2013-10-08, 04:30
Medlem
Sesamfans avatar
Hej allihopa!

Jag är en 18årig grabb som definitivt kommer att söka GMU när jag kommer hem från mitt utbytesår i USA jag nu genomför. Dock har jag några medicinska frågor jag hoppas ni kommer kunna ge mig hints om.

Först lite info om mig själv. Jag väger 83 kg och är 193 cm lång. Jag har varit mycket aktiv inom kampsport (Karate, kickboxning, mma) sedan tolv års ålder. Jag har snittbetyg C på samhällsprogrammet. Jag vill inte göra GMU för att testa mig själv, prova på något nytt etc. Jag vill helt enkelt bli den bästa soldaten som möjligt och ha det som yrke.

Okej nu till mina frågor. Det är nämligen så att jag har trattbröst(pectus excavatum). Detta är en deformering av bröstkorgen. I de allra flesta fall(bland annat mitt) så påverkar det mig inte det minsta fysiskt. Jag tror det är för att jag verkligen tänker på min hållning samt tränar som en dåre. Jag har övervägt att operera bort det men eftersom proceduren är drygt 4 år och det inte verkar troligt att försvaret skulle vara superpeppade på att få en rekryt med en metalskena i bröstkorgen vill jag helt enkelt veta om min bröstkorg är något som läkaren kan haka upp sig på under mönstringen. Om det helt är kört så opererar jag mig och söker till GMU därefter men man vill ju gärna veta innan man låter en kille bända ut bröstkorgen på en.

Fråga numero dos! the old flat foot! Min gamle far har en ganska rejäl släng av det. Jag verkar dock inte ha ärvt det helt och hållet. Den yttre sidan av min fot är platt men det inre "valvet" är öppet som på en normal fot. Har aldrig haft besvär med knäna. Så: Har jag plattfot enligt försvarsmakten? och om så; diskvalificeras jag ifrån tjänstgöring?

Svar uppskattas mycket!

Sesamfan
Senast redigerad av Sesamfan 2013-10-08 kl. 04:47.
2013-10-08, 05:31
Medlem
Sesamfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamfan
Hej allihopa!

Jag är en 18årig grabb som definitivt kommer att söka GMU när jag kommer hem från mitt utbytesår i USA jag nu genomför. Dock har jag några medicinska frågor jag hoppas ni kommer kunna ge mig hints om.

Först lite info om mig själv. Jag väger 83 kg och är 193 cm lång. Jag har varit mycket aktiv inom kampsport (Karate, kickboxning, mma) sedan tolv års ålder. Jag har snittbetyg C på samhällsprogrammet. Jag vill inte göra GMU för att testa mig själv, prova på något nytt etc. Jag vill helt enkelt bli den bästa soldaten som möjligt och ha det som yrke.

Okej nu till mina frågor. Det är nämligen så att jag har trattbröst(pectus excavatum). Detta är en deformering av bröstkorgen. I de allra flesta fall(bland annat mitt) så påverkar det mig inte det minsta fysiskt. Jag tror det är för att jag verkligen tänker på min hållning samt tränar som en dåre. Jag har övervägt att operera bort det men eftersom proceduren är drygt 4 år och det inte verkar troligt att försvaret skulle vara superpeppade på att få en rekryt med en metalskena i bröstkorgen vill jag helt enkelt veta om min bröstkorg är något som läkaren kan haka upp sig på under mönstringen. Om det helt är kört så opererar jag mig och söker till GMU därefter men man vill ju gärna veta innan man låter en kille bända ut bröstkorgen på en.

Fråga numero dos! the old flat foot! Min gamle far har en ganska rejäl släng av det. Jag verkar dock inte ha ärvt det helt och hållet. Den yttre sidan av min fot är platt men det inre "valvet" är öppet som på en normal fot. Har aldrig haft besvär med knäna. Så: Har jag plattfot enligt försvarsmakten? och om så; diskvalificeras jag ifrån tjänstgöring?

Svar uppskattas mycket!

Sesamfan

Ska läggas till att när jag pratar om att jag "inte vill" prova på något nytt osv menar jag att det inte är mitt huvudmål. Målet är att bli soldat men nya miljöer och erfarenheter kommer såklart med det.
2013-10-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50ShadesOfGains
Vad innebär normalt byggd då?

Kommer ihåg frågorna man svarade på webben där en var "Hur är din styrka jämfört med jämnåriga" eller något åt det hållet. Tycker det är en skitsvår fråga, jämför man sig med sina polare som hängt på gymmet sen de var tolv då är det en sak, men jämför man sig med de andra kompisarna som suttit framför datorn hela livet då är det en helt annan sak.

De frågar ju nåt i stil med; Hur stark tycker du att du är igemfört med jämnåriga". Då är ju grejjen att man kanske är ganska average på gymmet, men kan tänka mig att 20-25% av 18-23 åringar idag inte tränar alls? Så då får man inte glömma ha med dom i beräkningarna

Ang. testet är får du dra mer (mer motstånd?) ju mer du väger. Jag väger dock 94 kg och lyckades dra en 9a ganska lätt. Va inte så svårt. Ser mig inte som så jättestark heller.
2013-10-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maada
De frågar ju nåt i stil med; Hur stark tycker du att du är igemfört med jämnåriga". Då är ju grejjen att man kanske är ganska average på gymmet, men kan tänka mig att 20-25% av 18-23 åringar idag inte tränar alls? Så då får man inte glömma ha med dom i beräkningarna

Ang. testet är får du dra mer (mer motstånd?) ju mer du väger. Jag väger dock 94 kg och lyckades dra en 9a ganska lätt. Va inte så svårt. Ser mig inte som så jättestark heller.
Markar 95kg, får man en 9a då? Väger 70kg
2013-10-08, 13:32
Medlem
Bodjos avatar
Ringde till rekryteringsmyndigheten för att höra om man kan få en ny tid. Kvinnan jag talade med först va positiv men så kopplade hon mig till Kristianstad avdelningen, där fick jag prata med den otrevligaste människan jag någonsin har pratat med i en telefon. Så det blev ingen ny tid för mig. Får söka och vänta på nytt :/
2013-10-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodjo
Ringde till rekryteringsmyndigheten för att höra om man kan få en ny tid. Kvinnan jag talade med först va positiv men så kopplade hon mig till Kristianstad avdelningen, där fick jag prata med den otrevligaste människan jag någonsin har pratat med i en telefon. Så det blev ingen ny tid för mig. Får söka och vänta på nytt :/

Se det såhär; ännu mer tid att träna för att bygga styrka och uthållighet. För när du är ute i terränglådan så önskar man alltid att man var dubbelt så stark och uthållig
2013-10-08, 17:32
Medlem
IWNRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamfan
Hej allihopa!

Sesamfan

Har samma åkomma, var inga som helst problem. Allt jag fick höra när jag frågade om det var något problem var "Inte alls, du är långt ifrån den första med trattbröst".
Fråga två vågar jag inte svara på, men känns inte som några vidare problem.
2013-10-08, 17:56
Medlem
KPisce89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Någon som fått en trea hos psykologen?

Jag fick en 2:a.
Och för mig var det inget gråtande på något sätt. Tyckte faktiskt att det gick rätt bra personligen, men min psykolog skulle motivera det låga betyget med att jag skulle ha dåligt självförtroende.

Haja jag tänkte söka igen nästa år iallafall. Ska allt visa henne!
2013-10-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KPisce89
Jag fick en 2:a.
Och för mig var det inget gråtande på något sätt. Tyckte faktiskt att det gick rätt bra personligen, men min psykolog skulle motivera det låga betyget med att jag skulle ha dåligt självförtroende.

Haja jag tänkte söka igen nästa år iallafall. Ska allt visa henne!
Vad sa du då om du fick en tvåa?
2013-10-08, 18:26
Medlem
KPisce89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Vad sa du då om du fick en tvåa?

Har faktiskt ingen aning. Tror det var mer till den motiveringen än ''dåligt självförtroende'' och antagligen inget hon ville tala om. Förvånansvärt nog handlade samtalet mest om när jag var barn och praktiskt taget inget om vem jag är nu, vilket jag kan tycka är mer relevant.

- Jag har klarat gymnasiet med minst alla godkänt, och flera av högre betyg.
- Jag har studerat 3 år på högskola.
- Haft flertalet fysiskt och psykiskt krävande yrken.
- Är fysiskt aktiv (var förvisso ärlig med att jag för tillfället var i en svacka och tränade inte så ofta som jag ville/hann med).
- Klarade alla rekryteringstester med minst godkänt.
- Har stor umgängeskrets, rest världen på egen hand och har höga ambitioner/planer för framtiden.

Men något som jag tyckte var väldigt udda var att hon från ingenstans sa att hon trodde att alla människor har en diagnos (hon själv inkluderad). Vet inte om hon syftade på att hon misstänkte att jag har det (vilket jag inte har).
Jag tyckte som sagt att samtalet gick bra. Men säkert möjligt att jag svarade dumt på några saker. Men att det skulle vart rättvist med en 2:a? Aldrig!
2013-10-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KPisce89
Har faktiskt ingen aning. Tror det var mer till den motiveringen än ''dåligt självförtroende'' och antagligen inget hon ville tala om. Förvånansvärt nog handlade samtalet mest om när jag var barn och praktiskt taget inget om vem jag är nu, vilket jag kan tycka är mer relevant.

- Jag har klarat gymnasiet med minst alla godkänt, och flera av högre betyg.
- Jag har studerat 3 år på högskola.
- Haft flertalet fysiskt och psykiskt krävande yrken.
- Är fysiskt aktiv (var förvisso ärlig med att jag för tillfället var i en svacka och tränade inte så ofta som jag ville/hann med).
- Klarade alla rekryteringstester med minst godkänt.
- Har stor umgängeskrets, rest världen på egen hand och har höga ambitioner/planer för framtiden.

Men något som jag tyckte var väldigt udda var att hon från ingenstans sa att hon trodde att alla människor har en diagnos (hon själv inkluderad). Vet inte om hon syftade på att hon misstänkte att jag har det (vilket jag inte har).
Jag tyckte som sagt att samtalet gick bra. Men säkert möjligt att jag svarade dumt på några saker. Men att det skulle vart rättvist med en 2:a? Aldrig!
Aja, jag mönstrar nu i november och hoppas jag kommer till en vettig psykolog. Verkar vara många som fått dåligt hos psykologen. Hoppas ärlighet räcker långt!
2013-10-08, 19:26
Medlem
KPisce89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wille11111
Aja, jag mönstrar nu i november och hoppas jag kommer till en vettig psykolog. Verkar vara många som fått dåligt hos psykologen. Hoppas ärlighet räcker långt!

Jo men grejen är att precis som i resten av livet så gäller det en viss till mycket tur.
Tur att du får någon bra helt enkelt. Resultatet av GMU visar ju att runt 30% *(en källa jag läst här på fb. Vet inte om det är sant men samtidigt har FM själva noterat att allt för många hoppar av) inte lyckas genomföra den hela vägen. Och detta skall ändå vara 100% människor som FM och RM anser ha precis ''det'' för att kunna klara GMU.

Därmed är det helt enkelt så att - ja du ska vara ärlig - men inte för ärlig. Se till bara att komma dit med gott humör och svara rakt på frågorna du får. Träna lite på kroppsspråk och tala inför folk och sådana där grejer. Och så länge du inte är helt knäpp så borde det gå fint.

Jag önskar dig iallafall lycka till!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in