Citat:
Ursprungligen postat av
Usurpatron
Här är en graf över lägsta dygnstemperatur vintern 87/88 för Visby flygplats. Den visar att lägsta temperatur var -10 och inträffade i mars månad 1988. Tidigare lägsta temperatur inträffar i november 1987 och är -6 grader. Ingen särskilt kall vinter m.a.o.
Man ska ta med i beräkningen fukten och vinden från havet, men det är nog inte främst kylan som skrämt honom därifrån. Har själv upplevt Upplandsslättens fuktiga och blåsiga kyla på knappt minus, som värre än köldhålet Dalarnas minus 25 när det var torrt, klart och stilla.
Det var nog snarare den känslomässiga vintern han klagade på, som varje oduglig soldat får uppleva som är en belastning för andra. Ett odugligt värnpliktigt befäl får det bara ännu värre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paijter
Hoppade av min värnplikt efter sex månader. Inte fick jag något betyg för det. Ingen krigsplacering heller i fredstid, men det har säkert hunnit ändras på i och med mitt nuvarande yrke.
Reefat el Arnstad tog sig igenom gröntjänstens 7,5 månader, motsvarande en menig soldats utbildning. Det är en viktig skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterDenSvenske
Alltså ljuger svinet om att ha varit plutonchef, sedan så tar Arnstad efter sin idol Stalin ganska mycket mer hur paranoid han är med att fascister är ute efter honom.
Han var naturligtvis
plutonsbefälselev, vilket mer ger uppgifter om utbildningens längd och uppgiftens komplexitet, än om hur stort manskap man ska vara chef över. KB-elever blir heller inte kompanichefer – åtminstone inte inom alla vapenslag. (Jag hade förresten en formellt underställd systemtekniker i min trupp, som behövt utbildning som stammare eller åtminstone reservare. Tror han var löjtnant i officersgraderna, men en mes som jag kunde köra med ändå.

)
Det är inte alltid lätt att hålla isär
befäl och
chef i det militära, men av en självutnämnd möp ska man kunna kräva det, särskilt om han ska använda uppgifterna till att offentligt limma på unga blondiner.