013-10-13, 21:53
Medlem
Sweetiepies avatar
Priserna på bostadsrätter har ökat med kanske 10-20% bara senaste åren i många svenska städer. Men jag ser ingen bubbla alls i detta.

Så vad är det som ska få "bubblan" att spricka? Jag ser följande scenarior:
* Amorteringskrav
* Stor räntehöjning
* ?

Det förstnämnda skulle hålla borta de värsta torskarna ifrån budgivningarna som lånar så mycket att de inte har råd eller planerar amortera, och priserna kan stagnera/gå ner något. I andra fallet att räntan stiger till låt säga till 8% så skulle det innebära en räntekostnadsökning på flera tusenlappar i månaden vilket direkt påverkar att priserna går går ner lika många hundra tusen som tusenlappar i extra räntekostnad det blir.

TL;DL. Det verkar som att det skulle krävas en katalysator för att skapa en crash av bostadspriserna. Kraftigt höjda räntor och eller tuffa amorteringskrav. Vad mer?

Det verkar finnas folk som sitter i sin hyresrätt och "inväntar crashen" för att sedan slå till på innestadens vrakpriser. Det lär inte hända. Så tänker ju alla. Vid hyperinflation och räntechock så kommer priserna dumpas men räntekostnaden kommer då vara väldigt dyr och du som väntar kommer inte ha råd att köpa då heller.
2013-10-13, 23:50
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi-Dragan
http://www.regeringen.se/sb/d/17926/a/226275
Att man ska få amortera bundna lån utan straffavgifter borde egentligen varit åtgärdat för många år sedan. Punkt 2 är som sagt mer intressant:
Citat:
Dessutom föreslår regeringen en begränsning av kreditgivarens rätt att få betalt i förtid, när den säkerhet som ställts för lånet har försämrats till följd av en allmän prisnedgång på bostadsmarknaden. En sådan nedgång ska aldrig ge kreditgivaren rätt att säga upp lånet i förtid.
Bankerna kommer tvingas till att sitta kvar med alla dåliga lån så länge låntagarna kan betala räntan, dock så kan ju detta lösas med höjning av räntan

Börjar regeringen förbereda sig för en nedgång på bomarknaden efter valet?
2013-10-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Att man ska få amortera bundna lån utan straffavgifter borde egentligen varit åtgärdat för många år sedan. Punkt 2 är som sagt mer intressant:

Bankerna kommer tvingas till att sitta kvar med alla dåliga lån så länge låntagarna kan betala räntan, dock så kan ju detta lösas med höjning av räntan

Börjar regeringen förbereda sig för en nedgång på bomarknaden efter valet?

Jag undrar vad förslaget får för verkan på marknadsräntorna på säkerställda bostadsobligationer?

Bankerna garanterar ju att de lån som ingår som säkerheter i en obligation alltid uppgår till max 75% av pantens värde. Börjar bostadspriserna svikta måste bankerna agera för att uppfylla detta lagstadgade villkor till sina finansiärer. Nu efter 1 juli kommer bankerna inte längre kunna begära extraamorteringar när det börjar brännas för att uppfylla obligationsvillkoren utan får i så fall ställa andra fyllnadssäkerheter som påverkar bankens likviditet och kapitalbindning negativt.

Rent spontant gissar jag att bankerna med denna lagändring i regel kommer att kräva amortering ner till ca 50% på de flesta bostadslån för att alltid ha godtagbara säkerheter för sin egen upplåning genom obligationer. Kraven bör ställas så fort varje lån omsätts i och med att banken inte ensidigt kan begära högre amortering vid ett prisfall framöver.

Skulle bankerna inte införa amorteringskrav så bör marknadsräntorna på bostadsobligationerna stiga kraftigt då bankerna inte kommer att kunna betala tillbaka obligationslånen (som ofta löper på 2 eller 5 år) vid en lågkonjunktur med prisfall på bostäder då låntagarna bara betalar sina räntor.

Vad tror ni om detta resonemang?

https://lagen.nu/2003:1223
2013-10-14, 08:15
Medlem
tgv23000s avatar
Mäklarstatistiken för den första höstmånaden har precis landat. Det mest spektakulära är att priset på bostadsrätter från augusti till september ökade med hela 4 procent för riket som helhet. Under de senaste tolv månaderna har bostadsrättspriset i riket nu ökat med 16 procent.

Vad säger ni nu då Bubbel-Babbar?
2013-10-14, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Mäklarstatistiken för den första höstmånaden har precis landat. Det mest spektakulära är att priset på bostadsrätter från augusti till september ökade med hela 4 procent för riket som helhet. Under de senaste tolv månaderna har bostadsrättspriset i riket nu ökat med 16 procent.

Vad säger ni nu då Bubbel-Babbar?
Du menar att kraftiga prisökningar skulle vara något slags argument mot att det är en bubbla?

Nu säger jag inte att det är någon bubbla, men dina inlägg blir fan bara dummare och dummare. Dessutom är det, som vi tidigare poängterat ett otal gånger, mer intressant att titta på specifika områden eftersom att medelvärden som hanterar hela riket kan dölja en hel del intressant information.
2013-10-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Priserna på bostadsrätter har ökat med kanske 10-20% bara senaste åren i många svenska städer. Men jag ser ingen bubbla alls i detta.

Så vad är det som ska få "bubblan" att spricka? Jag ser följande scenarior:
* Amorteringskrav
* Stor räntehöjning
* ?
Utökning av beståndet t ex. Att hävda att prisökningarna är bestående utgår från att det inte kommer byggas mer än det byggs i dag.

Citat:
Det verkar finnas folk som sitter i sin hyresrätt och "inväntar crashen" för att sedan slå till på innestadens vrakpriser. Det lär inte hända. Så tänker ju alla. Vid hyperinflation och räntechock så kommer priserna dumpas men räntekostnaden kommer då vara väldigt dyr och du som väntar kommer inte ha råd att köpa då heller.
Att sitta med höga räntekostnader på ett litet lån är billigare än att sitta med höga räntekostnader på ett stort lån. De som sitter och väntar på en krasch gör det inte för att de inte har råd i dag, utan för att de tror att de inte kommer ha råd i morgon om de lånar i dag.
2013-10-14, 09:42
Medlem
tgv23000s avatar
Har aldrig varit med om maken till rally på bostäder i 08-området. Sålde min lya och fick riktigt bra betalt, grannen fick ännu mer. 30% utöver utpris och det värsta jag sett är en lägenhet i Saltsjökvarn som inte var särskilt bra läge på som var ut för 2 000 000:- & när jag slutade följa budgivningen var den på 3 300 000:-. Har dessutom många vänner som försökt köpa efter sommaren men ingen har råd att hänga med i det hutlösa budgivningarna som pågår. Det gäller även långt ut i förorten...
2013-10-14, 10:08
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Hyperinflation? Det är extremt svårt att skapa hyperinflation, har bara hänt några gånger under hela den moderna historien, vad får dig att tro att vi ska få hyperinflation helt plötsligt?

Han förutsätter väl att utveckling och innovation står still, och att all produktion just nu går på maxkapaciteten. Så är det inte.
2013-10-14, 10:14
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Utökning av beståndet t ex. Att hävda att prisökningarna är bestående utgår från att det inte kommer byggas mer än det byggs i dag.

Att sitta med höga räntekostnader på ett litet lån är billigare än att sitta med höga räntekostnader på ett stort lån. De som sitter och väntar på en krasch gör det inte för att de inte har råd i dag, utan för att de tror att de inte kommer ha råd i morgon om de lånar i dag.

Ja, och det är klokt. Vad jag däremot ställer ifrågasätter är vissas bild av gemene bolånetagare. Vissa av er målar ju upp en bild av idioter, där alla tvingas sälja så fort räntan drar. Är det en självprojicering? Du med flera vet väl att vissa har bättre ekonomi än andra?
2013-10-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Ja, och det är klokt. Vad jag däremot ställer ifrågasätter är vissas bild av gemene bolånetagare. Vissa av er målar ju upp en bild av idioter, där alla tvingas sälja så fort räntan drar. Är det en självprojicering? Du med flera vet väl att vissa har bättre ekonomi än andra?
Jag har aldrig menat att måla upp en sådan bild, tvärtom har jag flera gånger varit noga med att påpeka att jag förespråkar försiktighet rent allmänt, och att den grupp som är mest utsatt är den som går in i dag (eller under de senaste åren) och är högt belånade utan att amortera.

25-åringen som går in i budkrig och maxbelånar sig för att få tag i en etta för 2,5 millar, ett lån han sedan inte betalar av, befinner sig ju i en mycket mer sårbar situation än det barnfria paret med två inkomster som köper en trea för fyra millar där de gått in med vinsten från sina tidigare boenden.

Men, som andra redan nämnt, krävs det inte att paret behöver gå på knäna eller sälja för att en eventuell värdeminskning skulle påverka dem (och övriga samhället) negativt. Så om det enda man tittar på är hur många det är som har råd att bo kvar vid en räntehöjning/krasch/värdeminskning/invasion av utomjordingar, då missar man en del...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in