Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Är detta din enda kommentar till att älgkalvar dör? Du är cynisk och ansvarslös, det har jag förstått förut.
Älgkalvar dör hela tiden,en del av dem äter jag upp. Detta var inte en kommentar till att älgkalvar dör utan till varför de dör.
Citat:
De är obducerade, man har misstänkt virus och annat, men inte hittat någon förklaring. Nu tror man att den för tidiga växtligheten på Öland gjorde att de inte fick tillräckligt med näring. Observera att det är en teori än så länge!
Det vi ifrågasätter är hur det kan ha varit en "för tidig växtlighet" när temperaturen var under den normala en bit in i maj. Månadsmedeltemperaturen i maj var 10-12 grader, vilket inte leder till någon snabb förvedning. "Vi har ingen annan förklaring" är inte vetenskaplig evidens, jfr flogistonteorin.
Den minnesgode erinrar sig säldöden som abv alarmistiska forskare påstods vara ett resultat av föroreningar. Isjälva verket var det en välkänd virussjukdom som kommit till Sverige. Hur? Ingen vet men det skulle inte vara första gången klåfingriga aktivistforskare utsätter djur för livsfara om det är de som spridit viruset, jfr amfibiedöden i centralamerika.
Citat:
Du visste tydligen inte att många födslar i naturen är anpassade till tillgången på föda, men så är det. Djur som inte kan anpassa sig till nya förhållanden fort nog, får problem. Detta har många varnat för länge.
Att du drar slutsatser om vad jag vet är skrattretande, särskilt med tanke på din ringa läsförståelse. Du visste säkert inte att de normala temperaturvariationerna från år till år är avsevärt större än den påstådda AGW-uppvärmningen. Enda sättet för älgkalvarna att veta om de är drabbade av global uppvärmning är att räkna ut trenden och den visar att de är drabbade av global nedkylning. Inte för att det påverkar dem, de påverkas bara av faktiska temperatur där de befinner sig nu.
Citat:
Såvitt jag vet var våren försenad i hela landet, kanske Öland var ett undantag. Eller så kan det ju ha varit brist på växtlighet som gjorde att så många kalvar dog.
Det skall i alla fall bli intressant att höra mer om detta.
Och hur kom du fram till att detta är ett bevis för AGW? Det blir kallare pga den globala uppvärmningen, visst serru. Varför var det ingen av vetenskapsmännen som sade detta innan det inträffade? Det luktar hjälpteori lång väg och de ansatser som gjorts har debunkats. Det finns helt enkelt inga data som stöder antagandet.