Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Så att någon annan mister sin ärliga chans att komma in? Nej, anmäl dem, de begår brott när de gör så. När myndigheter börjar bryta mot lagen så kan man inte lita på dem.
Det spelar ingen roll. Kvotering är enligt svensk lag förbjudet och kvoterar Försvarsmakten så ska de polisanmälas alternativt anmälas till DO. Om ni inte tror det går igenom så läs här:
Jo tack jag är mycket väl medveten om att det är olagligt att kvotera.
Det hör ju dock inte hit då teori och praktik är två helt skilda saker. Givetvis förekommer kvotering/positiv särbehandling överallt för både män och kvinnor.
Dock är det väl något mer accepterat att tjejer väljs före inom områden där det vart eller är överrepresentation av män. Vet själv när jag sökte pengar för en film jag skulle göra.
Man kunde få max 10 000 kr i stöd. Jag fick 3000 kr med den muntliga motiveringen att de helst vill hjälpa unga tjejer in i filmbranschen och att de inte tyckte att mitt manus innehöll tillräckligt många kvinnliga karaktärer samt att jag hade för få kvinnor i filmteamet.
Jo tack men nu var det inte överdrivet många människor som var villiga att jobba på min film utan betalning så fick ta de personerna som fanns tillgängliga.
Nu klagar jag inte på det. Jag fick pengar och de hjälpte mycket och uppskattar den hjälpen jag fick. Men klart att det är lite av en nagel i ögat om mina chanser till ökat bidrag hade vart högre enbart om jag vart tjej.
Nu for jag iväg lite från ämnet och ber om ursäkt för detta.
Men tror definitivt inte att det är nån större skillnad i försvaret. Problemet är ju bara att det är mycket svårt att göra en överklagan. Ord står mot ord mellan en nekad ''mönstrare'' och en arbetare på en myndighet.
Så har man inget solklart fall av diskriminering så är det svårt. Jag vet tex inte hur det gick för Simon och om han fick rätt:
http://www.skovdenyheter.se/artikel/20683/simon-anmaler-forsvaret-for-diskriminering