2013-10-07, 20:45
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Defaultrisk eller inte, inflationsrisken som QE för med sig kan även den påverka. Att yielden ökat under QE-perioderna och minskat mellan dem tyder ju på att rrpiper kan vara inne på rätt spår rörande slutsats, även om argumentet inte är helt mitt i prick.

Jo visst, utebliven QE betraktas ju som risk-off, vilken kan göra obligationer mer attraktiva (helt irrationellt, anser jag), så den delen är helt riktig, dock så tror jag att under en period av QE:ande som vi haft de senaste fyra-fem åren så blir resultaten en lägre ränta än om man låtit bli, eftersom att man signalerar att det finns en stödköpare på plan.
Citera
2013-10-07, 23:06
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Jo visst, utebliven QE betraktas ju som risk-off, vilken kan göra obligationer mer attraktiva (helt irrationellt, anser jag), så den delen är helt riktig, dock så tror jag att under en period av QE:ande som vi haft de senaste fyra-fem åren så blir resultaten en lägre ränta än om man låtit bli, eftersom att man signalerar att det finns en stödköpare på plan.

Jag skrev några rader tidigare om varför stödköp inte långsiktigt påverkar värderingen. Eftersom du inte ändrat åsikt så får du gärna komma med motargument. Kanske har du annan kunskap i frågan som jag inte känner till.
Citera
2013-10-08, 20:30
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag skrev några rader tidigare om varför stödköp inte långsiktigt påverkar värderingen. Eftersom du inte ändrat åsikt så får du gärna komma med motargument. Kanske har du annan kunskap i frågan som jag inte känner till.

Om staten kan rulla över sina skulder obegränsat tack vare stödköp påverkar det återbetalningsförmågan.
Citera
2013-10-09, 00:42
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Skapar QE inflation?

Bara marginellt. Värdet på pengar avgörs av dess fundamentala värde (Fed's tillgångar) plus dess likviditetsvärde. Likviditetsvärdet är det prispremium som alla tillgångar har i ökande grad beroende på hur enkla de är att köpa och sälja. QE förändrar inte dollarns fundamentala värde utan enbart dess likviditetsvärde. Se denna länken för en uttömmande förklaring av hur fundamentalt värde och likviditetsvärde avgör pengars värde:

Fast det kan ju vara så att QE inte skapar inflation för att priset på bensin i USA hålls nere?
Citera
2013-10-09, 07:27
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Om staten kan rulla över sina skulder obegränsat tack vare stödköp påverkar det återbetalningsförmågan.

Det påverkar bara återbetalningsförmågan nominellt, inte reellt. Marknaden förstår att om risken för default minskar så ökar risken för inflation eftersom stödköp inte förbättrar statens finanser. Dock köper bara Fed obligationer på andrahandsmarknaden så det är inte de som möjliggör att staten kan rulla över sina skulder, mer än indirekt. Skulle Fed köpa direkt kan man vara säker på att inflationen stiger samtidigt som den nominella återbetalningsförmågan förbättrades.
Citera
2013-10-09, 07:30
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Fast det kan ju vara så att QE inte skapar inflation för att priset på bensin i USA hålls nere?

Det är inte uteslutet, men inte vad jag tror. QE verkar inte ha några mekanismer för att kunna skapa mer än marginell inflation under nuvarande upplägg.
Citera
2013-10-09, 11:01
Medlem
Citat:
Mitt argument är att stryps defaultrisken helt på en del av skulden (det som blir reserver) måste antingen defaultrisken i den andra delen av skulden eller inflationsrisken totalt sett på skulden öka, eller en kombination av detta ske. Så länge som defaultrisken från början var positiv. (Om det aldrig fanns någon defaultrisk så spelar det ingen roll om man stryper den) Det är dock uppenbart att defaultrisk finns enligt marknaden eftersom det finns en stor marknad för CDS'er.

Du får gärna utveckla din åsikt kring vad i argumentet som inte känns rätt.
Förlåt, jag var otydlig. Jag menar inte att du har fel, du kan mycket väl ha helt rätt. Vad jag försökte förmedla var att jag inte tror att det du säger är det enda som påverkar
Citera
2013-10-09, 11:05
Medlem
Citat:
Vad menar du med att bensinpriset i USA hålls nere? Jag är inte insatt, men har man försökt motverka de senaste årens prishöjningar med skattelättnader eller liknande så har jag missat det fullständigt.
Citera
2013-10-09, 11:36
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Förlåt, jag var otydlig. Jag menar inte att du har fel, du kan mycket väl ha helt rätt. Vad jag försökte förmedla var att jag inte tror att det du säger är det enda som påverkar

Det är bara bra, eftersom jag gillar att diskutera detta får du gärna fylla på. Jag vill gärna höra nya argument åt vilket håll som helst.
Citera
2013-10-09, 15:50
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Vad menar du med att bensinpriset i USA hålls nere? Jag är inte insatt, men har man försökt motverka de senaste årens prishöjningar med skattelättnader eller liknande så har jag missat det fullständigt.

Det jag menar med att hålla nere bensinpriset är att råolja handlas med dollar. Det betyder ju att bensin är gratis för USA, vilket gör att bensinpriset i USA hålls på en låg nivå, en nivå som inte gör markanta svängningar (förutom vid finanskrisen då priset blev typ dubbelt så billigt, om inte mer). Det anser jag mycket väl kan hålla tillbaka inflationen nu när man pumpar ut nya dollar dagligen.
Citera
2013-10-09, 15:52
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Det är inte uteslutet, men inte vad jag tror. QE verkar inte ha några mekanismer för att kunna skapa mer än marginell inflation under nuvarande upplägg.

Då kommer man in på en annan fråga, vad skapar egentligen inflation? Mer pengar gör det ju uppenbarligen inte.
Citera
2013-10-09, 16:22
Medlem
Citat:
Det jag menar med att hålla nere bensinpriset är att råolja handlas med dollar. Det betyder ju att bensin är gratis för USA, vilket gör att bensinpriset i USA hålls på en låg nivå, en nivå som inte gör markanta svängningar (förutom vid finanskrisen då priset blev typ dubbelt så billigt, om inte mer). Det anser jag mycket väl kan hålla tillbaka inflationen nu när man pumpar ut nya dollar dagligen.
Det är inte samma personer som sitter med sedelpressarna som köper bensin (eller råolja), sedlar pressas inte för att kunna köpa olja utan att ta av vad man redan har, och tar man bort skatterna (punktskatter och moms) så betalar amerikanerna ungefär SEK 5,5 och svenskarna SEK 6,3 per liter bensin när de tankar sina bilar. Det är ingen stor skillnad.

Citat:
Då kommer man in på en annan fråga, vad skapar egentligen inflation? Mer pengar gör det ju uppenbarligen inte.
Definiera inflation (hur mäts det?) samt pengar, sedan frågar du dig själv om inflationsmåttet kan påverkas på olika sätt beroende på vilket penningmått som ökar (eller med andra ord, beroende på vem som har pengarna och hur de använder dem). Vad kommer du fram till för slutsatser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in