Citat:
Ursprungligen postat av
Bisarro
Okej, då pratar vi om olika saker. Jag utgår från kristendomens fria vilja, det som alltså ger en eventuell allvetande makt rätt att döma människor till evigt lidande på grund av de val människan gjorde i livet.
Tack, ännu en anledning till att undvika kristendom
Citat:
Ursprungligen postat av
Bisarro
Jag vet inte hur jag annars ska definiera fri vilja. Att jag kan skriva spindelväv just nu utan att det har med saken att göra anser jag inte är fri vilja. Allt man gör beror på något. Det går väl inte att förneka att allt har en orsak? Om allt har en orsak, det vill säga att allt är kedjereaktioner, var kommer då den fria viljan in?
Den fria viljan kommer in som ett fenomen hos det mänskliga medvetandet. Det är möjligt att vi på en viss mikronivå kan hitta kedjereaktioner av verkan som följer på verkan. ("orsak och verkan" kan inte naturen eller naturvetenskapen skilja på, de är metafysiska). Men på en ännu mindre mikronivå hittar vi samma oförutsägbarhet som i ett stort komplext system. På kvantnivå är varje händelse utan orsak, oförutsägbar och egentligen obestämd.
Viljan uppträder som något en människa har. Den kan vara mer eller mindre fri. Den kan vara ofri genom olika tvång. Människor strävar ofta för att bli av med dessa hinder; för att få uttrycka sin fria vilja. Men de är inte fullständigt bortskämda, utan måste anpassa sig till världen. På samma sätt fattar en fri människa förhoppningsvis förnuftiga och moraliska beslut. Det är inte ett krav att man måste fatta galna beslut för att de ska vara fria.
Ovan har jag inte 'bevisat' fri vilja, utan bara lagt fram hur jag ser på saken. Jag tror inte man kan 'bevisa' det hela filosofiskt, utan snarare bör man se till neurofysiologiska, psykologiska m.m undersökningar om hur människor fattar beslut. Då kommer man säkerligen att finna att vi är väldigt styrda på många sätt, men också, tror jag, att det finns ett mått av oförutsägbarhet och frihet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bisarro
Jag är övertygad om att vi är varelser som bara går runt och lever på samma sätt som när en sten rullar ner för en backe, om den studsar mot ett träd så har den inte svängt av fri vilja, utan det berodde på något, på samma sätt som att jag skrev spindelväv helt frivilligt, det skedde av en orsak. På grund av vårt medvetande tror vi att vi beslutar våra väl just nu, vi upplever det så, men egentligen är allt vi gör resultat av tidigare händelser. Eller? Jag är osäker..
Det låter som ett antal slutsatser om mekanik som var populära på 1800-talet, men som känns ganska överspelade idag av en rad olika skäl. Till dessa hör kaosteori, komplexa system, kvantfysik och inte minst en omfattande diskussion som fördes i slutet av det seklet.
Den diskussionen handlade om sådant som termodynamik och Poincaré-cykler.
Exempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Poincar%C3%A9#Free_will
http://en.wikipedia.org/wiki/Poincar%C3%A9_recurrence_theorem
Det var en stor och lång diskussion om fri vilja som den tidens fysiker förde, och det finns olika ståndpunkter. Så jag menar inte att länkarna skulle ge stöd enbart till uppfattningen av det finns en fri vilja.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bisarro
Edit: Menar du att det är fri vilja att tycka om choklad? Eller är det fri vilja att välja att äta choklad? Antar att du menar det senare. Om jag vill äta choklad men kommer fram till att det är bäst att avstå eftersom jag inte vill gå upp i vikt, är det då min fria vilja som bestämmer det? Eller är det kedjereaktioner? För mig är det självklart att det är kedjereaktioner, alla mina tankar beror ju på något som skett tidigare osv. vilket jag inte har kontroll över, och det ser jag inte som fri vilja.
Det är egentligen fel, åtminstone otydligt, att säga att vi inte har fri vilja. Jag borde istället säga att begreppet fri vilja är felaktigt.
Fri vilja i de situationer du tar upp där är i det närmaste transcendent, för att använda något som kanske tilltalar en kristen. En kristen kan nog tänka att världen är enklaste möjliga sätt att förverkliga det Gud ville. Så det som händer i världen har ingen enklare form som tankar hos Gud. Det som händer är snarare vad Gud vill, och han kan lika litet som någon annan veta vad han ville i förväg.
På samma sätt fattar människor beslut med hjälp av triljoner synapser, och det finns ingen enklare väg till beslutet än att det till slut kommer. Det hänger precis på håret på grund av en rad processer där de olika valen är nästan i balans. Så kommer språnget, som både är summan av alla funderingar och helt oförutsägbart.
Människans beslut att avstå från att äta massor av choklad trots att det är så smaskigt, är förhoppningsvis karaktärsbyggande och informerat på många sätt. Beslut är ett steg mot mognad, och sker på en högre nivå än det karaktärslösa, 'blint instinktiva' knaprandet på chokladbitar. Det är väl känt att sådana beslut är svåra, och att människor måste kämpa mycket för att ta det närmast transcendenta steget till att bra beslut.