2007-01-30, 21:22
Medlem
Riddare Katos avatar
tja, vi kan t ex ta vandringen genom sävhavet, jag vill se den människa idag som skulle kunna dela ett hav i två med hjälp av en stav...
Citera
2007-01-30, 21:23
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Bevisen för guds existens är väldigt vaga för att inte säga obefintliga.Det som betraktades som under i bibeln(brinnande buskar,gå på vatten,osv)skulle väl knappast imponera på en modern människa.Fan!vi har randig tandkräm och vätebomber som kan jämna hela kommuner med marken.Nä ta fram något ur bibeln, eller för den delen vilken religiös skrift som helst som bevis för guds existens!
oj, nu måste jag nog dra mig ur detta med tro. detta argument satt precis där det var riktat.

Citera
2007-01-30, 21:23
Medlem
Riddare Katos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Är nog få som påstår att de har bevisat att det absolut inte kan existera ett metafysiskt väsen som vissa väljer kalla gud.

men i vad består i så fall detta väsen av? det är det som är det intressanta
Citera
2007-01-30, 21:26
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddare Kato
tja, vi kan t ex ta vandringen genom sävhavet, jag vill se den människa idag som skulle kunna dela ett hav i två med hjälp av en stav...

Du är kul du!Det fanns ingen Moses som var slav i Egypten.Godkänns inte
Citera
2007-01-30, 21:34
Medlem
Riddare Katos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Du är kul du!Det fanns ingen Moses som var slav i Egypten.Godkänns inte

jag tänker inte sjunka så lågt i pajkastningen och säga bevisa att han inte fanns...
men det finns egyptiska källor från denna tid som skriver om ett främmande folk ifrån öst. om det var judar eller inte varken kan eller tänker jag försöka att bevisa för dig. men det är ganska spännade om det nu gjorde det, sen kan man ju tycka vad man vill om detta
Citera
2007-01-30, 21:44
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
jag tänker inte sjunka så lågt i pajkastningen och säga bevisa att han inte fanns...
men det finns egyptiska källor från denna tid som skriver om ett främmande folk ifrån öst. om det var judar eller inte varken kan eller tänker jag försöka att bevisa för dig. men det är ganska spännade om det nu gjorde det, sen kan man ju tycka vad man vill om detta

Nä det var hyksos man syftar på där.Ett ryttarfolk från nordost.De belägrade området runt Nilens utlopp i Medelhavet.Blev senare utkastade av Farao Ramses den store.Kan vara därifrån historierna om Moses kommer enligt vissa historiker.Tidig propaganda ala Bagdad Bob .Kalla en militär förlust för frivillig utvandring
Citera
2007-01-30, 21:46
Medlem
Bartolomaioss avatar
Jag har missat många sidor i den här tråden men undrar vad det är för bevis som eftersöks. Fotografier och liknande kan vi utgå från inte finns på Jesus och någon folkbokföring var inte nog omfattande för att fånga samtliga som föddes under denna tid.

Bibeln i sig förstår jag inte kan godtas som bevis men om det skulle finnas andra dokument som talar om en Jesus, skulle dessa vara bevis för Jesus existens?
Citera
2007-01-30, 21:51
Medlem
Riddare Katos avatar
det många kristna menar med "bevis" i andra källor för en existens utöver det vanliga är att jesus nedvärderas i dessa texter. om man nu vill tolka det som att jesus omnämns i judiska och/eller romerska skrifter är det just för att han inte omnämns för att vara gud, utan en upprorsmakare. de kristna finner sitt "bevis" i bibeln och menar att dessa förstärks genom att han omnämns som vanlig man i andra skrifter.
Citera
2007-01-30, 21:52
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Men dessa asiater från öst, ty man benämnde dem asiater, befolkade ju till och från Östra Nildeltat. Att människor i tider av krig, torka och svält sökt sig till Nilområdet är klart belagt. Kanaan och Egypten var grannländer som skildes åt av Sinai öken, och även folk från Kanaan sökte sig till Egypten. Men det finns inga uppgifter om någon utvandring av asiater från Egypten vid den tid Bibeln anger för uttåget.

Syftar du möjligen på den grupp som i egyptiska källor benämns hyksos? De var västsemiter, vilket kan betyda att de var kanaaneer, och deras ankomst till Egypten skedde gradvis med början omkring 1800 fvt. De byggde under flera hundra år ett eget samhälle i det område där israeliterna enligt Bibeln ska ha uppehållit sig och bildade den egyptiska 15:e dynastin innan de ca 1540 fvt fördrevs av farao Ah-mose I (grundare av den 18:e dynastin) till Sharuhen i södra Kanaan. Men detta skedde långt innan den enligt Bibeln tidigast möjliga utvandringen. Och dessa var ju egypter och de fördrevs och flydde inte.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-30, 21:53
Medlem
Riddare Katos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolomaios
Jag har missat många sidor i den här tråden men undrar vad det är för bevis som eftersöks. Fotografier och liknande kan vi utgå från inte finns på Jesus och någon folkbokföring var inte nog omfattande för att fånga samtliga som föddes under denna tid.

Bibeln i sig förstår jag inte kan godtas som bevis men om det skulle finnas andra dokument som talar om en Jesus, skulle dessa vara bevis för Jesus existens?

frågan är om dessa texter kan anses trovärdiga för att stärka eller minska ett eventuellt bevis på guds existens
Citera
2007-01-30, 21:54
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolomaios

Det beror på vilka källor vi talar om och när de skrevs. Om exempelvis historikern Josefus skulle ha nämnt Jesus (jag förutsätter nu att de omnämnden som finns i Judiska fornminnen är senare tillägg) fick det nog anses duga som bevis.

Mvh, Roger
Citera
2007-01-30, 21:59
Medlem
Bartolomaioss avatar
Citat:
frågan är om dessa texter kan anses trovärdiga för att stärka eller minska ett eventuellt bevis på guds existens
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Det beror på vilka källor vi talar om och när de skrevs. Om exempelvis historikern Josefus skulle ha nämnt Jesus (jag förutsätter nu att de omnämnden som finns i Judiska fornminnen är senare tillägg) fick det nog anses duga som bevis.

Mvh, Roger
Jesus är väl omnämd i judiska skrifter, dock som en falsk profet som endast skall ha ägnat sig åt trick och att bedra folk. Jag har inga källor till hands men är väldigt säker på min sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in