2013-10-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KPisce89
Jo men grejen är att precis som i resten av livet så gäller det en viss till mycket tur.
Tur att du får någon bra helt enkelt. Resultatet av GMU visar ju att runt 30% *(en källa jag läst här på fb. Vet inte om det är sant men samtidigt har FM själva noterat att allt för många hoppar av) inte lyckas genomföra den hela vägen. Och detta skall ändå vara 100% människor som FM och RM anser ha precis ''det'' för att kunna klara GMU.

Därmed är det helt enkelt så att - ja du ska vara ärlig - men inte för ärlig. Se till bara att komma dit med gott humör och svara rakt på frågorna du får. Träna lite på kroppsspråk och tala inför folk och sådana där grejer. Och så länge du inte är helt knäpp så borde det gå fint.

Jag önskar dig iallafall lycka till!
Ja oroväckande statistik! Tack så mycket!
2013-10-09, 00:25
Medlem
Stiftpennas avatar
Hej,

Mönstrar den 21 november så jag gick in här för lite info och märker direkt hur mycket skit folk skriver om psykologerna. Själv är jag en väldigt verbal person, social och vältalig, egenskaper som jag förmodar faller väl in och jag hela tiden förmodat att jag skall klara mig väl hos psykologen tack vare. Nu efter att jag läste allt skit ni skriver om de flesta () så tänkte jag ut en...well, mall, för hur man bör bete sig. Naturligtvis inga openers och closers direkt, det faller ju bara direkt. Snarare en generell beteendemässig lista.

1) Var artig, glad och trevlig direkt; fasta handslag och varma leenden är välkomnande.
2) Öppet kroppspråk
3) Vara utvecklande men inte långrandig. Vara koncis men inte kort.
4) Inte vara alldeles för tyst om hemsituationer men inte heller erkänna om man har problem på hemmafronten. Du är en vanlig ung man (förmodar att de flesta här är det), naturligtvis har du dina små problem men det är inget värt att hänga upp sig på. Kan du dölja väldigt svåra problem (om du har det) för andra kan du dölja dem för en psykolog . Det är inget att bli nervös över. Psykologer är inga supermanipulativa spåmän/damer, kom ihåg det.
5) Vill du inte göra någon aspirantutbildning så säg inte det. Det här är väl det enda som kan vara lite scriptat. Säg att du absolut ser en möjlighet för fortsatt utbildning efter GMUn men spela "ärlighetskortet" och säg att det dock skall bli intressant att se hur väl du passar i en soldatroll men att det hela tiden verkat lovande och intresseväckande för dig personligen, vilket naturligtvis också är anledningen till att du sökt GMU i första hand. Vill du bli soldat av hela ditt hjärta så skall du ju dock för helvete säga det.
6) Var säker i dig själv. Å andra sidan, detta är inget man kan spela så jäkla väl. Har du inte självsäkerheten som krävs är det nog inte säkert att du ens bör sitta på en mönstring och prata med den människan du nu "förbereder" dig inför.
7) Häng inte upp dig på en sådan här lista för mycket.

Tänker jag helt fel? Kom gärna med input. Har mönstrat en gång efter gymnasiet men sade till psykologen att jag inte ville göra utbildningen så hon skickade hem mig, så vad mig anbelangar har jag lika gärna inte mönstrat alls. Så, som sagt, input tack, särskilt från er som har mönstrat. Det här är iallafall som jag ser att det rent logiskt sätt borde fungera .
2013-10-09, 12:23
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Hur mycket tjänar en flygstridsledare inom FM? Och vad tjänar en stridspilot?
2013-10-09, 12:38
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50ShadesOfGains
Och vad tjänar en stridspilot?
Har för mig att grundlönen ligger på 49500kr brutto.
2013-10-09, 12:42
Medlem
Ska ner på antagningsprövningen nu i oktober och får inte ledigt från jobbet.
Finns det någon lag eller likanade som man kan åberopa/använda sig utav?
Detta är nu andra gången de säger nej och förra gången ifrågasatte jag ej, men nu vill jag verkligen komma iväg.
2013-10-09, 12:58
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi

Flygstridsledare då?
2013-10-09, 13:04
Medlem
Bodjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicaprio35
Ska ner på antagningsprövningen nu i oktober och får inte ledigt från jobbet.
Finns det någon lag eller likanade som man kan åberopa/använda sig utav?
Detta är nu andra gången de säger nej och förra gången ifrågasatte jag ej, men nu vill jag verkligen komma iväg.

Vara sjuk en dag ser jag inte som ett problem?
2013-10-09, 15:32
Medlem
yedis avatar
Citat:
Flygstridsledare då?
Har ingen aning där faktiskt.
2013-10-09, 16:07
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Hej,

Mönstrar den 21 november så jag gick in här för lite info och märker direkt hur mycket skit folk skriver om psykologerna. Själv är jag en väldigt verbal person, social och vältalig, egenskaper som jag förmodar faller väl in och jag hela tiden förmodat att jag skall klara mig väl hos psykologen tack vare. Nu efter att jag läste allt skit ni skriver om de flesta () så tänkte jag ut en...well, mall, för hur man bör bete sig. Naturligtvis inga openers och closers direkt, det faller ju bara direkt. Snarare en generell beteendemässig lista.

1) Var artig, glad och trevlig direkt; fasta handslag och varma leenden är välkomnande.
2) Öppet kroppspråk
3) Vara utvecklande men inte långrandig. Vara koncis men inte kort.
4) Inte vara alldeles för tyst om hemsituationer men inte heller erkänna om man har problem på hemmafronten. Du är en vanlig ung man (förmodar att de flesta här är det), naturligtvis har du dina små problem men det är inget värt att hänga upp sig på. Kan du dölja väldigt svåra problem (om du har det) för andra kan du dölja dem för en psykolog . Det är inget att bli nervös över. Psykologer är inga supermanipulativa spåmän/damer, kom ihåg det.
5) Vill du inte göra någon aspirantutbildning så säg inte det. Det här är väl det enda som kan vara lite scriptat. Säg att du absolut ser en möjlighet för fortsatt utbildning efter GMUn men spela "ärlighetskortet" och säg att det dock skall bli intressant att se hur väl du passar i en soldatroll men att det hela tiden verkat lovande och intresseväckande för dig personligen, vilket naturligtvis också är anledningen till att du sökt GMU i första hand. Vill du bli soldat av hela ditt hjärta så skall du ju dock för helvete säga det.
6) Var säker i dig själv. Å andra sidan, detta är inget man kan spela så jäkla väl. Har du inte självsäkerheten som krävs är det nog inte säkert att du ens bör sitta på en mönstring och prata med den människan du nu "förbereder" dig inför.
7) Häng inte upp dig på en sådan här lista för mycket.

Tänker jag helt fel? Kom gärna med input. Har mönstrat en gång efter gymnasiet men sade till psykologen att jag inte ville göra utbildningen så hon skickade hem mig, så vad mig anbelangar har jag lika gärna inte mönstrat alls. Så, som sagt, input tack, särskilt från er som har mönstrat. Det här är iallafall som jag ser att det rent logiskt sätt borde fungera .
Det gör man ju som man vill men jag tycker i alla fall att man ska vara ärligare än så. Det tänker jag vara. Det är självklart en balansgång det där men jag tänker inte mörka problemen helt. Ja, det kommer försämra mitt resultat men att sitta och ljuga tänker jag inte göra. Samtidigt som att jag inte kommer att utnyttja mitt kostnadsfria psykologsamtal till att prata ut om varje detalj
2013-10-09, 19:39
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yedi

Var har du fått dom uppgifterna ifrån?

Citat:
Hur mycket tjänar en flygstridsledare inom FM? Och vad tjänar en stridspilot?

Ingångslönen för en JAS-pilot ligger på ca 38 000 kr.
2013-10-09, 19:49
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.

Ingångslönen för en JAS-pilot ligger på ca 38 000 kr.

Flygstridsledare då?
2013-10-09, 20:05
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Tror det var här jag läste det. Står inget om ingångslön men de tjänar ganska mycket i vilket fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in