2013-11-05, 18:21
Bannlyst
http://svenskfotboll.se/landslag/arkiv/landslag/2013/11/herr-trupp-till-vm-playoff-mot-portugal/

truppen uttagen!
Citera
2013-11-05, 18:57
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag tycker synd om Toivonen. Att behöva utstå pöbelns okunskap måste tära en del även på ett proffs. För även om ni lallare tycker han har varit hemsk, så är han vårat överlägset bästa tia efter Zlatan. Faktum är att han är otroligt given i en svensk trupp. Klart snubben har en liten dipp, men att folk ändå inte kan se hans egenskaper som spelare är skrämmande. För att helt och hållet prata egenskaper så är han väldigt spelskicklig, bra med boll, bra touch, bra i kombinationsspelet, helt okej i straffområdet och med ett bra tillslag. Det räcker för mig för att vara given i en svensk trupp.

Men då är han väl också den enda som har testats som tia de senaste åren? Jag kommer inte på någon annan i alla fall.
Citera
2013-11-05, 18:59
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Jag har aldrig hört talas om Helander eller Karlsson så jag gissar vilt.

Du har alltså skrivit ett flertal inlägg utan att över huvud taget veta vad du pratar om. Starkt jobbat.

Annars tycker jag det är lite trist att ingen av de allsvenska toppbackarna testats än. Att de inte blir uttagna nu är helt förståeligt, kniven är mot halsen, men när allt kommer omkring är det komiskt att Adam Johansson av alla nissar blir uttagen flera gånger i rad. Är han ens topp 5-högerbackar i AS?
Citera
2013-11-05, 19:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Men då är han väl också den enda som har testats som tia de senaste åren? Jag kommer inte på någon annan i alla fall.
Alldeles i början på Hamréns tid så spelade han Wernbloom på (ungefär) den positionen också. Bakom Zlatan.
Citera
2013-11-05, 19:13
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Du har alltså skrivit ett flertal inlägg utan att över huvud taget veta vad du pratar om. Starkt jobbat.

Annars tycker jag det är lite trist att ingen av de allsvenska toppbackarna testats än. Att de inte blir uttagna nu är helt förståeligt, kniven är mot halsen, men när allt kommer omkring är det komiskt att Adam Johansson av alla nissar blir uttagen flera gånger i rad. Är han ens topp 5-högerbackar i AS?

Jag skämtade.

Jag håller med dig om AJ. Frågan är om han ens är bäst i Göteborg på sin position.
Citera
2013-11-05, 21:14
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det gör honom inte till en sämre spelare, eller suddar bort hans egenskaper. Dessutom har hans insatser kraftigt undervärderats. Det är pinsamt att svenskar älskar att gå i lynchstämning. Man väljer en att hänga. Ofta Elm eller Toivonen. Idioter.
Toivonen har ju varit patetiskt dålig de senaste landskamperna...
Citera
2013-11-05, 23:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Toivonen har ju varit patetiskt dålig de senaste landskamperna...

Nej. Medioker. Inte patetiskt dålig.
Citera
2013-11-05, 23:54
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Men vem ska man testa? Om man nu vill spela med minst en mer droppande forward så är det inte så många alternativ. Man kan spela med en mittfältare, men då blir det ett utpräglat 4-2-3-1. Typ Hamad eller Elm. Men undrar om inte Magnus Eriksson är det bästa alternativet om man vill ha mer av en droppande forward. Jag kan allvarligt inte komma på någon annan.

Så blir det när man inte förespråkar spelteknik i det svenska fotbollsklimatet. Då står man med löpare a la Hysen, Elmander, Rosenberg, Gerndt, Larsson etc. Har man tur får man fram någon vass målskytt som Berg eller Guidetti. Men aldrig en magisk tia.
Citera
2013-11-05, 23:57
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Men vem ska man testa. Om man nu vill spela med minst en mer droppande forward så är det inte så många alternativ. Man kan spela med en mittfältare, men då blir det ett utpräglat 4-2-3-1. Typ Hamad eller Elm. Men undrar om inte Magnus Eriksson är det bästa alternativet om man vill ha mer av en droppande forward. Jag kan allvarligt inte komma på någon annan.

Så blir det när man inte förespråkar spelteknik i det svenska fotbollsklimatet. Då står man med löpare a la Hysen, Elmander, Rosenberg, Gerndt, Larsson etc. Har man tur får man fram någon vass målskytt som Berg eller Guidetti. Men aldrig en magisk tia.

Nej, men du lyfte ju fram det som något speciellt när det de facto är bara Toivonen som har spelat där i övrigt. Det känns ju... lagom imponerande.

Jag föredrar lätt Elmander framför Toivonen. Inte som tia, men anfallsspelare i landslaget.

On another note: är det inte ett rejält svaghetstecken att Guidetti kallas in direkt efter femtio jävla minuter i ett reservlag?

Citat:
John Guidetti gjorde förra fredagen comeback efter nästan ett och ett halvt års frånvaro när han spelade med Manchester Citys U21-lag mot Norwich (seger 3–0).

"Bra första match, fick 50 minuter. Gjorde inga mål men kroppen känns toppen", skrev han själv på Twitter efter matchen.

Det är också en unik förmån. Ingen annan anfallare hade tagits ut med de premisserna, tror jag.
Citera
2013-11-06, 00:03
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nej. Medioker. Inte patetiskt dålig.
Patetisk. Skott 30 meter över mål i friläge, idiotiska felpassningar och misstag. Inte landslagsnivå.
Citera
2013-11-06, 00:05
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Nej, men du lyfte ju fram det som något speciellt när det de facto är bara Toivonen som har spelat där i övrigt. Det känns ju... lagom imponerande.

Jag föredrar lätt Elmander framför Toivonen. Inte som tia, men anfallsspelare i landslaget.

On another note: är det inte ett rejält svaghetstecken att Guidetti kallas in direkt efter femtio jävla minuter i ett reservlag?

Det är också en unik förmån. Ingen annan anfallare hade tagits ut med de premisserna, tror jag.

Så man måste testa säg Thern för att utesluta att han är bättre än Toivonen? Ett konstigt resonemang. Man bör kunna se på spelare hur bra de är utan att de testas i en ny miljö.

Men då säger du att du i så fall hade spelat med Elmander och Hysen/Berg/Gerndt samtidigt, vid en frånvaro på Zlatan. Det ser aningen brunkigt ut. För ospelskickligt för min smak.

Det tycker jag inte. Han är fit, har överlägset högst potential, och har uträttat mer än alla andra u21-spelare. Det är inte en fråga om rättvisa om han blir uttagen, utan vad som är bäst för u21-landslaget både idag och i framtiden, vilket i sin tur påverkar det stora landslaget. Att då ta ut Guidetti för att få se honom borde vara tämligen givet.
Citera
2013-11-06, 00:09
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Patetisk. Skott 30 meter över mål i friläge, idiotiska felpassningar och misstag. Inte landslagsnivå.

Jag kommer inte ta den diskussionen en gång till.

Men något att tänka på är att en trupp tas ut på hur bra spelarna är idag eller i extremfall vad de kan bidra med inom sinom tid. Vad man då har med sig i bagaget är mindre viktigt. För ingen kan ifrågasätta Olas egenskaper. Att han underpresterat på sistone är sant, men varför vara så irrationell att utesluta honom från truppen? Det är inte logiskt. På samma sätt som att byten i en fotbollsmatch inte ska ses som något kvitto på hur bra man varit, utan grundas istället på vad två spelare kan utföra under återstående matchtid. En lätt filosofisk fråga, då mycket byggs på spekulation, men jag ifrågasätter starkt ditt resonemang, som förövrigt är enormt överdrivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in