2013-10-12, 14:48
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Det finns ingen "bästa tvåa" i detta kvalet.

Den SÄMSTA av de nio tvåorna slås ut direkt och de återstående åtta lottas mot varandra i ett dubbelmöte.
Lagens världsranking efter sista kvalomgången avgör vilka fyra lag som seedas och då bara kan lottas mot ett av de lägre rankade tvåorna.
I dagsläget har Sverige chans att bli topprankade om vi slår eller tar poäng mot Tyskland. Det finns väl en teoretisk chans att bli topprankad även om vi förlorar men det innefattar osannolikheter som att andra lag förlorar mot typ San Marino och den nivån av lag dvs extremt osannolikt.

Dock är läget i många av kvalgrupperna extremt ovisst och öppet inför sista omgången så det är faan omöjligt att redogöra för samtliga förutsättningar. I Danmarks grupp har väl fyra lag chans på allt från gruppseger till utslagning.

Bara att hoppas på poäng på tisdag och sen när krutröken lagt sig på samtliga arenor så vet vi förutsättningarna inför lottningen den 21/10.
Djävligt spännande ska det bli hur som helst.

Okej, detta systemet suger ju.

Tack så mycket för din insats!
Citera
2013-10-12, 15:10
Medlem
Lastbils avatar
Är detta första gången Sverige spelar playoff till ett mästerskap?
Citera
2013-10-12, 15:17
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Är detta första gången Sverige spelar playoff till ett mästerskap?

Tror det, om inte så är det länge sen senast. Dessutom är det rätt intressant att Sverige inte vunnit någon av sina kvalgrupper sedan 2003. Efter EM 2004 har bara Sverige kvalat in som bästa tvåa samt direktkvalificerad tvåa.
Citera
2013-10-12, 15:17
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Italien har redan vunnit Danmarks grupp sedan länge. Det är andraplatsen som tre lag slåss om. Tjeckien är naturligtvis också med och kan bli tvåa, men om det inträffar är man 100% säkert den sämsta tvåan.

Tjeckien är alltså redan utslaget. http://en.wikipedia.org/wiki/2014_FIFA_World_Cup_qualification_%E2%80%93_UEFA_G roup_B

Satt och räknade lite på det nu i tentaplugget...

Jag kom fram till att det är ungefär 0,1 % sannolikhet att den sämsta tvåan kommer från grupp B.

Jag orkar inte ens lägga upp uträkningen, men ta mig på orden.

Kort version: Danmark eller Bulgarien kommer med absolut största sannolikhet tvåa (97 %), men då får de sannolikt 10 poäng. För att man inte ska vara sämsta tvåa med 10 poäng så måste det hända sjuka grejer i grupp D - Turkiet, Ungern och Rumänien måste samtliga förlora och särskilt Turkiet måste förlora med marginal (särskilt om Danmark kommer tvåa då de inte kan ta igen någon målskillnad givet att de möter det lag som kommer sist).

Armenien har ju en jävla outsiderchans att komma tvåa (0,2 %), men då måste man ha tur ändå. Kroatien kan få 11 poäng, men med 73 % sannolikhet kommer de ändå få 12 poäng och har om inget sjukt händer bättre målskillnad än Armenien. Som jag skrev innan kan grupptvåan i grupp D också få dåliga poäng, men jag räknar på att det är nästan 90 % att laget som kommer tvåa där har 13 poäng. I grupp F kan Portugal vid ett riktigt sjukt scenario få 12 poäng, men då måste man få stryk med många mål mot Luxemburg samtidigt som resten av gruppens resultat går med. Typ 0,01 % att det händer.

Så i 97 % av fallen (Danmark eller Bulgarien) är det typ 0,03 % att det inte går vägen.
Och i 0,2 % av fallen (Armenien) så är det ungefär 35 % av fallen där övriga resultat går hem.
I de andra ungefär 3 % av fallen där Tjeckien vinner är det redan kört.

Så det är ungefär 0,09 % chans att grupptvåan från grupp B _INTE_ blir sämsta tvåan.

__

EDIT: Insåg nu att jag inte räknat in möjligheterna för Slovenien (inte helt osannolik) och Montenegro (sjukt osannolikt) att bli sämsta tvåa. Men det är ändå inte väldigt mycket mer över 0,1 % om jag ska tippa.
Senast redigerad av Arctic Monkey 2013-10-12 kl. 15:26.
Citera
2013-10-12, 15:29
Medlem
okok1s avatar
.
Senast redigerad av okok1 2013-10-12 kl. 15:52.
Citera
2013-10-12, 15:31
Medlem
Fula Gubbens avatar
Seb Larsson är en skugga av sin forna kapacitet, då han ett tag var Sveriges 3:e bäste spelare (efter Zlatan och Kongo) och en tillgång för landslaget. EXIT

Elm gjorde väl en bra landskamp... någon gång? Eller? Att gå och gömma sig är inte meningen med VM-kvalmatcher. EXIT

Jimmy Dumbazz har hoppat in ett antal gånger, fegspelat varje gång (vänder nedåt/inåt i banan, slår menlösa passningar a la Sidleds-Danne) och ändå lyckats klanta sig med bolltapp och skit. Helt hundra på att det finns bättre spelare, t o m i Allsvenskan. EXIT

Antonsson--sämst i Serie A, dålig som fan i blågult. EXIT

Lustig--spelar på back-position men agerar som en damhandbollsspelare. Återigen måste det finnas bättre spelare. EXIT

Kacaklinic eller vad han heter. En dålig landskamp till så är sagan över, för den här gången då. BEVAKNING

Pär Nilsson, Martin Olsson. Gör sällan bort sig, ser ut som habila svenska landslagsspelare. STABILT

Isaksson, Svensson, Källström, Ibrahimovic, Elmander. Ett gäng gubbar som varit ryggrad i landslaget i många år, och fortfarande visar resten vad en landskamp i ett VM-kval betyder, dvs att man är en BRA spelare som gör en BRA match och ger ALLT. Istället för att deras betydelse inses så gnäller okunniga "journalister" och "fans" om ditten och datten och färgen på skosnörena, obegripligt magsur inställning. VÄRDIGA LANDSLAGSTRÖJAN
Citera
2013-10-12, 15:39
Medlem
m4tt145s avatar
När är Ekdal tillbaka?
Citera
2013-10-12, 15:43
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Sverige avancerar iom gårdagens match till en 9e plats på UEFAs ranking vilket innebär att om vi håller i detta till början av 2014 blir vi toppseedade i nästa EM-kval och därmed det högst rankade laget i vår grupp. Detta har väl aldrig inträffat förut vad jag kan minnas?

http://www.world-results.net/uefa/ranking_2013.html
Sverige var toppseedade i kvalet till både EM 2004 och VM 2006.
Citera
2013-10-12, 15:47
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Sverige var toppseedade i kvalet till både EM 2004 och VM 2006.

Samt även till EM-kvalet 2008. Härliga tider
Citera
2013-10-12, 15:51
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Riktig härlig seger!
Kan bjuda på en gammal svensk fotbolls pep låt när vi ändå är i stämning: http://www.youtube.com/watch?v=LbLWs014xZM

Till att börja med så trodde jag faktiskt det var helt kört när Österrike gjorde 0-1. Sedan när Elmander sköt innerkanten på stolpen kände man: "Jahopp, det är en sån dag idag". Men det är stor klass av Sverige att gång på gång återhämta sig efter de tidigare nederlagen i matchen och även i denna matchen.

Mina spelarbetyg:

Andreas Isaksson - 4
Kommentar: Gjorde en otrolig match och räddade oss flera gånger efter 0-1 målet. Det hade lika gärna kunnat sluta 0-3 om det inte vore för Isaksson. Underskattad spelare som få, förtjänar helt klart att spela i en bättre klubb än någon turkisk fjant klubb.

Mikael Lustig - 2
Kommentar: Helt okej framåt men svagare bakåt. Lustig kan bättre än såhär.

Per Nilsson - 3
Kommentar: Stabil och bra som vanligt. Att han ser ut som en gangster gör inte saken sämre.

Mikael Antonsson - 1
Kommentar: Kändes väldigt skakig hela matchen och det var mycket halvdumma misstag som denna mannen gjorde. Gjorde det väldigt svårt för övriga försvarsspelare. Nej det här håller inte!

Martin Olsson - 3
Kommentar: Ofattbart viktigt att ha spelare som går in och nätar när vi verkligen behöver det som mest! Helt guldvärt. Om Martin inte skulle gjort en så svag första halvleken hade Martin fått en 4:a i betyg. Var det bara jag som noterade att Martin såg ut som att han ville slåss vid sin eufori när han gjorde målet?

Sebastian Larsson - 2
Kommentar: Skulle väl egentligen haft 1 men tack vare förarbetet till 1-1 målet får Larsson höjt betyg. Väldigt dålig match i det övriga dock. Mycket dumma och klantiga grejer i matchen från Larssons sida.

Rasmus Elm - 1
Kommentar: Väldigt osynlig i matchen. Någon lyckad passning vid Österrikes målområde. Men annars helt värdelös. Elm verkar inte heller våga ta några som helst offensiva initiativ och väljer bara dem enkla alternativen hela tiden. Personligen tycker jag på allvar att vi borde fundera på att ta in Hiljemark i landslaget istället för Elm.

Anders Svensson - 3
Kommentar: Var allmänt bra i matchen och slog mycket bra passar.

Alexander Kacaniclic - 3
Kommentar: Började riktigt starkt och vågade utmana på ett bra sätt. Blev dock aningen svagare ju längre matchen gick.

Johan Elmander - 3
Kommentar: Jobbade som vanligt hårdast av alla. Förtjänade att göra ett mål. Elmander har visat sig på senare tid som ett stort offensivt hot i skuggan av Zlatan. Något som han även idag bevisade.

Zlatan - 4
Kommentar: Vad jag älskar denna mannen. Att han räddar oss i en såhär viktig match, helt underbart. Målskytt och assisterande passning.

Inhoppare:

Wernbloom - 1
Kommentar: Av den lilla tiden Wernbloom spelade tyckte jag att han gjorde det riktigt dåligt. Varför i hela friden fixar Wernbloom en onödig frispark åt Österrike med 1 minut kvar av matchen?

Durmaz - 1.5
Kommentar: Lyckades inte uträtta mycket bra. Dribblingarna var inte så bra. Men kämpade mycket och gjorde så att det blev lite fart på kanten. Alltid något.

Kim Källström - 3.5
Kommentar: Tjänstefel av Hamrén att inte starta med Kongo. Sedan var ju den långa fina bollen som assisterade till Zlatan i världsklass. Visade Elm vart skåpet ska stå.

Återkommer med reflektioner om Tysklands matchen.
Hahaha, jag var på Friends igår och igår var faktiskt Källström helt okej. Däremot att säga Elm är kass är komik på hög nivå. Kan förstå det om man ser matchen på TV, men ta och kika på en match på riktigt så förstår du varför han är på plan istället för Källström.

Mycket stabilare, passningarna hamnar rätt, står alltid på rätt ställe och har en hel annan spelförståelse. Han kan stå några meter bakom de andra spelarna i ett anfall så de kan vända tillbaka på honom om det är omöjligt att komma förbi försvaret.
Citera
2013-10-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hahaha, jag var på Friends igår och igår var faktiskt Källström helt okej. Däremot att säga Elm är kass är komik på hög nivå. Kan förstå det om man ser matchen på TV, men ta och kika på en match på riktigt så förstår du varför han är på plan istället för Källström.

Mycket stabilare, passningarna hamnar rätt, står alltid på rätt ställe och har en hel annan spelförståelse. Han kan stå några meter bakom de andra spelarna i ett anfall så de kan vända tillbaka på honom om det är omöjligt att komma förbi försvaret.
Förvänta dig inte att flashback-pöbeln ska förstå sådant.
Citera
2013-10-12, 16:10
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Jimmy Dumbazz har hoppat in ett antal gånger, fegspelat varje gång (vänder nedåt/inåt i banan, slår menlösa passningar a la Sidleds-Danne) och ändå lyckats klanta sig med bolltapp och skit. Helt hundra på att det finns bättre spelare, t o m i Allsvenskan. EXIT

Innan han lämnade var han Allsvenskans bäste vänsterytter och han är bättre nu. Ser inte vilken Allsvensk spelare som skulle vara bättre nu. Jag tyckte han skulle ha varit med redan till EM förra året istället för Bajrami. Han har varit absolut godkänd fram till gårdagens svaga insats. Han är också mycket bättre när han får spela på sin naturliga plats även om han inte bör vara oäven på högersidan.
Senast redigerad av mishima 2013-10-12 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in