2015-04-12, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Diskuterar vi inte om vi har frihet att välja? I så fall har jag missuppfattat hela diskussionen...

Jo, du kan välja, men valet är inte fritt. Att du gör ett visst val är för att det var determinerat eller slumpat så, inte för att något som du kallar ditt "jag" hade en reell valmöjlighet.
Citera
2015-04-12, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast det är ju smått roande hur optimisterna griper efter precis vartenda halmstrå de kan se, det får man säga
Inte direkt halmstrån...jag skulle kalla det för insikter som kommit ju mer universitetspoäng jag tagit i naturvetenskapliga ämnen
Citera
2015-04-12, 10:31
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Diskuterar vi inte om vi har frihet att välja? I så fall har jag missuppfattat hela diskussionen...
Nej. Vi diskuterar huruvida vi är fria att välja det vi väljer.
Citera
2015-04-12, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jo, du kan välja, men valet är inte fritt. Att du gör ett visst val är för att det var determinerat eller slumpat så, inte för att något som du kallar ditt "jag" hade en reell valmöjlighet.
Om jag inte har en reell valmöjlighet är det väl inget val jag gör?!?!?
Citera
2015-04-12, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nej. Vi diskuterar huruvida vi är fria att välja det vi väljer.
Ok, då tar jag tebaka allt ja sagt
Citera
2015-04-12, 10:45
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Om jag inte har en reell valmöjlighet är det väl inget val jag gör?!?!?
Precis. Du är en nickedocka åt slumpen, kausala orsakssamband eller både och. Det är den bittra och troligaste förklaringsmodellen.

Valet du gör är ändå reellt, trots att det är bortom din kontroll att bestämma över utfallet, så det slutgiltiga svaret på frågan är beroende av hur du definierar ordet "val" i sammanhanget.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-12 kl. 10:47. Anledning: e
Citera
2015-04-12, 10:49
Bannlyst
Citat:
Precis. Du är en nickedocka åt slumpen, kausala orsakssamband eller både och. Det är den bittra och troligaste förklaringsmodellen.
Jag menar att vi har valmöjligheter som inte beror på slump eller biljardbollshypotesen.
Men då måste något transcendent ingå, och det är det troligaste enligt mig.
Citera
2015-04-12, 10:51
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag menar att vi har valmöjligheter som inte beror på slump eller biljardbollshypotesen.
Men då måste något transcendent ingå, och det är det troligaste enligt mig.
Du anser att per definition omöjliga "övernaturliga" fenomen bäst och troligast förklarar hur vår vilja är beskaffad? Tror du på tomten också?
Citera
2015-04-12, 10:54
Bannlyst
Min poäng med att börja tjata om egenvektorer mm var ju att visa på hur lite gemene man vet om hur verkligheten tolkas av de teoretiska fysikerna idag.
Och ju mindre man vet desto sämre blir ens slutledningsförmåga, och man drabbas lättare av Dunning-Krügereffekten.
Citera
2015-04-12, 10:55
Bannlyst
Citat:
Du anser att per definition omöjliga "övernaturliga" fenomen bäst och troligast förklarar hur vår vilja är beskaffad? Tror du på tomten också?
Jag tror på matematiken.
Citera
2015-04-12, 10:58
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag tror på matematiken.
Säger matematiken att tomten existerar?
Citera
2015-04-12, 11:03
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Min poäng med att börja tjata om egenvektorer mm var ju att visa på hur lite gemene man vet om hur verkligheten tolkas av de teoretiska fysikerna idag.
Och ju mindre man vet desto sämre blir ens slutledningsförmåga, och man drabbas lättare av Dunning-Krügereffekten.
Du har själv fallit offer för det nämnda fenomenet. Slutledningsförmåga och kunskap hänger inte ihop. Det finns människor som är oerhört skarpa i sinnet men ändå apatiskt inställda och således ointresserada av att inta kunskap.

Att hävda sina elementära kunskaper i naturvetenskap följt av skällande på gemene man är inte sympatiskt eller ett tecken på hög intelligens, vilket du tydligen tror dig innehava.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-12 kl. 11:04. Anledning: e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in