Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Det där är ett fullkomligt orimligt krav på en fri vilja. Du kräver ju att den ska vara något man inte vill. Att man vill göra det man gör är just vilja, fri eller ofri.
Jag har skrivit en del om fri vilja i de olika filosofitrådarna, och det jag framförallt vänt mig mot är dessa orimliga krav som är återkommande. Särskilt orimligt finner jag kravet att den fria viljan ska vara oförnuftig.
Okej, då pratar vi om olika saker. Jag utgår från kristendomens fria vilja, det som alltså ger en eventuell allvetande makt rätt att döma människor till evigt lidande på grund av de val människan gjorde i livet.
Jag vet inte hur jag annars ska definiera fri vilja. Att jag kan skriva spindelväv just nu utan att det har med saken att göra anser jag inte är fri vilja. Allt man gör beror på något. Det går väl inte att förneka att allt har en orsak? Om allt har en orsak, det vill säga att allt är kedjereaktioner, var kommer då den fria viljan in?
Jag är övertygad om att vi är varelser som bara går runt och lever på samma sätt som när en sten rullar ner för en backe, om den studsar mot ett träd så har den inte svängt av fri vilja, utan det berodde på något, på samma sätt som att jag skrev spindelväv helt frivilligt, det skedde av en orsak. På grund av vårt medvetande tror vi att vi beslutar våra väl just nu, vi upplever det så, men egentligen är allt vi gör resultat av tidigare händelser. Eller? Jag är osäker.
Edit: Menar du att det är fri vilja att tycka om choklad? Eller är det fri vilja att välja att äta choklad? Antar att du menar det senare. Om jag vill äta choklad men kommer fram till att det är bäst att avstå eftersom jag inte vill gå upp i vikt, är det då min fria vilja som bestämmer det? Eller är det kedjereaktioner? För mig är det självklart att det är kedjereaktioner, alla mina tankar beror ju på något som skett tidigare osv. vilket jag inte har kontroll över, och det ser jag inte som fri vilja.
Det är egentligen fel, åtminstone otydligt, att säga att vi inte har fri vilja. Jag borde istället säga att begreppet fri vilja är felaktigt.