2013-10-10, 08:43
Medlem
Baisers avatar
Arnstad startar hatsida mot kungahuset på facebook, och sedan så låtsas han vara seriös på aftonbladet...

http://www.aftonbladet.se/kultur/article17630421.ab
Citera
2013-10-10, 10:30
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Arnstad startar hatsida mot kungahuset på facebook, och sedan så låtsas han vara seriös på aftonbladet...

http://www.aftonbladet.se/kultur/article17630421.ab

Hittar inga spår av honom på denna länk. Författare är kort och gott Aftonbladet. Har dom tag bort älskade Henriks namn?
Citera
2013-10-10, 10:43
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Hittar inga spår av honom på denna länk. Författare är kort och gott Aftonbladet. Har dom tag bort älskade Henriks namn?

Det har du rätt i, märkligt!

Men huvudweb-sidan aftonbladet.se står det skrivet med stora röda bokstäver:

"Kungens agerande värre än Silvias" Henrik Arnstad recenserar nya boken", med länk till texten ovan.

Han twittrar också stolt om text...
Citera
2013-10-10, 10:54
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Arnstad uppmanar till strejk bland journalister på sin Twitter. Vore ju underbart komiskt om det blev så

https://twitter.com/arnstad/status/387156380685467648

Edit: Citat

"Jag tycker det är dags för oss journalister att ta strid. Strejk! För vår rätt att kunna leva på vårt arbete."

Herregud, han menar faktiskt det här på fullt allvar. Och det i tider då alltfler möjligen kan acceptera journalister som sitter med tomma pappmuggar på Drottninggatan.
Citera
2013-10-10, 12:47
Medlem
zorzes avatar
Citat:

"Kungens agerande värre än Silvias" Henrik Arnstad recenserar nya boken", med länk till texten ovan.

Det stämmer att han har fått skriva en bokrecension, författaren Åsards bok.

Nu är jag inte journalist, men räknas inte bokrecensioner som matlappar?
Senast redigerad av zorze 2013-10-10 kl. 12:50.
Citera
2013-10-10, 13:36
Medlem
NSOs avatar
Citat:

Jag vill nog hävda att det där glider över i något annat än en bokrecension. Särskilt första och sista stycket. Trojkan Arnstad-Åsard-Schermans hetsande mot drottningen och kungafamiljen fortsätter år efter år med nazitemat som plattform.

Det första stycket i recensionen där Arnstad har skrivit ett kontrafaktiskt pressmedelande åt drottningen visar med all önskvärd tydlighet hur fäst författaren är i tankefiguren att vara skyldig till skuld. Men ärligt talat- exakt vad har drottningen som officiell person att göra med sin fars politiska och yrkesmässiga gärning? Varför skulle hon ens överväga att skicka ut ett sådant pressmeddelande? För att hon är skyldig till skuld? Kungen anses tydligen också vara skyldig till skuld genom att ha blodsband till hertig Karl Edvard dessutom anklagas han av Arnstad för att ha en "otäck historiesyn".

Vad kungen gör är ingenting annat än att försöka göra vad en god historiker ska göra. Nämligen att sätta saker i en kontext. Europa under mellankrigstiden och fram till 1945 var en annan plats en dagens Europa. Politiskt, ekonomiskt, socialt och värderingsmässigt. Om Arnstad vore mindre intresserad av att utfärda anakronistiska förkastelsedomar mot människor som anses vara skyldiga till skuld kunde han t.ex. berätta att så sent som sommaren 1941 så levde ännu huvuddelen av de som skulle dö i förintelsen.

Men även en fullständig idiot förstår vad Arnstads egentliga ärende med denna ambulerande mediala nazitribunal är. Han skriver det dessutom själv:

"Sammantaget visar dock alltihop vilken antidemokratisk kvarleva vårt land obegripligt nog fortfarande dras med; en fläck på Sveriges banér som stavas arvkungadöme".
Senast redigerad av NSO 2013-10-10 kl. 14:29.
Citera
2013-10-10, 14:06
Medlem
zorzes avatar
Håller med om att Arnstads bokrecension mer liknar en partsinlaga . Sverige hade ovh har stort handelsutbyte med Tyskland.

Jag själv skulle vara skyldig till skuld ,med samma måttstock,eftersom min morfar,träffade då och då tyska inköpschefer , vars skofabrik ,som exporterade militärkängor till tyska armen, fabriken hade dessutom en tysk fabrikschef för att upprätthålla kvaliten.

Ska jag vara skyldig till något?
Senast redigerad av zorze 2013-10-10 kl. 14:23.
Citera
2013-10-10, 14:24
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Förmodligen är du skyldig till skuld ja. Men om vi ska vara allvarliga är Arnstads största brist som "historiker" inte de lånta fjädrarna utan att han inte tycks vara kapabel att stiga ur sin roll som aktivist, opinionsjournalist och moralist när han närmar sig historiska händelser. Det är förmodligen orsaken till anakronismerna, bristen på historisk kontext och den predikande moralismen.

Den här mannen har helt enkelt ett ärende och det ärendet har mycket litet med historievetenskap att göra. Historia är bara den plattform han använder sig av för att föra ut sina politiska budskap.
Citera
2013-10-10, 14:50
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Herregud, han menar faktiskt det här på fullt allvar. Och det i tider då alltfler möjligen kan acceptera journalister som sitter med tomma pappmuggar på Drottninggatan.

Den där twitterdiskussionen var bland det dummaste jag har läst. De ska alltså strejka för att tidningarna inte har råd att ha kvar dem för att ingen vill läsa skiten de skriver. För de har rätt att leva på stt jobb.

Jag försöker för mitt liv förstå hur han tänker.
Citera
2013-10-10, 18:50
Medlem
UT64s avatar
Jag vet inte om denna varit uppe i tråden:

Älskade Fascism Remix - fil.arn. Henrik Arnstad

http://www.youtube.com/watch?v=OnsvqyfLA44

Hur kul som helst faktiskt
Citera
2013-10-10, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Håller med om att Arnstads bokrecension mer liknar en partsinlaga . Sverige hade ovh har stort handelsutbyte med Tyskland.

Jag själv skulle vara skyldig till skuld ,med samma måttstock,eftersom min morfar,träffade då och då tyska inköpschefer , vars skofabrik ,som exporterade militärkängor till tyska armen, fabriken hade dessutom en tysk fabrikschef för att upprätthålla kvaliten.

Niklas Orrenius farfar var nazist och inte verkar han vara skyldig på något sätt, så varför skall du vara det?
Citera
2013-10-10, 19:21
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag vet inte om denna varit uppe i tråden:

Älskade Fascism Remix - fil.arn. Henrik Arnstad

http://www.youtube.com/watch?v=OnsvqyfLA44

Hur kul som helst faktiskt

Haha, underbart!! Skrattade så jag grät!

Ingen tramssatir heller utan gjort med en kärleksfull och intellektuell precision. Sprid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in