Citat:
Ursprungligen postat av
Diarama
Jag har en fråga till er fotbollsfantaster. Varför tycker ni om att titta på svenska landslaget när ni ändå vet att de aldrig kommer vinna något?
Sverige har redan vunnit OS guld i fotboll.
Varför inte? Är man svensk är det väl inget konstigt att heja på sitt land? Jag hejar på Sverige i alla OS sporter även där de inte har en chans att vinna något, precis som jag hejar på Sverige i hockey, bandy, fotboll och en massa sporter.
Visst skulle man kunna hålla på Spanien istället för Sverige då de är mycket bättre på fotboll, men vi människor fungerar oftast inte så, vi vill känna gemenskap och har ofta en patriotisk känsla i oss, landslaget representerar landet och det svenska folket och man känner därför gemenskap med dem, medan man inte känner något för bättre landslag från andra länder.
Ser att du är en hockey fan, jag följer också hockey men du måste inse att den enda anledningen att Sverige kan vinna hockey titlar är för att hockey inte är en stor sport global, på samma sätt som vi kan vinna bandy VM. Det är för att det är bara några länder som spelar de sporterna så konkurrensen är låg. Varje litet land har ett fotbolls landslag och spelar den sporten så konkurrensen är stenhård vilket naturligtvis gör det svårare att vinna saker inom fotbollen.
Sedan handlar det om personlig smak, folk gillar olika sporter och vissa gillar ingen sport alls.