Citat:
Ursprungligen postat av
J-Ce
Hur tror ni att Portugal kommer att mönstra mot Sverige?
Jag tror 4-3-3: Rui Patricio, Pereira, Pepe, B.Alves, Coentrao, Veloso, Moutinho, Meireles, Nani, Postiga, Ronaldo
Det kommer totalt rövknulla oss. Vi måste spela som ett kollektiv och få laget ur balans. Vi måste ta vara på våra lägen samtidigt som vi vet att Portugals mittfält är väldigt sårbara på kontringar. Dvs, vi måste göra en 100 procentig väl genomförd defensiv match.
Återstår väl att se om ytterbackarna kan spela, som sagt. Förvisso på papperet ett bra lag, men inget omöjligt motstånd. Som bekant oavgjort både hemma och borta mot mediokra Israel i VM-kvalet, och oavgjort hemma mot svaga Nordirland. Om Sverige kan undvika de numer nästan obligatoriska slapstickmisstagen i synnerhet av mittbackarna tycker jag det bör finnas goda möjligheter till ett VM i Brasilien. Pressen är enorm på Portugal och i synnerhet Ronaldo, och laget har inte sällan svårt att leva upp till favorittrycket. Jag hade föredragit Grekland eller Ukraina som motståndare, men väljer Portugal före Kroatien. Det blir förbannat spännande hur som helst med Ronaldo och Ibrahimovic i sådan sanslös form. En avgörande fråga är förstås hur mittfältet ska formeras för att helt enkelt vinna den kampen på bortaplan - en energiskt defensiv och om det behövs "spelförstörande" uppställning är vad jag vill se, inte naiv offensiv optimism som mot Ukraina i EM. Portugiserna kommer att ha ett klart procentuellt bollinnehavsövertag, men det ska vara möjligt att avväpna dem. Det skulle vara så underbart att efter en timmes spel få se Ronaldo så frustrerat uppgiven och indignerad som nästan bara han kan vara...