2012-10-09, 12:02
Medlem
hur ofta får man permission under Gmu? kan man åka hemom varje helg om man gör den ca 10 mil från ens bostad?

Mvh
2012-10-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaneviking
hur ofta får man permission under Gmu? kan man åka hemom varje helg om man gör den ca 10 mil från ens bostad?

Mvh
Man har 5 fria hemresor(?) under GMUn så inte mycket mer än det antar jag!
2012-10-09, 16:50
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Man har 5 fria hemresor(?) under GMUn så inte mycket mer än det antar jag!

Fast det är väl resorna som FM betalar? Man lär ju kunna åka hem mer gånger bara det att man måste stå för resan själv. Det är min gissning i alla fall.
2012-10-09, 19:12
Medlem
Harry-Browns avatar
Jag har funderingar på att göra GMU på K3 på UndBat eller LBB eller möjligtvis uppe på I19, dock inte i år utan 2014. Har dock lite frågor som jag hoppas någon kan svara på:

1. Det står på försvarsmaktens hemsida att "---klara de extra kraven på fysisk förmåga för jägartjänst." Innebär detta även synkraven så att man ha perfekt syn och ha 100% färgseende?
2. Om svaret på frågan ovanför är att det stämmer, finns det något förband eller utbildning på någon annan plats som är lik det man får på UndBat eller LBB?
3. Hur stora är chanserna, om det ens går, att forsätta på ett förband som man INTE gjorde GMU på?

Sen om någon genomfört GMU och/eller vidare utbildning på något av de nämnda förbanden är mer än välkommen att berätta hur det var att tjänstgöra där!
2012-10-09, 19:46
Medlem
Nisse är rätt aktiv under helger när han är hemma ifrån kvarn. Jag själv orkar enbart svara utförligt på helger då jag sitter med en mobil under vardagarna.

Vihar båda genomfört GMU på K 3. Jag i första pluton och han i andra pluton så vi har aäkert olila synpumkter på saker. Båda är även anställda nu på olila skvadroner på LBB. Skicka gärna pm till oss om ni undrar över något. Har polare som är på Und.bat också så kan säkert vidarebefodra en fråga dit.
2012-10-09, 20:00
Medlem
capsylos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry-Brown
Jag har funderingar på att göra GMU på K3 på UndBat eller LBB eller möjligtvis uppe på I19, dock inte i år utan 2014. Har dock lite frågor som jag hoppas någon kan svara på:

1. Det står på försvarsmaktens hemsida att "---klara de extra kraven på fysisk förmåga för jägartjänst." Innebär detta även synkraven så att man ha perfekt syn och ha 100% färgseende?
2. Om svaret på frågan ovanför är att det stämmer, finns det något förband eller utbildning på någon annan plats som är lik det man får på UndBat eller LBB?
3. Hur stora är chanserna, om det ens går, att forsätta på ett förband som man INTE gjorde GMU på?

Sen om någon genomfört GMU och/eller vidare utbildning på något av de nämnda förbanden är mer än välkommen att berätta hur det var att tjänstgöra där!

Kan inte svara på dina två första frågor, men min erfarenhet är att det inte är något större problem att byta mellan förbanden. Flera av mina kollegor (som jag även gjorde GMU tillsammans med) har bytt förband efter påbörjad anställning, vissa bytte även inriktning under själva utbildningen.
Våran kompanichef uttryckte det såhär: Vi ser hellre att ni stannar inom försvarsmakten och byter förband än går till den civila sektorn.
2012-10-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry-Brown

Jag skulle rekommendera sticky-tråden som finns på forumet, är en Yrkesvägledare från FM som svarar på frågor där, är väldigt aktiv också.
Har dock för mig att någon ställde en fråga som liknar 1. Tror de sades att det kunde bero lite på hur tur man har med vem som undersöker dig, men att om det var både nedsatt syn och färgseende så var det svårt.
2012-10-09, 20:30
Medlem
Autokinetisks avatar
Hej allihopa, jag har lite frågor angående antagningen.
Jag har haft en väldigt strulig uppväxt tills jag var 15 år gammal ( jag är nu 23 ).
Kommer jag behöva berätta allt det här?
Sist jag blev "dömd" för någonting var när jag var 15 år, alltså inte inom en 5års period som det frågades efter.

Jag har heller inte klargjort gymnasiet men jag studerar just nu, men har givetvis arbetat och studerat andra 1års utbildningar.

Kommer dom vilja kolla upp hur jag var då jag var 15? var jag blev dömd för? ska jag berätta?
ska jag bara plocka ut dom goda delarna?

Jag är väldigt stabil i mig själv och ser fram oerhört mycket att eventuellt få gå gmu'n.

Berätta lite någon som vet?
2012-10-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Var inne och läste lite på kustjagarna.se där de föreslog att söka till Berga (amfibie) för att sedan söka vidare till kustjägarna efter 10 månaders soldatutbildning. Eftersom Berga endast? anställer folk i hemvärnet efter GMU så känns ju allt lite oklart.

Och ja... När man läser på deras hemsida rekommenderar de att söka till GMU:n på Berga 2013, 1. Med anledning av att det är ett amfibieförband. Antog att man kunde efter avslutad GMU söka till amfibiesoldat på just Berga, men det verkar ju inte gå...

Vill du bli amfibie så sök GMU på Amf1. Du kommer på så sätt få kontakter och ha betydligt enklare att ta dig in i amfibiebataljonen när en rekrytering påbörjas. Min erfarenhet säger att kontakter är högsta prio för att ta sig till Amf.

Närmaste vägen för dig att bli KJ är via någon av de två GSS/K Amfskyttekompanierna. 204.Amfskytte eller 205.Amfskytte.

Dvs genomför GMU på Amf1->sök till ngt av Amfskyttekompanierna när dessa rekryterar-> sök vidare till KJ-komp
2012-10-10, 13:41
Medlem
Fick gjort min GMU igår. Kom dit kl 9:30, och var klar ca 16:10 (slapp sova över, yay).

Kondition, det teoretiska och styrkan gick bra.
Jag kuggade dock hos psykologen då jag, enligt henne hade väldigt "starka" åsikter gentemot Islam. P.g.a. detta så passade jag inte inom försvarsmakten, enligt henne själv då.

Personligen så är jag övertygad om att mina åsikter gentemot Islam här i Sverige inte skulle betyda ett skvatt i utlandet.
Nu när jag sagt det, så kan jag även säga att det inte var ett dopingtest där jag var.
2012-10-10, 19:58
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramlosan
Fick gjort min GMU igår. Kom dit kl 9:30, och var klar ca 16:10 (slapp sova över, yay).

Kondition, det teoretiska och styrkan gick bra.
Jag kuggade dock hos psykologen då jag, enligt henne hade väldigt "starka" åsikter gentemot Islam. P.g.a. detta så passade jag inte inom försvarsmakten, enligt henne själv då.

Personligen så är jag övertygad om att mina åsikter gentemot Islam här i Sverige inte skulle betyda ett skvatt i utlandet.
Nu när jag sagt det, så kan jag även säga att det inte var ett dopingtest där jag var.

Vad fick du för poäng hos psykologen? Varför ska man dopa sig inför ett cykeltest och en dragövning? Resultatet blir missvisande då man faktiskt lurar sig själv. För när det väl gäller ska man också kunna prestera.
2012-10-10, 20:28
Medlem
Jag kom precis hem från dagens test.

Jag tog upp lite problematik från min familj, och fick en sexa hos Psykologen. Hade förmodligen fått lite högre om jag valde att inget säga.

Han ställde inga direkta frågor om mina politiska åsikter eller några knepiga frågor relaterade till krig. Utan mest frågor angående skolgång och familjeförhållanden.

Fick:
6 på datortestet
5 på styrka (Dålig teknik mer än dålig styrka)
7 på kondition, cykel
6 på psykologen, 5 i befällämplighet
Och slutfattat med tjänstbarhet B.

Ändrade om mina val till Markstrid P4.

Någon som vågar utvärdera mina chanser att komma in?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in