Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Romare kan ha utnyttjat den nya judiska Jesusreligionen för att splittra judendomen. Den ortodoxa judendomen sysslade inte mycket med mission men var ändå då som nu en ganska rik och mäktig grupp i samhället. De urkristna var däremot intensivt missionerande.
Att romarna skulle ha behov att att någon vände andra kinden till har jag svårt att förstå.
Vad gör dig så svårt införstådd med det?
Jag tänker så här, ortodoxeri är ngt jag kopplar ihop med opportunism, och jag ser lätt att ju mer ortodoxt något går, ju mer allienerar det sig, varför jag föreställer mig och kan ha fel med det, att aristokrati har sin rot i ortodoxeri. Eller snällare uttryckt, ortodox s.k praxis el. attityd eller rent ut sagt människosyn - att ur ortodox synvinkel betrakta dem som inte samlat ihop sina intellekt.. av olika skäl.. snuddar farligt nära en diskriminering som tangerar rasism.
När nu rasism faktiskt varit den moderna historiens stora svåra stöttesten.. inte minst hur man förhåller sig till hudfärg.. jag har sällan sett t.ex så mkt förakt mot afrikanska s.k rasen som dem som själv inte uppbär det vita skenets rena renhet.. jag fattar inte varifrån det kommer men min gissning går starkt att det det direkt-emanerar ur mänsklighetens förhistoriska äkta inbillning, eftersom dåtida folk, inte var superintellektuella, utan hade tecken i skyn, tecken i marken på pannan. ögonform, ja alkemins förtid och däromkring.. man hade enligt mig totally insane markörer på hur ädel en person var ifrån annan och teologi är inget annat än högtravande högfärdighet och självutnämnd rätt att bespotta vad stammen eller släkten inte anser passa med mönsterinkänningen, ofta så klart analfabetisk.. FÖGA LOGISK och, att spårkförbistring ställt till det.. det förstår jag, dock inte de koder man selektivt upprättat, jag får rätt stark motbjudande känsla som inte sviker, när man hävdar teologisk legitimitet, och ser mig inte som rasist men den mentalitet jag sett ur religiösa kretsars symbolik för att ersätta orkens till förmån lättja... det tror jag inte kan belastas romare uteslutande, det har sina föregångare, varför jag menar att teologiska ärestrider är så patetiska så det blir äckligt. Teologi odlar en hel del röta ... och VARFÖR hymlas det så snabbt på ofta reflex, så fort det ska analyseras om sådant.. mycket är inte sagt vad gälelr de skikt som har mandat att få ut mer upplysningar om t.ex historia, det är otroligt andefattigt lite här o var - sådan t är bl.a orsak till att jag ännu hyser lagom antipati mot fenomenet vi-och-vår-religion och dessa patetiska samfund. Och att unga människor dras in i det, det är bisarrt.