Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Ja, jag godtar den uppfattning som har stöd av data oavsett om den företräds av en person eller ett helt dårhus. Huruvida det finns tonvis med forskning är inte heller intressant, lysenkoismen fyllde flera flera journaler tills Stalin gick bort. Inte ens det faktum att något står i Science eller Nature gör att det obetingat är sant. På sistone har emellertid dessa journaler börjat publicera en hel del artiklar som ni AGW-troende förnekar.
Om du godtar den uppfattning som har stöd av data, så borde du rimligtvis godta den uppfattning som uttrycks i IPCCs AR5. Det är nämligen den uppfattningen som
har stöd av data, ett stöd som också råkar vara kolossalt. Du kan inte bara avfärda det faktum att det finns tonvis med forskning som pekar åt att det förhåller sig på ett visst sätt och sedan påstå att det förhåller sig på ett helt annat, utan att ens hänvisa till någon som helst seriös, publicerad forskning. Börja dilla om lysenkoism du, för all del, ni "skeptiker" tycks ha en förkärlek för i sammanhanget felaktiga (pseudo)vetenskapshistoriska jämförelser i era försök att övertyga oss "troende" om att det är något lurt med vetenskapen bakom och jag vill inte förstöra det roliga för er, även om sådana jämförelser röjer er okunskap och därför mest av allt är pinsamt...
Vilka artiklar är det du åsyftar?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klimatflykting
Cherry picking är AGW-kyrkans förnämsta buzzword. Det används om allt som går emot deras förvrängda verklighetsuppfattning. Exempel:
Skeptiker: AR5 säger att Antarktis inte kommer att smälta
AGW-troende: Cherrypicking! Du har valt en av alla AR.
Nej, det var inte detta jag avsåg med cherry picking. Var god försök igen med ett nytt exempel. Försök att denna gången åtminstone uppbåda något slags grundläggande självinsikt och analysera hur du faktiskt argumenterar, det hjälper en hel del.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Nu kom det igen, majoritetsargumentet. Siffror som ofta nämns är 95 procent och 97 procent, tal som ligger nära siffran hundra. Vilket osökt leder till ett gammalt inlägg från 2012 som förtjänar att postas igen.
Nej, det var inte något majoritetsargument. Läs det jag skrev inom parentes och sluta vara så korkad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Hur kan man hänvisa till majoriteten av forskarna som argument i den här diskussionen utan att skämmas? Litet OT men det skulle ändå vara väldigt intressant med ett utförligt svar.
Det handlar inte om något slags vädjande till auktoriteter, utan om själva forskningen bakom. Godowsky skrev ett bra och lättförståeligt inlägg som berör detta några sidor bak i tråden:
https://www.flashback.org/sp43120471