Citat:
Ursprungligen postat av
Luffarlasse
Jag ville egentligen bara dela med mig utav följande länk:
Enligt Jospeh Atwill (mycket kort sammanfattat) så var Jesus en konstruktion designad utav Romerska imperiet för att stäva judiskt uppror. Judarna, enligt deras mytologi, väntade på en messias och Romarna fabricerade en åt dem som skulle "vända andra kinden till", för att på så vis pacificera deras upplopp. Utdrag från artikeln:
Bevisen, eller fynden, skall presenteras på en konferens i London den 19.e denna månad. Personligen frånhåller jag att bilda en uppfattning i frågan tills vidare, men som ateist så är jag redan skeptisk till Jesus påstådda gudomlighet (och hans existens i huvudtaget) oavsett. Jag har heller ingen särskild insikt i författaren, Joseph Atwill, eller om hans akademiska bakgrund. Hans namn är väldigt nytt för mig. Jag vill nu bara förtydliga att jag delar med mig utav ovanstående länk enbart för allmänt intresse och respons, men jag har inget särskilt intresse att försvara just denna specifika position.
Vad tror ni?
Intressant, har alltid vetat att det varit aristokrati bakom hela jesus-komplexet, dvs den skapade auran, medan man lämnat köttstycket Jesus därhän... varav vare sig judar eller kristna kan varken ta åt sig någon ära eller försöka plocka poänger, det tycker jag utifrån att de krig och monstruösa konflikter hackat och malt generationerna så mycket och blandat upp "heredity, eller familjearv och sådant" stam-mentalitet m.m att det blir uppblåst och smått billigt att tro sig ha s.a.s slagit någon på käften isf i luften.. , om man är sådan som är böjd åt vi mot dem-tänket. Men boken den kan vara läsvärd halt klart. Om inte annat för att kalra av att bli lite neutral i detta religionernas eviga hat-hämd-spel på ständigt fiktiva nivå, vädjande, alltid intressenter i bakgrund som vill plocka lite meriter.. ur okända syften..
Bra tips. Att man för den skull kan vilja, dem som vill.. bevara sin tro om att Jesus var en pacifist och att kristendom har ett värde för det, är legio.. ingenting med romare att göra, de råkade vara uppenbart tekniskt finslipade, teknik som ännu är höjt till skyarna, så ok de var ruttna (vilken nyhet..) men inte alltigenom, sedan undrar jag om vi skulle ha det fint att söka svar uppe i skyn och låta praxis bero.. för att ta till oss mer av gammeljudisk teosofi, vad vet man om det, det hade garanterat blivit samma pannkakssmet som det blev med romarna, en känsla jag inte kan släppa ifrån mig, inte minst då man är så sjukt matad alt. informerad(oavsett ateist el. relig.) med seriösa källor vilka besdkriver mänskligheten ur andra vinklar.. än teologiskt/meta - den tortyrmentalitet som försiggick, innan romarna började dra de stilistiska greppen. Där kan man svårare ge sig på "trovärdig" autentiskt försök att verklighetsnärma sig och ge sig på strukturerings-ambition" vad dåtida verklighet per se var på riktigt.. om skuld ansvars-perspektiv. vem var vem och gjorde vad - det var en lersörja av guds nåde. (även mentalt) ... så kontentan : jag tar det med ett ton salt;- so far..
Edit , alla epoker har gått igenom olika ideal, trender kommer och går och växlar.. så det behöver inte finnas politiskt rävspel bakom, för att strö salt i sår och sådant alls, enbart jag som flyger iväg lite tillfälligt OT.