2013-11-28, 19:32
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9922
Tja! Mönstrade nere i Kristianstad förra veckan.

Inskrivningsprov: 8 (va 3 ord från full pott)
Befälslämplighet: 7
Psykolog: 8
Styrka: 7
Fysisk arbetsförmåga: 7
Tjänstbarhet: A

Klarade dessvärre inte jägartestet, duktigt med mjölksyra i benen efter cyklingen
Har sökt markstrid i Arvidsjaur.

Kan även tillägga att jag är tjej, och har hittills inte märkt av någon särbehandling alls. Vilket jag tycker är jävligt bra. För självklart ska tjejer få vara en del av försvarsmakten, men då även på samma villkor som alla andra
Tjejerna i min pluton behandlades som killarna. Gjorde en tjej fel fick hon lika mycket skäll som en kille som gjort fel, vilket är rättvist och bra! Befälen skiljer inte mellan kille/tjej, svensk/invandrare eller hetero/homo. De får utbildning i sånt vad jag förstått och det är positivt
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMilk
Kvotering används åt båda hållen som jag fattat det. Det är bara så att killar är kraftigt överrepresenterade och därför blir det väldigt enkelt att komma in som tjej.

Om man söker en tjänst med störst antal kvinnliga sökanden så kommer du bli inkvoterad om du är man. Möjligt att t.ex. Beriden soldat faktiskt kan ha överlag kvinnliga?

I praktiken blir det ju dock så att kvinnor får förtur.
Jävligt dåligt, alla skulle ha samma möjlighet om det funnes något förnuft
2013-11-28, 20:39
Medlem
Dramatistens avatar
Hej! Jag behöver er hjälp! I sommras mönstrade jag till GMU4. Jag åkte till Kristianstad och mönstrade. Men det gick inte som jag tänkt mig. Jag kuggade på I-testerna och fick åka hem redan efter 2 timmar. Anledningen till att jag kuggade var att jag var fruktansvärt nervös, tvekade på varje fråga, plus att jag skakade genom hela provet eftersom jag har velat bli soldat/officer enda sen jag gick i ettan.

Men nu ska jag söka igen, man måste ju vänta ett år innan man kan söka.
På grammatiken fick jag 6/9
På den spatiala och tekisk logiska fick jag 3/9
Det gav mig medelvärdet 3.8, man behövde 4a för att söka sig en plats.

Jag gorde provet på ca en timme. Innan man gör provet står det att man ska svara snabbt och enkelt. Men spelar det någon roll om man gör det snabbare? Alltså påverka det medelvärdet om man tar längre tid på sig? Ni som får 7-9or hur fan gör ni? Gissar ni eller tar ni det som verkar mest logiskt?
2013-11-28, 21:06
Medlem
Hur gav det medelvärdet 3.9? Är det medelvärdet av dom två testerna så bör du ha fått medelvärde 3.
2013-11-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Hej! Jag behöver er hjälp! I sommras mönstrade jag till GMU4. Jag åkte till Kristianstad och mönstrade. Men det gick inte som jag tänkt mig. Jag kuggade på I-testerna och fick åka hem redan efter 2 timmar. Anledningen till att jag kuggade var att jag var fruktansvärt nervös, tvekade på varje fråga, plus att jag skakade genom hela provet eftersom jag har velat bli soldat/officer enda sen jag gick i ettan.

Men nu ska jag söka igen, man måste ju vänta ett år innan man kan söka.
På grammatiken fick jag 6/9
På den spatiala och tekisk logiska fick jag 3/9
Det gav mig medelvärdet 3.8, man behövde 4a för att söka sig en plats.

Jag gorde provet på ca en timme. Innan man gör provet står det att man ska svara snabbt och enkelt. Men spelar det någon roll om man gör det snabbare? Alltså påverka det medelvärdet om man tar längre tid på sig? Ni som får 7-9or hur fan gör ni? Gissar ni eller tar ni det som verkar mest logiskt?

Jag skrev en 8 på provet för en massa år sedan.
Tror inte att det har någon betydelse hur snabbt du svara på varje fråga. Dock har du ju en begränsad tid på dig att svara på alla frågor. Men hur du väljer att fördela tiden mellan frågorna är upp till dig.

Det är lite svårt att förklara hur man gör. Testet handlar ju om att man ska ha en spatial förmåga, vilket till viss mån kan övas upp men som man annars har eller inte har. Jag har lätt för figurer, så jag "ser" vad som är rätt. Men det första jag gör är att utesluta de figurerna som det inte kan vara. Genom att plocka bort de figurer jag är säker på att det INTE kan vara har jag ju minskat ner antalet figurer som jag måste välja mellan. Sedan går jag igenom de resterande en och en. Så lite krasst kan man väl säga att jag inte tittar efter vilken figur det KAN vara, jag tittar efter de figurer det INTE KAN vara.
2013-11-28, 23:51
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarne
Hur gav det medelvärdet 3.9? Är det medelvärdet av dom två testerna så bör du ha fått medelvärde 3.

Psykologen visade mig provet. Totala medelvärdet blev ju 3.8 men nedvärderas till 3.
2013-11-29, 00:25
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironsparrow
Jag skrev en 8 på provet för en massa år sedan.
Tror inte att det har någon betydelse hur snabbt du svara på varje fråga. Dock har du ju en begränsad tid på dig att svara på alla frågor. Men hur du väljer att fördela tiden mellan frågorna är upp till dig.

Det är lite svårt att förklara hur man gör. Testet handlar ju om att man ska ha en spatial förmåga, vilket till viss mån kan övas upp men som man annars har eller inte har. Jag har lätt för figurer, så jag "ser" vad som är rätt. Men det första jag gör är att utesluta de figurerna som det inte kan vara. Genom att plocka bort de figurer jag är säker på att det INTE kan vara har jag ju minskat ner antalet figurer som jag måste välja mellan. Sedan går jag igenom de resterande en och en. Så lite krasst kan man väl säga att jag inte tittar efter vilken figur det KAN vara, jag tittar efter de figurer det INTE KAN vara.

Jag vet att det var lite dumt frågat, "hur man gör" jag tror att i slutendan handlade det om att jag var för nervös. Tänk att man väntat på en stund under massa år, så när det kommer så får man total blackout. Jag är inte ointelligent. Medelvärdet på betyg från gymnasiet låg på 15. Jag mönstrade tsm med en polare som jag vet att jag är smartare än, även enligt honom, fick en 7a medans jag fick en 3a. Jag antar att ibland så har man tur och otur. Men just nu jobbar jag som väktare och ska försöka igen nu till sommar.
2013-11-29, 04:48
Medlem
Jag ser att jag räkna fel ovan, men ditt resultat är fortfarande mycket märkligt. Antingen har jag inte förstått premisserna eller så stämmer inte din information.
Så om jag förstår det rätt här:

Det var tre tester.
Du fick 6 poäng på ett av dom och tre på de två andra för en totalpoäng av 12.

Medelvärdet fås av att slå ihop poängvärdet från alla potterna och dela dom på antalet potter. Det blir alltså:
((6+3+3)/3)
=((12)/3)
=12/3
=4
=/= 3.8
2013-11-29, 06:06
Medlem
tobbe81s avatar
Blev uppringd av RM i veckan, med beskedet att min GMU plats som MP i Karlskrona blivit indragen
Så fick välja en där via telefonen, fanns bara tråkiga SOU platser som inte var överfulla.
Så valde SOU försörjning på LV6, sabbade hela ens framtidsplanering och suget att jobba vidare i försvaret.
Får väl hoppas det ändrar sig sen under utbildningen.
2013-11-29, 09:25
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Fast det är väl inget nytt?
Klart tjejer har förtur då de vill ha in fler tjejer i försvaret. Tjejer har tex inte samma fysiska krav som killar (hade vart få tjejer som kommit in då) och tror faktiskt det är ganska svårt för tjejer att inte komma in. Är väl bara som en tjej som totalt bröt ihop hos psykologen som inte kommer in.
Nu har inte jag några siffror på hur många sökande tjejer som faktiskt kommer in utan baserar detta enbart på personlig åsikt och erfarenheter från mig själv och personer jag känner.

Har fått rapporterat om många tjejers (och förvisso även en del killars) oduglighet under GMU.

Skillnaden är väl att tjejer redan där får lättare uppgifter, oftare får hjälp och får fler chanser att göra om ifall man misslyckas med vissa uppgifter än killar osv.

Träffade tex en tjej som var en 2 månader in på sin GMU och hon satt och grät hur hon inte klarade något fystest. Den tjejen var inte speciellt stor heller. Hon var la en 150 cm (max) och mina underarmar var grövre än hennes överarmar.

Nu tycker jag att alla ska ha samma krav oavsett vem man är och klarar man kraven så ska man komma in vare sig man är tjej eller kille. Men nu är det inte så verkligheten ser ut. Lika bra att bita ihop.

Grejen är den att det är samma fyskrav när det gäller just mönstringsbiten. Men cykeltestet är ju relativ muskelstyrka vilket gör att tjejer inte alls behöver trampa lika länge som killar, vilket jag ändå kan tycka är fair.

Däremot ska det självklart, enligt mig, vara bäst lämpad på rätt ställe
2013-11-29, 10:36
Medlem
Vill bara påminna om att GMU endast gör en individ behörig att söka en befattning i Försvarsmakten.
2013-11-29, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Så att någon annan mister sin ärliga chans att komma in? Nej, anmäl dem, de begår brott när de gör så. När myndigheter börjar bryta mot lagen så kan man inte lita på dem.

Det spelar ingen roll. Kvotering är enligt svensk lag förbjudet och kvoterar Försvarsmakten så ska de polisanmälas alternativt anmälas till DO. Om ni inte tror det går igenom så läs här:

Jo tack jag är mycket väl medveten om att det är olagligt att kvotera.
Det hör ju dock inte hit då teori och praktik är två helt skilda saker. Givetvis förekommer kvotering/positiv särbehandling överallt för både män och kvinnor.

Dock är det väl något mer accepterat att tjejer väljs före inom områden där det vart eller är överrepresentation av män. Vet själv när jag sökte pengar för en film jag skulle göra.
Man kunde få max 10 000 kr i stöd. Jag fick 3000 kr med den muntliga motiveringen att de helst vill hjälpa unga tjejer in i filmbranschen och att de inte tyckte att mitt manus innehöll tillräckligt många kvinnliga karaktärer samt att jag hade för få kvinnor i filmteamet.
Jo tack men nu var det inte överdrivet många människor som var villiga att jobba på min film utan betalning så fick ta de personerna som fanns tillgängliga.

Nu klagar jag inte på det. Jag fick pengar och de hjälpte mycket och uppskattar den hjälpen jag fick. Men klart att det är lite av en nagel i ögat om mina chanser till ökat bidrag hade vart högre enbart om jag vart tjej.

Nu for jag iväg lite från ämnet och ber om ursäkt för detta.
Men tror definitivt inte att det är nån större skillnad i försvaret. Problemet är ju bara att det är mycket svårt att göra en överklagan. Ord står mot ord mellan en nekad ''mönstrare'' och en arbetare på en myndighet.

Så har man inget solklart fall av diskriminering så är det svårt. Jag vet tex inte hur det gick för Simon och om han fick rätt:

http://www.skovdenyheter.se/artikel/20683/simon-anmaler-forsvaret-for-diskriminering
2013-11-29, 12:06
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Jo tack jag är mycket väl medveten om att det är olagligt att kvotera.
Det hör ju dock inte hit då teori och praktik är två helt skilda saker. Givetvis förekommer kvotering/positiv särbehandling överallt för både män och kvinnor.

Dock är det väl något mer accepterat att tjejer väljs före inom områden där det vart eller är överrepresentation av män. Vet själv när jag sökte pengar för en film jag skulle göra.
Man kunde få max 10 000 kr i stöd. Jag fick 3000 kr med den muntliga motiveringen att de helst vill hjälpa unga tjejer in i filmbranschen och att de inte tyckte att mitt manus innehöll tillräckligt många kvinnliga karaktärer samt att jag hade för få kvinnor i filmteamet.
Jo tack men nu var det inte överdrivet många människor som var villiga att jobba på min film utan betalning så fick ta de personerna som fanns tillgängliga.

Nu klagar jag inte på det. Jag fick pengar och de hjälpte mycket och uppskattar den hjälpen jag fick. Men klart att det är lite av en nagel i ögat om mina chanser till ökat bidrag hade vart högre enbart om jag vart tjej.

Nu for jag iväg lite från ämnet och ber om ursäkt för detta.
Men tror definitivt inte att det är nån större skillnad i försvaret. Problemet är ju bara att det är mycket svårt att göra en överklagan. Ord står mot ord mellan en nekad ''mönstrare'' och en arbetare på en myndighet.

Så har man inget solklart fall av diskriminering så är det svårt. Jag vet tex inte hur det gick för Simon och om han fick rätt:

http://www.skovdenyheter.se/artikel/20683/simon-anmaler-forsvaret-for-diskriminering
Problemet är i huvudsak inställningen "Det är förjävligt, men vad ska man göra åt saken?", för det finns saker man kan göra för att motverka. Anmäla diskriminering till exempel. Om man inte gör det så förstör man för andra som också vill in men som kanske blir diskriminerade. Man måste försöka se det ur ett större perspektiv.

En myndighet bryter mot lagen. Smaka på orden. Hur låter det? I mina öron låter det som en bananrepublik, och inte gamla goda Sverige. Att det dessutom är Försvarsmakten, alltså de som ska försvara oss vid en krigssituation eller naturkatastrof, gör inte saken bättre, snarare tvärtom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in