2014-01-16, 16:11
Medlem
Paijters avatar
Hoppade av min värnplikt efter sex månader. Inte fick jag något betyg för det. Ingen krigsplacering heller i fredstid, men det har säkert hunnit ändras på i och med mitt nuvarande yrke.
Citera
2014-01-16, 16:15
Medlem
Citat:
Efter nära åtta månader hade jag fått nog, efter att ha tillbringat gotländsk vinter i tält och stridsvagn på Tofta skjutfält. Jag ville hem till Stockholm och börja jobba.

Här är en graf över lägsta dygnstemperatur vintern 87/88 för Visby flygplats. Den visar att lägsta temperatur var -10 och inträffade i mars månad 1988. Tidigare lägsta temperatur inträffar i november 1987 och är -6 grader. Ingen särskilt kall vinter m.a.o.

http://imgur.com/Sq7flJz
Citera
2014-01-16, 16:23
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Fick svar från rekryteringsmyndigheten nyss.
Alltså ljuger svinet om att ha varit plutonchef, sedan så tar Arnstad efter sin idol Stalin ganska mycket mer hur paranoid han är med att fascister är ute efter honom.
Citera
2014-01-16, 16:33
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Bloggen "Det fina hatet" inväntar tydligen mer information från Rekryteringsmyndigheten. Eventuellt kan de ha tillgång till samtliga dokument gällande Arnstads värnplikt redan under morgondagen.

http://detfinahatet.se/2014/01/henrik-arnstad-forsvarar-sig/

Det låter intressant. Hoppas att det finns med ett utlåtande i anslutning till betyget, så vi får se vad som verkligen hänt vår pansargeneral och fil.arn borta på Gotland - och varför man gjort något så drastiskt som att ta ifrån honom hans inryckningstitel snarare än att bara låta honom byta tjänst.

Sedan hoppas vi förstås på att få se pansargeneralens mönstringsresultat, det kunde vara intressant.
Citera
2014-01-16, 16:39
Medlem
Arnstad framstår i allt större utsträckning som en ganska ensam och tragisk figur, som försöker skapa en glorifierande bild av sig själv.
Citera
2014-01-16, 16:53
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Usurpatron
Här är en graf över lägsta dygnstemperatur vintern 87/88 för Visby flygplats. Den visar att lägsta temperatur var -10 och inträffade i mars månad 1988. Tidigare lägsta temperatur inträffar i november 1987 och är -6 grader. Ingen särskilt kall vinter m.a.o.

http://imgur.com/Sq7flJz
Jag ryckte in samtidigt som Arnstad. Jag gjorde också 7,5 månader så vi kan mycket väl ha ryckt in samma dag. Det var precis samma vinter då som vi har nu i södra Sverige. Några grader över noll och ibland väsentligt över noll.

Jag kommer ihåg just den där köldknäppen i mars som varade en dag. Efter det blev det härlig sol och nästan vårvärme. När jag tänker tillbaka på det så var det ett lyckligt ögonblick att ligga där i solen på slutövningen och snart vara färdig med lumpen och ha hela livet framför sig.
Citera
2014-01-16, 17:56
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Usurpatron
Man ska ta med i beräkningen fukten och vinden från havet, men det är nog inte främst kylan som skrämt honom därifrån. Har själv upplevt Upplandsslättens fuktiga och blåsiga kyla på knappt minus, som värre än köldhålet Dalarnas minus 25 när det var torrt, klart och stilla.
Det var nog snarare den känslomässiga vintern han klagade på, som varje oduglig soldat får uppleva som är en belastning för andra. Ett odugligt värnpliktigt befäl får det bara ännu värre.
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Hoppade av min värnplikt efter sex månader. Inte fick jag något betyg för det. Ingen krigsplacering heller i fredstid, men det har säkert hunnit ändras på i och med mitt nuvarande yrke.
Reefat el Arnstad tog sig igenom gröntjänstens 7,5 månader, motsvarande en menig soldats utbildning. Det är en viktig skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Alltså ljuger svinet om att ha varit plutonchef, sedan så tar Arnstad efter sin idol Stalin ganska mycket mer hur paranoid han är med att fascister är ute efter honom.
Han var naturligtvis plutonsbefälselev, vilket mer ger uppgifter om utbildningens längd och uppgiftens komplexitet, än om hur stort manskap man ska vara chef över. KB-elever blir heller inte kompanichefer – åtminstone inte inom alla vapenslag. (Jag hade förresten en formellt underställd systemtekniker i min trupp, som behövt utbildning som stammare eller åtminstone reservare. Tror han var löjtnant i officersgraderna, men en mes som jag kunde köra med ändå. )

Det är inte alltid lätt att hålla isär befäl och chef i det militära, men av en självutnämnd möp ska man kunna kräva det, särskilt om han ska använda uppgifterna till att offentligt limma på unga blondiner.
Citera
2014-01-16, 18:00
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m249para
Bild på Arnstad poserandes vid en stridsvagn
Den där bilden bevisar ingenting beträffande något av vad han påstått utom möjligen att att han gjort värnplikt på ett regemente som har stridsvagnar...och det är det inte nog någon som ifrågasatt.

Jag vill igen påpeka att det är fullständigt omöjligt att han varit chef över en stridsvagn. Han gjorde lumpen i 7.5 månader vilket inte ger möjlighet att uppnå korprals grad vilket innebär att han inte varit någon slags chef. Detta är helt säkert

Ingenting har visats annat än att Arnstad togs ut som stridsvagnschef vid mönstring och möjligen ryckte in som det. Det förändrar inget i sak. Han utger sig för att ha varit stridsvagnschef och det kan han omöjligen ha varit som jag visat i stycket ovan.
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-01-16 kl. 18:58.
Citera
2014-01-16, 18:38
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Den där bilden bevisar ingenting beträffande något av vad han påstått utom möjligen att att han gjort värnplikt på ett regemente som har stridsvagnar...och det är det inte nog någon som ifrågasatt.

Jag vill igen påpeka att det är fullständigt omöjligt att han varit stridsvagnschef. Han gjorde lumpen i 7.5 månader vilket inte ger möjlighet att uppnå korprals grad vilket innebär att han inte varit någon slags chef. Detta är helt säkert

Ingenting har visats annat än att Arnstad togs ut som stridsvagnschef vid mönstring och möjligen ryckte in som det. Det förändrar inget i sak. Han utger sig för att ha varit stridsvagnschef och det kan han omöjligen ha varit som jag visat i stycket ovan.
Det står Stridsvagnsgruppchef. Det är en tjänst där man muckar som furir och är GB-uttagen. En sån kille gör lumpen c.a ett år. PB är Plutonsbefäl och han muckar som Sergeant på den tiden, som jag vill minnas. Då gjorde PB och KB (vpl officer, muckar som Fänrik) cirka ett och ett halvt år som Vpl, med reservation för att det skiljer sig en del mellan vapenslagen.

10-5-5 är ett betyg som antyder nästintill kriminell försumlighet/oduglighet. Det räcker inte att bara vara allmänt gnällig till följd av defaitism och fältkoma inte. Man måste ha varit helt körd. Jag har faktiskt aldrig sett ett så dåligt vitsord, faktiskt. Jag har hört om en som fått 9-4-4, men han blev fast i vakten när han försökte smuggla ut en k-pist i bagageluckan genom vakten inför helgpermis!
Citera
2014-01-16, 18:49
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Det står Stridsvagnsgruppchef. Det är en tjänst där man muckar som furir och är GB-uttagen. En sån kille gör lumpen c.a ett år. PB är Plutonsbefäl och han muckar som Sergeant på den tiden, som jag vill minnas. Då gjorde PB och KB (vpl officer, muckar som Fänrik) cirka ett och ett halvt år som Vpl, med reservation för att det skiljer sig en del mellan vapenslagen.

10-5-5 är ett betyg som antyder nästintill kriminell försumlighet/oduglighet. Det räcker inte att bara vara allmänt gnällig till följd av defaitism och fältkoma inte. Man måste ha varit helt körd. Jag har faktiskt aldrig sett ett så dåligt vitsord, faktiskt. Jag har hört om en som fått 9-4-4, men han blev fast i vakten när han försökte smuggla ut en k-pist i bagageluckan genom vakten inför helgpermis!

Jag var skytt på Stridvagn 121 på slutet av 90-talet och var PB. Gjorde 12 månader precis som laddarna och förarna. Vi muckade som Serganter. Våra vagnchefer var KB och låg inne 15 månader. De gjorde sin GSU 3 månader innan vi andra ryckte in och muckade med oss. De muckade som VplFänrik.

Hur länge var det nu Arnstad legat inne enligt tidigare användare? Jag måste säga att jag håller med dig gällande betygen.X-5-5 är kass. De sämsta fick ju f*n iaf X-5-6 eller X-6-5. En tia i ordning är ju standard om man inte gör något riktigt allvarligt.

Mvh
Citera
2014-01-16, 19:12
Medlem
swebyggares avatar
Arnstad var malaj, kasernsopare eller liknande

https://pbs.twimg.com/media/BeGW9RyIAAALHaW.jpg:large

Meniga gjorde lumpen 7,5 månader, som Arnstad.
Vad har gjorde för kriminellt i lumpen för att få ett icke-betyg framgår ej, hans gruppchef från tiden vet troligen.

Människan är förmodligen en sjuk mytoman
Citera
2014-01-16, 19:14
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebyggare
Arnstad var malaj, kasernsopare eller liknande

https://pbs.twimg.com/media/BeGW9RyIAAALHaW.jpg:large

Meniga gjorde lumpen 7,5 månader, som Arnstad.
Vad har gjorde för kriminellt i lumpen för att få ett icke-betyg framgår ej, hans gruppchef från tiden vet troligen.

Människan är förmodligen en sjuk mytoman

Det vore kul om någon som gjorde lumpen tillsammans med Arnstad kunde berätta lite om hur Arnstad löser ut de ställda malajuppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in