2013-10-06, 22:30
Medlem
Är det någon som har koll på hur bra "stats" man måste få på mönstringen för att komma in som vanlig skytteslusk markstrid på exempelvis P7? Känner att jag har schysst koll på cykeln, IQ och psykolog, men styrkan är snudd på bedrövlig. Är man rökt?
2013-10-06, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Är det någon som har koll på hur bra "stats" man måste få på mönstringen för att komma in som vanlig skytteslusk markstrid på exempelvis P7? Känner att jag har schysst koll på cykeln, IQ och psykolog, men styrkan är snudd på bedrövlig. Är man rökt?
räcker med en 6a, är du normalt byggd kommer du dra minst en 6a
2013-10-07, 09:36
Medlem
VxoOis avatar
Verkar som många är intresserade av P7 efter man pratat med en del. Någon som vet om det brukar vara mycket sökande dit/svårt att komma in?
2013-10-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VxoOi
Verkar som många är intresserade av P7 efter man pratat med en del. Någon som vet om det brukar vara mycket sökande dit/svårt att komma in?
Har försökt kontakta RM och de säger att det inte förs någon statistik på vad folk har för mönstrings värden som kommer in på respektive förband. Självklart görs det men varken FM eller RM vill ge ut den.
2013-10-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt
Kul att få höra lite hur det går till så att man kan förbereda sig lite mentalt
Det var ganska hårt. Jag har svårt att förstå hur man orkar marschera 3-4 mil om dagen i 8 dagar utan att få i sig annat än vätskeersättning och en rå fisk. Om man klarar sig genom den veckan lär man ju vara mer död än levande efteråt
Grattis till fullföljandet

Han är extremt full med skit, min aldrig ge upp var en cakewalk där den längsta sammanhängande marschen var på ca 2 mil och det jobbigaste fysiska momentet var att springa 2 km med robotlådor, fick dugligt med mat utom sista dygnet när man inte fick nånting och sov ca 4 timmar give or take om natten genom hela...
Kom ihåg att GMU är extremt hårt reglerat och dom inte får göra några större skillnader från förband till förband och att jag gjorde på ett av dom ställen som brukar klassas som tyngst (den lilla skillnaden det nu kan vara) så ser man ganska lätt att det är ren BS.

Edit : Märkte att han sagt att dom bar 40kg också, det tyngsta man bär under GMU över några längre sträckor är ca 25kg, det blir bara mer och mer absurt...
Var stolt över att du har gjort AGU och blivit klar med din GMU om du vill men om du måste överdriva något så ofantligt kanske det inte var något att vara stolt över från första början.
Senast redigerad av noximillien 2013-10-07 kl. 20:12.
2013-10-07, 20:51
Medlem
Fan glömde pappret där jag skrev upp adressen och hur dags det var imorgon. Är det någon som vet när uttagningarna är i Kristianstad imorgon? Har för mig klockan åtta eller?
2013-10-07, 21:46
Medlem
060510-5-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffen13
Längre marsher och mer kvällstjänst. Är det en hårdare GMU du vill åt så bör du söka K3, LG eller AJB. Förutsatt att det inte är en HV-GMU då.
Okej, tack. Letar dock inte efter en hårdare GMU utan vill bli jägare och man får väl nån fördel av att göra GMU på samma ställe som du söker vidare till sen (?).
2013-10-07, 21:53
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
räcker med en 6a, är du normalt byggd kommer du dra minst en 6a

Vad innebär normalt byggd då?

Kommer ihåg frågorna man svarade på webben där en var "Hur är din styrka jämfört med jämnåriga" eller något åt det hållet. Tycker det är en skitsvår fråga, jämför man sig med sina polare som hängt på gymmet sen de var tolv då är det en sak, men jämför man sig med de andra kompisarna som suttit framför datorn hela livet då är det en helt annan sak.
2013-10-07, 22:23
Medlem
IWNRs avatar
GMU period 1 2014 som gäller, om allt går som planerat. Mönstring inom några dagar men känner mig hyfsat safe.

Frågan är; är det okay med långt hår (uppsatt i tofs) eller är det "frowned upon" av befäl m.fl.?
Vad jag förstått så är det på papper helt okay, men en polare som ligger inne nu säger att alla killar fick mycket skit om de hade långt hår. Stämmer det, rent generellt, på regementen som t.ex. K 3?

Jag förstår även att det är jobbigare med långt hår i fält, och jag inser att somliga har åsikter om huruvida militärer ska få se ut hur som helst. Jag vill bara ha svar på ovan ställd fråga.

Mvh
2013-10-07, 22:37
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWNR
GMU period 1 2014 som gäller, om allt går som planerat. Mönstring inom några dagar men känner mig hyfsat safe.

Frågan är; är det okay med långt hår (uppsatt i tofs) eller är det "frowned upon" av befäl m.fl.?
Vad jag förstått så är det på papper helt okay, men en polare som ligger inne nu säger att alla killar fick mycket skit om de hade långt hår. Stämmer det, rent generellt, på regementen som t.ex. K 3?

Jag förstår även att det är jobbigare med långt hår i fält, och jag inser att somliga har åsikter om huruvida militärer ska få se ut hur som helst. Jag vill bara ha svar på ovan ställd fråga.

Mvh
Det ska inte vara några problem som du säger. Låter konstigt ifall man skulle få skit för hur man ser ut...

Du får väl ha hårnät om inte annat.
2013-10-07, 22:55
Medlem
Bodjos avatar
Citat:

Mvh

Har ingen erfarenhet av detta själv. Men en polare som gjorde GMU 2010 var tvungen att snagga sig.
2013-10-08, 02:58
Medlem
Saddl3rs avatar
Citat:

Mvh
Du kan ha ditt hår hur du vill, så länge det inte gör att du ses bättre i skogen (typ rosa hår). Om du har längre hår än ner till kragen kommer du dock antagligen behöva sätta upp det i hårnät!

Jag tvivlar starkt på att någon var tvungen att snagga sig, som någon skrev här över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in