Citat:
Ursprungligen postat av
Ferry31
Italien har redan vunnit Danmarks grupp sedan länge. Det är andraplatsen som tre lag slåss om. Tjeckien är naturligtvis också med och kan bli tvåa, men om det inträffar är man 100% säkert den sämsta tvåan.
Tjeckien är alltså redan utslaget.
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_FIFA_World_Cup_qualification_%E2%80%93_UEFA_G roup_B
Satt och räknade lite på det nu i tentaplugget...
Jag kom fram till att det är ungefär 0,1 % sannolikhet att den sämsta tvåan kommer från grupp B.
Jag orkar inte ens lägga upp uträkningen, men ta mig på orden.
Kort version: Danmark eller Bulgarien kommer med absolut största sannolikhet tvåa (97 %), men då får de sannolikt 10 poäng. För att man inte ska vara sämsta tvåa med 10 poäng så måste det hända sjuka grejer i grupp D - Turkiet, Ungern och Rumänien måste samtliga förlora och särskilt Turkiet måste förlora med marginal (särskilt om Danmark kommer tvåa då de inte kan ta igen någon målskillnad givet att de möter det lag som kommer sist).
Armenien har ju en jävla outsiderchans att komma tvåa (0,2 %), men då måste man ha tur ändå. Kroatien kan få 11 poäng, men med 73 % sannolikhet kommer de ändå få 12 poäng och har om inget sjukt händer bättre målskillnad än Armenien. Som jag skrev innan kan grupptvåan i grupp D också få dåliga poäng, men jag räknar på att det är nästan 90 % att laget som kommer tvåa där har 13 poäng. I grupp F kan Portugal vid ett riktigt sjukt scenario få 12 poäng, men då måste man få stryk med många mål mot Luxemburg samtidigt som resten av gruppens resultat går med. Typ 0,01 % att det händer.
Så i 97 % av fallen (Danmark eller Bulgarien) är det typ 0,03 % att det inte går vägen.
Och i 0,2 % av fallen (Armenien) så är det ungefär 35 % av fallen där övriga resultat går hem.
I de andra ungefär 3 % av fallen där Tjeckien vinner är det redan kört.
Så det är ungefär 0,09 % chans att grupptvåan från grupp B _INTE_ blir sämsta tvåan.
__
EDIT: Insåg nu att jag inte räknat in möjligheterna för Slovenien (inte helt osannolik) och Montenegro (sjukt osannolikt) att bli sämsta tvåa. Men det är ändå inte väldigt mycket mer över 0,1 % om jag ska tippa.