2013-10-08, 22:33
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Fråga: jag löper just nu ca 40km i veckan. Väger 100kg. Det är inte mycket fett kvar. 177cm. Nu vill jag bränna muskler också. Vill väga ca 75. Anledning. Vill sätta en fin tid på maraton inom 1 - 2 år. Vilka längder tycker ni jag måste upp i ungefär i veckan? Averkar 1 mil i kuperad terräng strax under 50:min. Någon som har en aning?

Eh, va? Det är inte mycket fett kvar? Det tolkar jag som att du ligger en bit under 10%. Om man är 177cm lång å väger 100kg med ensiffrigt bf%, så ställer man öht inte den frågan, för man vet att det enbart hänger på kosten, annars hade man aldrig kommit dit från första början.

Så varför snackar du skit på nätet?

Vill du ner till 75, deffa då? Vad är problemet? Hur mycket du löper spelar ingen roll, det är kcal in vs kcal ut som är avgörande.

En bild på dig hade varit helfestligt.
Citera
2013-10-08, 23:14
Medlem
Det finns folk som inte e fanatiska i massa siffror som kommer långt i sin träning. Bra kost och hård träning har tagit mig dit jag är. 90kg väger jag rippad. Det tar 2 månader att komma dit. Du kan räkna ut min fettprocent. För att gå ner till 75kg måste jag bränna muskler. Köp en gaytidning om du vill se bilder på män
Citera
2013-10-09, 11:16
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Det finns folk som inte e fanatiska i massa siffror som kommer långt i sin träning. Bra kost och hård träning har tagit mig dit jag är. 90kg väger jag rippad. Det tar 2 månader att komma dit. Du kan räkna ut min fettprocent. För att gå ner till 75kg måste jag bränna muskler. Köp en gaytidning om du vill se bilder på män

10 kilo fett är alltså vad du kallar "inte mycket fett kvar"? ska jag räkna ut ditt kroppsfett? Hur då tänkte du? Deffa tills du väger 75 om det nu är din drömvikt, hur svårt kan det vara? Sluta trolla.
Citera
2013-10-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
10 kilo fett är alltså vad du kallar "inte mycket fett kvar"? ska jag räkna ut ditt kroppsfett? Hur då tänkte du? Deffa tills du väger 75 om det nu är din drömvikt, hur svårt kan det vara? Sluta trolla.
Aj aj proffesor
Citera
2013-10-09, 14:42
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Nästa vecka är det dags, mitt första maraton. Har tränat mycket på grus, sprungit 25 km flera ggr sista månaden. Men vad händer om man tränar för lite asfalt? Gör ont i knän, eller benhinnor?

Ont kommer du få men det hade du fått om maran gått på grus också, en mara ska göra ont. Sen är det ändå för sent att ändra förberedelserna nu. Du kommer klara detta, lycka till!

Citat:
Fråga: jag löper just nu ca 40km i veckan. Väger 100kg. Det är inte mycket fett kvar. 177cm. Nu vill jag bränna muskler också. Vill väga ca 75. Anledning. Vill sätta en fin tid på maraton inom 1 - 2 år. Vilka längder tycker ni jag måste upp i ungefär i veckan? Averkar 1 mil i kuperad terräng strax under 50:min. Någon som har en aning?

40km är redan det hygglig mängd men säg att du under dessa år sakta kan bygga upp en mängd på över 100km i veckan kan du bli riktigt bra. Förutsatt att du även går mer i vikt vilket blir svårt att undvika med så pass hög mängd. Folk snackar alltid kalori in och ut men jag skulle vilja se den som lyckas vara fet trots en mil löpning om dagen.
Citera
2013-10-09, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Ont kommer du få men det hade du fått om maran gått på grus också, en mara ska göra ont. Sen är det ändå för sent att ändra förberedelserna nu. Du kommer klara detta, lycka till!

40km är redan det hygglig mängd men säg att du under dessa år sakta kan bygga upp en mängd på över 100km i veckan kan du bli riktigt bra. Förutsatt att du även går mer i vikt vilket blir svårt att undvika med så pass hög mängd. Folk snackar alltid kalori in och ut men jag skulle vilja se den som lyckas vara fet trots en mil löpning om dagen.

Det är bara att kontra med 1st 200g chokladkaka extra om dagen, inga problem där
Citera
2013-10-09, 16:59
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Det är bara att kontra med 1st 200g chokladkaka extra om dagen, inga problem där
Haha det skulle vara du då som skulle kunna lyckas. Skulle jag försöka mig på det hade mitt ansikte förvandlats till en finsk koloni.

Varför låste du din journal förresten om man får fråga? Ledsnat på löpningen?
Citera
2013-10-09, 18:12
Bannlyst
Citat:
Haha det skulle vara du då som skulle kunna lyckas. Skulle jag försöka mig på det hade mitt ansikte förvandlats till en finsk koloni.

Varför låste du din journal förresten om man får fråga? Ledsnat på löpningen?

Journalen låste jag endast för att jag tappat intresse att bokföra mina pass. Löpningen har jag kvar i samma utsträckning som tidigare.
Jag sprang faktiskt ett oväntat pass på 21.14 km igår. Jag hängde på ett par som skulle åka rullskidor och tanken var från början att vi skulle köra en runda på ca 15km. Men när vi kom fram till ett vägskäl efter 7km så tog vi ett annat håll och rundan blev därav lite längre än väntat
Jag sprang till och med ifrån två av tjejerna på rullskidor Dom är dock inte riktigt lika fysiskt aktiva som jag så jag får väl skylla på det.

Edit. Du kanske märkte att mina inlägg i journalen bara blev allt kortare?
Citera
2013-10-09, 21:30
Medlem
Citat:

För något år sedan försökte jag 100km på en vecka. Kom upp i 70 har jag för mig sen fanns det inget kvar att ge. Tungt som bara den! Det är riktiga längder det
Citera
2013-10-09, 21:39
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Journalen låste jag endast för att jag tappat intresse att bokföra mina pass. Löpningen har jag kvar i samma utsträckning som tidigare.
Jag sprang faktiskt ett oväntat pass på 21.14 km igår. Jag hängde på ett par som skulle åka rullskidor och tanken var från början att vi skulle köra en runda på ca 15km. Men när vi kom fram till ett vägskäl efter 7km så tog vi ett annat håll och rundan blev därav lite längre än väntat
Jag sprang till och med ifrån två av tjejerna på rullskidor Dom är dock inte riktigt lika fysiskt aktiva som jag så jag får väl skylla på det.

Edit. Du kanske märkte att mina inlägg i journalen bara blev allt kortare?

Jo det märktes men skönt att höra att du kör på utan dokumentation. Fint med en liten oväntad halvmara. På tal om skidor så åkte jag i milspåret inventeras på 52 minuter som bäst och nu springer jag sträckan på 45 minuter. Nog för kuperingen ger löpningen fördel så borde jag ju vara snabbare än så på skidorna. Så jag skulle iaf springa ifrån mig själv på skidor just där .

Citat:
För något år sedan försökte jag 100km på en vecka. Kom upp i 70 har jag för mig sen fanns det inget kvar att ge. Tungt som bara den! Det är riktiga längder det

Mitt rekord är 60 km men det gäller att bygga mängden sakta för att undvika skador. Imponerande med 70 km på 100kg det blir en del rörelseenergi som går åt.
Citera
2013-10-09, 22:53
Medlem
Citat:
Jo det märktes men skönt att höra att du kör på utan dokumentation. Fint med en liten oväntad halvmara. På tal om skidor så åkte jag i milspåret inventeras på 52 minuter som bäst och nu springer jag sträckan på 45 minuter. Nog för kuperingen ger löpningen fördel så borde jag ju vara snabbare än så på skidorna. Så jag skulle iaf springa ifrån mig själv på skidor just där .

Mitt rekord är 60 km men det gäller att bygga mängden sakta för att undvika skador. Imponerande med 70 km på 100kg det blir en del rörelseenergi som går åt.

Dock vägde jag strax över 90 vid den tidpunkten men det va aptungt ändå. Började på en måndag och va uppe i ca 70 oå fredagen. När helgen kom strejkade benen, fötterna, energin och allra mest psyket. Men någon gång ska jag göra det bara för att ha gjort det precis som jag ska springa en mara en gång i mitt liv men att ligga över 100km vecka in å vecka ut skulle jag aldrig klara mentalt tror jag
Citera
2013-10-10, 10:06
Medlem
Citat:
Dock vägde jag strax över 90 vid den tidpunkten men det va aptungt ändå. Började på en måndag och va uppe i ca 70 oå fredagen. När helgen kom strejkade benen, fötterna, energin och allra mest psyket. Men någon gång ska jag göra det bara för att ha gjort det precis som jag ska springa en mara en gång i mitt liv men att ligga över 100km vecka in å vecka ut skulle jag aldrig klara mentalt tror jag

10 mil / vecka är ganska extremt, mera för sådana som tävlar och typ elit motionärer.

40-70 km räcker bra även för att få riktigt bra tider i löparspåret och även för att orka med maror och lidingölopp, 4 dagar i veckan träning.

En "hemlighet" som de flesta använder sig av i sitt milsamlande är ett st rejält långpass varje vecka då de springer i avsevärt lägre tempo. Ofta sträckor på 25-35 km. Faktum är att dessa pass är inte alls så tuffa man kan tro när man sänker tempot, däremot måste man självklart ha vätskebälte och gärna någon typ av extra energi med sig (tex gel).

Gör du det så är plötsligt inte 70 km så svårt trots att du ändå "bara" springer 4 pass i veckan samt att man får oerhört bra konditionseffekt av långpassen. Regelbundna långpass är oerhört viktiga inför tuffare längre lopp som tex maran och lidingöloppet. Åtminstone om man strävar efter en bra tid och vill kunna orka sitt tävlingstempo hela sträckan samt undvika kramp.

Att variera tempot och längden på dina pass är en viktig nyckel för att klara det mentalt. Springer man nära sitt max varje pass, det blir till slut oerhört tufft mentalt och man riskerar även skador.

Ja, du ska absolut öka veckodosen gradvis och långsamt, utan tvekan.
Senast redigerad av msthlm37 2013-10-10 kl. 10:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in