2013-10-12, 12:09
Medlem
Mellbergans avatar
Riktig härlig seger!
Kan bjuda på en gammal svensk fotbolls pep låt när vi ändå är i stämning: http://www.youtube.com/watch?v=LbLWs014xZM

Till att börja med så trodde jag faktiskt det var helt kört när Österrike gjorde 0-1. Sedan när Elmander sköt innerkanten på stolpen kände man: "Jahopp, det är en sån dag idag". Men det är stor klass av Sverige att gång på gång återhämta sig efter de tidigare nederlagen i matchen och även i denna matchen.

Mina spelarbetyg:

Andreas Isaksson - 4
Kommentar: Gjorde en otrolig match och räddade oss flera gånger efter 0-1 målet. Det hade lika gärna kunnat sluta 0-3 om det inte vore för Isaksson. Underskattad spelare som få, förtjänar helt klart att spela i en bättre klubb än någon turkisk fjant klubb.

Mikael Lustig - 2
Kommentar: Helt okej framåt men svagare bakåt. Lustig kan bättre än såhär.

Per Nilsson - 3
Kommentar: Stabil och bra som vanligt. Att han ser ut som en gangster gör inte saken sämre.

Mikael Antonsson - 1
Kommentar: Kändes väldigt skakig hela matchen och det var mycket halvdumma misstag som denna mannen gjorde. Gjorde det väldigt svårt för övriga försvarsspelare. Nej det här håller inte!

Martin Olsson - 3
Kommentar: Ofattbart viktigt att ha spelare som går in och nätar när vi verkligen behöver det som mest! Helt guldvärt. Om Martin inte skulle gjort en så svag första halvleken hade Martin fått en 4:a i betyg. Var det bara jag som noterade att Martin såg ut som att han ville slåss vid sin eufori när han gjorde målet?

Sebastian Larsson - 2
Kommentar: Skulle väl egentligen haft 1 men tack vare förarbetet till 1-1 målet får Larsson höjt betyg. Väldigt dålig match i det övriga dock. Mycket dumma och klantiga grejer i matchen från Larssons sida.

Rasmus Elm - 1
Kommentar: Väldigt osynlig i matchen. Någon lyckad passning vid Österrikes målområde. Men annars helt värdelös. Elm verkar inte heller våga ta några som helst offensiva initiativ och väljer bara dem enkla alternativen hela tiden. Personligen tycker jag på allvar att vi borde fundera på att ta in Hiljemark i landslaget istället för Elm.

Anders Svensson - 3
Kommentar: Var allmänt bra i matchen och slog mycket bra passar.

Alexander Kacaniclic - 3
Kommentar: Började riktigt starkt och vågade utmana på ett bra sätt. Blev dock aningen svagare ju längre matchen gick.

Johan Elmander - 3
Kommentar: Jobbade som vanligt hårdast av alla. Förtjänade att göra ett mål. Elmander har visat sig på senare tid som ett stort offensivt hot i skuggan av Zlatan. Något som han även idag bevisade.

Zlatan - 4
Kommentar: Vad jag älskar denna mannen. Att han räddar oss i en såhär viktig match, helt underbart. Målskytt och assisterande passning.

Inhoppare:

Wernbloom - 1
Kommentar: Av den lilla tiden Wernbloom spelade tyckte jag att han gjorde det riktigt dåligt. Varför i hela friden fixar Wernbloom en onödig frispark åt Österrike med 1 minut kvar av matchen?

Durmaz - 1.5
Kommentar: Lyckades inte uträtta mycket bra. Dribblingarna var inte så bra. Men kämpade mycket och gjorde så att det blev lite fart på kanten. Alltid något.

Kim Källström - 3.5
Kommentar: Tjänstefel av Hamrén att inte starta med Kongo. Sedan var ju den långa fina bollen som assisterade till Zlatan i världsklass. Visade Elm vart skåpet ska stå.

Återkommer med reflektioner om Tysklands matchen.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-10-12 kl. 12:13.
Citera
2013-10-12, 12:20
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Så hur vill Flashback starta?

Själv tycker jag:

Isak är ju ändå given i mål.

Håller med om att Antonsson och Lustig var högst medelmåttiga, men jag vill ändå inte bryta upp backlinjen just nu.

På mittfältet känns det uppenbart att Källström ska starta istället för Elm. Jag vill också ha ut Larsson, men Durmaz såg nästan ännu sämre ut, så det kanske är bättre att bara fortsätta med Larsson. Ser han dock dålig ut har jag inget emot ett relativt tidigt byte mot Zengin.

Zlatan är ju avstängd så någon måste ju ta hans plats. Jag röstar på Ola framför Hysén i det här avseendet.
Citera
2013-10-12, 12:36
Medlem
1idiotzebras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey

Själv tycker jag:

Håller med om att Antonsson och Lustig var högst medelmåttiga, men jag vill ändå inte bryta upp backlinjen just nu.

På mittfältet känns det uppenbart att Källström ska starta istället för Elm. Jag vill också ha ut Larsson, men Durmaz såg nästan ännu sämre ut, så det kanske är bättre att bara fortsätta med Larsson. Ser han dock dålig ut har jag inget emot ett relativt tidigt byte mot Zengin.

Zlatan är ju avstängd så någon måste ju ta hans plats. Jag röstar på Ola framför Hysén i det här avseendet.

Isaksson
Lustig-Nilsson-Antonsson-Olsson
Källström-Svensson
Durmaz-Toivonen-Kacaniklic
Elmander

När Ekdal är frisk vill jag se honom och Källström på mittfältet. Sen tycker jag Hamrén ska ta en rejäl titt på högerbackar då jag inte är inte stort fan av Lustig (håll en stolpe). Larsson i Elfsborg, Lorentzson i AIK och Johansson i AZ är intressanta spelare.
Citera
2013-10-12, 12:40
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey

Själv tycker jag:

Ja tycker samma. Ola Toivonen känns ändå som ganska given i nummer 10 rollen. Detta blir alltså en sådan här startelva:

Isaksson
Mikael Lustig-Per Nilsson-Mikael Antonsson-Martin Olsson
Svensson-Källström
Sebastian Larsson-Ola Toivonen-Alexander Kacaniclic
Johan Elmander

Där vi får tillägga att Zlatan alltså tyvärr är avstängd, och Ekdal är skadad. Kan denna svenska startelvan ro på Tyskland? Som ioförsig har många ordinarie spelare skadade. Jag är tveksam jag. Vi skulle behövt Zlatan. Källström måste också få starta denna matchen.

Edit:
Det ska även tilläggas att Lustig är lite skadad så hans närvaro mot Tyskland är i nuläget oklart.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-10-12 kl. 12:58.
Citera
2013-10-12, 13:29
Medlem
sven33s avatar
Sverige avancerar iom gårdagens match till en 9e plats på UEFAs ranking vilket innebär att om vi håller i detta till början av 2014 blir vi toppseedade i nästa EM-kval och därmed det högst rankade laget i vår grupp. Detta har väl aldrig inträffat förut vad jag kan minnas?

http://www.world-results.net/uefa/ranking_2013.html
Citera
2013-10-12, 13:43
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ja tycker samma. Ola Toivonen känns ändå som ganska given i nummer 10 rollen. Detta blir alltså en sådan här startelva:

Isaksson
Svensson-Källström
Johan Elmander

Där vi får tillägga att Zlatan alltså tyvärr är avstängd, och Ekdal är skadad. Kan denna svenska startelvan ro på Tyskland? Som ioförsig har många ordinarie spelare skadade. Jag är tveksam jag. Vi skulle behövt Zlatan. Källström måste också få starta denna matchen.

Edit:
Det ska även tilläggas att Lustig är lite skadad så hans närvaro mot Tyskland är i nuläget oklart.

Var inte så säker på det, såhär gick det sist när Sverige mötte Tyskland utan Zlatan i en betydelselös träningsmatch: http://www.svenskafans.com/fotboll/Sverige-Tyskland-0-0--380680.aspx
Citera
2013-10-12, 13:51
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan

Isaksson
Svensson-Källström
Johan Elmander

Edit:
Jag håller med, klart bästa elvan. Man ska inte ändra för mycket på ett vinnande lag som faktiskt har tagit full poäng på de tre senaste matcherna, trots skakiga inledningar.

Även skönt att Zlatan tog ett "taktiskt" gult kort för att kunna vara säker i play off!
Citera
2013-10-12, 14:14
Bannlyst
Matchen är inte betydelselös. Den kan väl påverka vår just nu livsviktiga ranking
Larsson ut Durmaz in. Zlatan ut (avstängd) Elm in som 10:a såhär:

----------Elmander----------------
Kaca--------Elm----------Durmaz
-------Svenss------Kongo............
M.O----P.N-----M.A------Lustig

Någon som sitter på ALLA förusättningar inför nästa omgång? Vilka ska jag heja på för att Sverige ska få enklast möjliga motstånd i Playoff
Citera
2013-10-12, 14:26
Medlem
Fjodorovs avatar
Mittbacksparet ger mig fan skrämselhicka, det ser ut som de hämtat in två bakfulla gubbar ifrån ett B-lag ute på landsbygden.

Annars var det en sådan typisk match som gör att man älskar fotboll. Senaste gånger var nog mot Ungern i förra kvalet där Zlatan avgör i slutet efter en långboll från Elm.

Har vi någon chans på bästa 2:a eller hur fungerar hela det där systemet? Någon som har tid och ork att förklara det?
Citera
2013-10-12, 14:38
Medlem
Ferry31s avatar
Sverige har alltså besegrat både Irland och Österrike med 2-1 i de senaste matcherna. I bägge låg vi under, i bägge släppte vi in riktiga skitmål men gjorde snygga mål själva. I bägge matcherna var även Sverige dåliga till en början men visade sedan att man är bättre än både Österrike och Irland.

Lite kul att Sverige gjort rätt snygga mål i det här kvalet ändå. Min topp 3 hittills:

1. Elmander mot Irland. Inlägget av Lustig är av högsta klass och Elmander visar ingen tvekan utan trycker bara till bollen med pannan som han ska göra. Riktigt fint fotbollsmål.

2. Zlatan mot Österrike. Fantastisk pass av Källström och Zlatan gör sedan allt rätt med mottagning och avslut.

3. Olsson mot Österrike. Bra pass av Zlatan och jag undrar fortfarande hur Olsson kom på tanken att nicka i det där läget. Det visade sig dock vara helt korrekt med tanke på hur fint han placerade in den.

Så här ser min topp 3 ut alltså och då har jag inte med Zlatan och Elmanders mål mot Tyskland, Zlatans mål mot Kazakstan och Svenssons mål mot Irland. Sverige behövs i Brasilien nästa år så det bjuds på lite fina mål
Senast redigerad av Ferry31 2013-10-12 kl. 14:40.
Citera
2013-10-12, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Mittbacksparet ger mig fan skrämselhicka, det ser ut som de hämtat in två bakfulla gubbar ifrån ett B-lag ute på landsbygden.

Annars var det en sådan typisk match som gör att man älskar fotboll. Senaste gånger var nog mot Ungern i förra kvalet där Zlatan avgör i slutet efter en långboll från Elm.

Har vi någon chans på bästa 2:a eller hur fungerar hela det där systemet? Någon som har tid och ork att förklara det?

Det finns ingen "bästa tvåa" i detta kvalet.

Den SÄMSTA av de nio tvåorna slås ut direkt och de återstående åtta lottas mot varandra i ett dubbelmöte.
Lagens världsranking efter sista kvalomgången avgör vilka fyra lag som seedas och då bara kan lottas mot ett av de lägre rankade tvåorna.
I dagsläget har Sverige chans att bli topprankade om vi slår eller tar poäng mot Tyskland. Det finns väl en teoretisk chans att bli topprankad även om vi förlorar men det innefattar osannolikheter som att andra lag förlorar mot typ San Marino och den nivån av lag dvs extremt osannolikt.

Dock är läget i många av kvalgrupperna extremt ovisst och öppet inför sista omgången så det är faan omöjligt att redogöra för samtliga förutsättningar. I Danmarks grupp har väl fyra lag chans på allt från gruppseger till utslagning.

Bara att hoppas på poäng på tisdag och sen när krutröken lagt sig på samtliga arenor så vet vi förutsättningarna inför lottningen den 21/10.
Djävligt spännande ska det bli hur som helst.
Citera
2013-10-12, 14:44
Medlem
Ferry31s avatar
Italien har redan vunnit Danmarks grupp sedan länge. Det är andraplatsen som tre lag slåss om. Tjeckien är naturligtvis också med och kan bli tvåa, men om det inträffar är man 100% säkert den sämsta tvåan.

Tjeckien är alltså redan utslaget. http://en.wikipedia.org/wiki/2014_FIFA_World_Cup_qualification_%E2%80%93_UEFA_G roup_B
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in