2013-09-11, 23:08
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du hann före mig.

Precis som i spåret?

Har du något tidsmål för LL? Kanske är medaljtidmsom gäller?
Citera
2013-09-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Precis som i spåret?

Har du något tidsmål för LL? Kanske är medaljtidmsom gäller?
Japp, medaljtiden är målet.

Vette fan om jag fixar det i år men om inte så nästa år. Jag är inte långt i från tror jag men 4.30-tempo i 3 mil på en kuperad bana känns tufft.
Citera
2013-09-11, 23:29
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Japp, medaljtiden är målet.

Vette fan om jag fixar det i år men om inte så nästa år. Jag är inte långt i från tror jag men 4.30-tempo i 3 mil på en kuperad bana känns tufft.

Spännande du ska ha kudos om du klarar det! Jag sparar Lidingö till nästa år annars skulle jag interna en chans på medalj. Sprungit loppet förut? I så fall skulle du ranka det tuffare än en mara"
Citera
2013-09-12, 13:07
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Det kan vara ihopdragna quadriceps. I så fall förebygg med mycket stretch och excentriska knäböj.

Hoppar smärtan runt i knäna? Gör det ont men går ändå att fortsätta?

Får testa det Är det något jag är dålig på så är det att stretcha iaf..

Nej det är på samma ställe och det gjorde ont precis när foten tog i marken, värst var det i nedförsbackar samt uppför när jag var tvungen att ta i lite mer. Och ja, jag kunde ju fortsätta, haltade dock i mer än 2,5km så såg nog lite dumt ut . På kvällen efter passet hade jag svårt att resa mig upp från sittande läge och dagen efter hade jag ont när jag promenerade. Men idag tror jag det är bra igen så ska ge mig ut på en runda.
Senast redigerad av Elsharin 2013-09-12 kl. 13:10.
Citera
2013-09-12, 13:10
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Precis under knäskålen fäster knäskålssenan, en inte helt ovanligt krånglande sena bland motionärer. Men har du bara upplevt smärta på ett enda löppass? Isåfall kan du chilla. Det är inte helt ovanligt att man har lite oförklarliga krämpor ibland som kommer och går när man springer mycket. Jag hade dock i ditt fall varit mycket uppmärksam på smärtan runt knäskålen, en överansträngd knäskålssena kan vara riktigt drygt. Anledningarna kan vara flera och ett vettigt svar kan du bara få av en sjukgymnast som kan något om idrott.

Var första gången jag fick ont häromdagen. Är troligtvis ingen fara som du säger, är ju rätt ovan dessutom. Men är ändå lite rädd att det ska fortsätta då jag hade så mycket problem med knäna när jag var yngre och spelade fotboll.
Fortsätter det så får jag kanske kolla upp det.
Citera
2013-09-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doodles
Ofrivilliga Intervaller

Började springa för ca. 6 veckor sedan efter ett längre uppehåll, varierar mellan 5km-7km 2-4 dagar i veckan. Men klarar bara av att springa etapper på ca. 2 km innan det känns som hela kroppen lägger av; andningen blir riktigt tung, musklerna helt slutkörda och jag känner mig som en 500 kilos heffaklump och måste slå av på takten och gå i 2-3 min innan jag kan springa på i samma tempo som tidigare igen i ytterligare 2 km innan det tar stopp igen och det blir ännu en långsam promenad i 2-3min. Någon som vet vad detta beror på? Vad jag kan göra åt det?
har testat att springa i lugnare tempo från start men det hjälper inte...
Sedan undrar jag även vad ni mer erfarna löpare tränar utöver själva löpningen? Hur avgörande är annan träning för att kunna förbättra distanser, tider, ect. ?

Tack på förhand
/Doodles

rekomenderar pulsklocka. Säg att du ligger på 150 en minut innan det tar tvärstopp. Då kan du förssöka sänka farten så pulsen blir ca 130 och fortsätta längre utan att behöva stanna. Sen kan du ibland ca1/4 av dina motionspass köra intervaller. Om vi leker med ovanstående exempel så kan du springa hårt. Gärna backe tills pulsen npr 160 och försöka hålla den pulsen 1 min. Sen går du långsamt tills pulsen e 110 och drar upp den till 160 igen ca 4 ggr. Sätt som mål att springa 35 km i veckan inom 2 månader och kämoa på
Citera
2013-09-12, 17:13
Medlem
Glömde en sak. Kör gärna lite styrke träning ben också. Rygg och mage skadar aldrig att lägga in heller
Citera
2013-09-12, 22:12
Medlem
getbusys avatar
Statusrapport 5 km: 23 minuter 46 sekunder hyffsat nöjd endå
Citera
2013-09-12, 22:45
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Statusrapport 5 km: 23 minuter 46 sekunder hyffsat nöjd endå

Bra sprunget. Gissar du skulle klara milen på 50 min om du försökte.
Citera
2013-09-12, 22:52
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Bra sprunget. Gissar du skulle klara milen på 50 min om du försökte.

Tackar. Kändes bra, ska försöka mig på lite längre distanser här fram igenom tänkte jag Men ska fortsätta kötta på ett tag till och ge mig på milen när det kommer lite kallare väder. Hitta förövrigt din träningsjournal nu som ja säkert kan hitta en del bra grejjer i! ha d gött!
Citera
2013-09-12, 22:57
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Tackar. Kändes bra, ska försöka mig på lite längre distanser här fram igenom tänkte jag Men ska fortsätta kötta på ett tag till och ge mig på milen när det kommer lite kallare väder. Hitta förövrigt din träningsjournal nu som ja säkert kan hitta en del bra grejjer i! ha d gött!

Låter som en klok idé.
Kan verkligen rekommendera att föra dagbok för att kunna följa sin utveckling. Kan ju göras här, i excel, penna och papper eller var som helst. Kul att du hittade dit och kan jag ge andra tips är ju det bara positivt.
Citera
2013-09-15, 03:21
Medlem
Zelogaths avatar
Effektivisera sin löpning på snabbaste sätt?

God afton kära Flashbackare!

Jag skriver till er och ber ödmjukast om er hjälp!

Det är så att jag äntligen har genomgått min ordningsvaktutbildning med väldigt goda resultat, dock ett problem- ena delen av fystestet gick åt fanders.

Jag behöver klara av att springa 2km på 12min, för många ingen större svårighet men för mig som inte har tränat seriöst på länge samt släpar på extra kilon så är det ganska jobbigt!
De senaste gångerna jag har sprungit så tar det mig ca 14min så jag har 2min överskott.

Polisen vill att jag klarar av detta senast 20/10 för att jag ska få mitt förordnande.

Jag vore ytterst tacksamt för er hjälp då detta är något som jag verkligen vill, jag har väntat ett år på denna chansen och själva utbildningen gjorde mig ännu mer säker att det är inom detta som jag hör hemma!

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in