Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Det är spekulation som kanske inte har så mycket relevans till våra liv, eftersom ingen av oss kommer troligtvis leva så länge. Men jag tror att om vi människor ska överleva i framtiden så måste vi glömma bort artificiella värden, så som guld har, och fokusera på verkligheten, annars riskerar vi att förinta våran civilisation (se min signatur om du vill veta mer). Men det är lite off-topic.
Exakt! Nu kanske du förstår varför Another sa en gång:
Citat:
"Gold transcends human valuations."
Citat:
Det är mycket möjligt att du har rätt, men det känns för mig att guldet är ganska högt historiskt nu, eftersom det var inte många år sedan det var nere i 400, och nu är det i 1300, så det känns som sannolikheten för nedgångar är större.
När du läser mina posts, och ser mig skriva guld, så tänk alltid
fysiskt guld. Dagens spot pris, av olika anledningar (några bra några mindre bra), bygger på allehanda typer av guld - futures contracts, ETF'er, allocated\unallocated accounts, etc. Dvs. olika former av
pappersguld - vilket gör att mängden "inverstering"-guld är artificiellt uppblåst. På tal om artificiella värden.
Med detta i åtanke, samt läget i det internationella monetära och finansiella systemet ($IMFS) byggd på US$ som grund, så är det inte helt fel att ha lite fysiskt guld.
Men detta är bara mig. Kan vara 100% fel. Snacka med valfri person i Sverige om det jag skriver - i 99% av fallen kommer du förmodligen höra att jag är galen och inte kan ha mer fel. Så många Svenskar kan väl inte ha fel, eller?
Vad kan vi lära oss av detta då? Ta ingenting skrivet här av mig
"at face value" utan gör din egen research, och spara
endast i det som du verkligen förstår. Därav är det kanske inte så tokigt att läsa igenom den här tråden. Trots allt.
PS
That's All Folks! För ikväll i alla fall.
PS2
Citat:
Pengar är roten till det mesta ondska
Hm...NOT!

Ska vi prova igen:
Citat:
Oärliga pengar är roten till det mesta ondska!
Dvs. pengar som utger sig för att vara något de inte är - är roten till det mesta ondska! Fiat valutor fungerar alldeles utmärkt för transaktioner AKA "Medium of exchange" MEN fiat valutor fungerar uselt som värdebevarare AKA "Store of value"! Fysiskt guld, däremot, fungerar uselt för transaktioner MEN fungerar alldeles utmärkt som värdebevarare!
Därav 2 typer av pengar som fyller 2 olika funktioner, ärliga pengar helt enkelt:
1. Medium of exchange -> Fiat valutor
2. Store of value -> Fysiskt guld (Au 99.99)
Om det är en länk du ska läsa så läs denna:
The Return to Honest Money