2013-10-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Jag skriver att du inte ska anta någonting. Och redan i nästa post så antar du saker! Goddam man...
Jag antog egentligen ingenting, jag bara skrev ner en tanke som du tog lite för bokstavligt/allvarligt, så du antog att jag antog nånting.

Du verkar också ha missförstått vad jag pratade om i mitt ursprungliga inlägg, nämligen guldets 'riktiga' värde, vilket gör att resten av ditt inlägg inte svarar på mitt inlägg där du verkar försöka övertyga mig om guldets artificiella värde, vilket jag inte på något sätt har argumenterat mot, eftersom jag anser att guld verkar bra från ett investeringsperspektiv.

Citat:
Att guld inte har något industriellt värde, är positivt, inte negativt.
Det har jag inte påstått heller. Jag bara svarade på ett inlägg där någon sa att guld inte har något riktigt värde, och jag påpekade att den har en viss men ganska låg riktigt värde.
Citera
2013-10-02, 21:08
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jag antog egentligen ingenting, jag bara skrev ner en tanke som du tog lite för bokstavligt/allvarligt, så du antog att jag antog nånting.

Du verkar också ha missförstått vad jag pratade om i mitt ursprungliga inlägg, nämligen guldets 'riktiga' värde, vilket gör att resten av ditt inlägg inte svarar på mitt inlägg där du verkar försöka övertyga mig om guldets artificiella värde, vilket jag inte på något sätt har argumenterat mot, eftersom jag anser att guld verkar bra från ett investeringsperspektiv.

Det har jag inte påstått heller. Jag bara svarade på ett inlägg där någon sa att guld inte har något riktigt värde, och jag påpekade att den har en viss men ganska låg riktigt värde.

En sak i taget. Små doser. Ok, är du redo nu?

The price of gold is arbitrary. Eller, priset av guld är godtyckligt. Det kan anta vilket värde som helst! How about that?

I slutändan kommer det att vara den mänskliga superorganismen som kommer bestämma var priset hamnar. Förmodligen "Order of Magnitude" högre än idag. I reella termer.
Citera
2013-10-02, 21:19
Medlem
Citat:
Guld ansågs värdefullt redan för 5.000 år sedan innan jag och du såg dagens ljus. Och kommer förmodligen att anses "precious" 5.000 år efter att jag och du lämnar denna jord. How about that?
Det är spekulation som kanske inte har så mycket relevans till våra liv, eftersom ingen av oss kommer troligtvis leva så länge. Men jag tror att om vi människor ska överleva i framtiden och fortsätta utvecklas teknologiskt så måste vi glömma bort artificiella värden, så som guld har, och fokusera på verkligheten, annars riskerar vi att förinta våran civilisation (se min signatur om du vill veta mer), kanske redan inom 50 år. Men det är lite off-topic.

Citat:
I slutändan kommer det att vara den mänskliga superorganismen som kommer bestämma var priset hamnar. Förmodligen "Order of Magnitude" högre än idag. I reella termer.
Det är mycket möjligt att du har rätt, men det känns för mig att guldet är ganska högt historiskt nu, eftersom det var inte många år sedan det var nere i 400, och nu är det i 1300, så det känns som sannolikheten för nedgångar är större.
Senast redigerad av elsydeon 2013-10-02 kl. 21:31.
Citera
2013-10-02, 21:45
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Det är spekulation som kanske inte har så mycket relevans till våra liv, eftersom ingen av oss kommer troligtvis leva så länge. Men jag tror att om vi människor ska överleva i framtiden så måste vi glömma bort artificiella värden, så som guld har, och fokusera på verkligheten, annars riskerar vi att förinta våran civilisation (se min signatur om du vill veta mer). Men det är lite off-topic.

Exakt! Nu kanske du förstår varför Another sa en gång:
Citat:
"Gold transcends human valuations."

Citat:
Det är mycket möjligt att du har rätt, men det känns för mig att guldet är ganska högt historiskt nu, eftersom det var inte många år sedan det var nere i 400, och nu är det i 1300, så det känns som sannolikheten för nedgångar är större.

När du läser mina posts, och ser mig skriva guld, så tänk alltid fysiskt guld. Dagens spot pris, av olika anledningar (några bra några mindre bra), bygger på allehanda typer av guld - futures contracts, ETF'er, allocated\unallocated accounts, etc. Dvs. olika former av pappersguld - vilket gör att mängden "inverstering"-guld är artificiellt uppblåst. På tal om artificiella värden.

Med detta i åtanke, samt läget i det internationella monetära och finansiella systemet ($IMFS) byggd på US$ som grund, så är det inte helt fel att ha lite fysiskt guld.

Men detta är bara mig. Kan vara 100% fel. Snacka med valfri person i Sverige om det jag skriver - i 99% av fallen kommer du förmodligen höra att jag är galen och inte kan ha mer fel. Så många Svenskar kan väl inte ha fel, eller?

Vad kan vi lära oss av detta då? Ta ingenting skrivet här av mig "at face value" utan gör din egen research, och spara endast i det som du verkligen förstår. Därav är det kanske inte så tokigt att läsa igenom den här tråden. Trots allt.

PS That's All Folks! För ikväll i alla fall.

PS2
Citat:
Pengar är roten till det mesta ondska

Hm...NOT! Ska vi prova igen:

Citat:
Oärliga pengar är roten till det mesta ondska!

Dvs. pengar som utger sig för att vara något de inte är - är roten till det mesta ondska! Fiat valutor fungerar alldeles utmärkt för transaktioner AKA "Medium of exchange" MEN fiat valutor fungerar uselt som värdebevarare AKA "Store of value"! Fysiskt guld, däremot, fungerar uselt för transaktioner MEN fungerar alldeles utmärkt som värdebevarare!

Därav 2 typer av pengar som fyller 2 olika funktioner, ärliga pengar helt enkelt:

1. Medium of exchange -> Fiat valutor
2. Store of value -> Fysiskt guld (Au 99.99)

Om det är en länk du ska läsa så läs denna: The Return to Honest Money
Senast redigerad av Etnad11 2013-10-02 kl. 22:06. Anledning: The Return to Honest Money...:)
Citera
2013-10-06, 21:05
Medlem
Jag är sugen på att köpa upp fysiskt guld för ca 25% av mitt netvärde och förvara hos en nära vän med bunker . Vart är det bästa stället att köpa från idag som skickar till Sverige med garanti? Jag kikade på Liberty, men deras pris var ju 5-10% högre än vad guldet "är värt" idag. Köper man utomlands och ska flyga blir det väl problem i tullen? Ta bilen över till Tyskland?

Förlåt om det frågats redan, tråden har blivit massiv, och det kan ju faktiskt ha kommit nya sidor/affärer som säljer .
Citera
2013-10-06, 21:15
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18074u
Jag är sugen på att köpa upp fysiskt guld för ca 25% av mitt netvärde och förvara hos en nära vän med bunker . Vart är det bästa stället att köpa från idag som skickar till Sverige med garanti? Jag kikade på Liberty, men deras pris var ju 5-10% högre än vad guldet "är värt" idag. Köper man utomlands och ska flyga blir det väl problem i tullen? Ta bilen över till Tyskland?

Förlåt om det frågats redan, tråden har blivit massiv, och det kan ju faktiskt ha kommit nya sidor/affärer som säljer .
Du kommer knappas ifrån att betala en viss premie utöver spotpriset vart du än köper ditt guld. De som säljer skall leva de också. Möjligtvis kan du lägga något bud på Tradera och ha tur att kunna köpa till underpris.
Citera
2013-10-06, 21:41
Medlem
Civilizations avatar
Citat:

Spotpriset på guld är abstrakt guld. Om du handlar med så kallade kontrakt som är på 100 oz och begär fysisk leverans på dessa kontrakt så får du även då betala en "premie" Guld handlas till spot pris på den virtuella marknaden men vill du ha fysiskt guld i handen så är det en premie. Dels så kostar det att framställa guldmynt, tackor. Sedan så ska handlarna göra en liten vinst.

Du har ej förlorat denna premie när du köper fysiskt. För du har nu fysiskt guld i din hand som då har ett högre värde än virtuellt spotguld.
Citera
2013-10-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Spotpriset på guld är abstrakt guld. Om du handlar med så kallade kontrakt som är på 100 oz och begär fysisk leverans på dessa kontrakt så får du även då betala en "premie" Guld handlas till spot pris på den virtuella marknaden men vill du ha fysiskt guld i handen så är det en premie. Dels så kostar det att framställa guldmynt, tackor. Sedan så ska handlarna göra en liten vinst.

Du har ej förlorat denna premie när du köper fysiskt. För du har nu fysiskt guld i din hand som då har ett högre värde än virtuellt spotguld.

Tack för den utförliga förklaringen. Så 5% på två 100g tackor är alltså inget överpris?
Citera
2013-10-07, 13:39
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Tack för den utförliga förklaringen. Så 5% på två 100g tackor är alltså inget överpris?

För att vara 100g tackor tycker jag det låter lite högt. Dock mindre tackor och 1 oz mynt eller mindre mynt så är det en ok premie.
Jag har noterat att svenska återförsäljare har höjt premien lite den senaste tiden. Om du beställer från Tyskland kan du nog få tag i 100g tackor med ca: 4% i premie. Kanske så lågt som 3%.

Kolla runt på www.gold.de

Där kan du jämföra olika Tyska återförsäljares priser.

Men frågan man får ställa sig är också hur mycket man är villig att anstränga sig/kolla runt för att spara några hundralappar när man gör ett inköp av guld för närmare 60k.

Spot pris just nu. Guld/oz SEK 8440.45

Tavex priser på 1oz Australisk Nugget.

De köper för De säljer för.
1 oz 8 633.00 9 107.00

Som du ser så köper Tavex guldmynt för ca:200kr över spot om du vill sälja till dem. Skillnaden i pris som de köper för och som de säljer för kallas spread. Och i detta fall har de en spread på 474kr. Denna spread är alltså det påslag som de har för att tjäna lite pengar på att sälja myntet.
Senast redigerad av Civilization 2013-10-07 kl. 13:49.
Citera
2013-10-07, 14:21
Medlem
Civilizations avatar
Fråga:

Varför ska jag äga fysiskt guld?

Svar:

Det finns tusen anledningar till att äga guld. Men för att göra det väldigt enkelt för den som inte vill/eller orkar sätta sig in i vilken funktion guld har så blir det enkelt att tänka så här.

Om du har ett hus så vill de flesta teckna en försäkring. Denna försäkring täcker brand. Om olyckan är framme och ditt hus brinner upp så är du glad att du har denna försäkring då du då får kompensation. Försäkringspremien som du betalar får du aldrig tillbaka ifall ditt hus inte brinner upp. Men ändå så anser de flesta att det är klokt att ha sitt hus försäkrat. Att det är värt denna kostnad för att känna trygghet.

Guld är en försäkring. En försäkring utav dina sparpengar ifall "The shit hits the fan". Den som köpte denna försäkring 2001 för 200 dollar/oz har inte bara de senaste 10 åren varit försäkrad utan har dessutom även fått se de investerade pengarna i guld ökat från 200 dollar/oz till 1300 dollar/oz.

Så trots att denna försäkring utav ditt sparkapital har mångdubblats i värde till skillnad från försäkringspremien som du betalat på ditt hus som bara har varit en kostnad(såvida inte huset brunnit ner) så ses det som fullt naturligt och normalt att ha sitt hus försäkrat men det tittas snett på de som äger fysiskt guld.

Tänk om det fanns ett försäkringsbolag som försäkrade ditt hus där de tog en försäkringsavgift på 3.000kr/år. Efter 10 år och inget har hänt(ditt hus har inte brunnit upp) så ringer försäkringsbolaget och säger. "Du har nu 100.000kr på ditt försäkringskonto". Inte nog med att din avgift på 3k om året finns kvar utan du har även fått en avkastning på flera 100% på denna inbetalade försäkringspremien. Hur sjukt vore inte det???????

Nu så har visserligen guld haft en väldigt bra värdeutveckling det senaste decenniet. Men det vi i alla fall kan vara överens om är att för att vara en försäkring mot något så är guld den mest attraktiva försäkring som finns. Ser man guldet i ett längre perspektiv så följer det inflationen Dvs en kostnadsfri försäkring.

Ni som inte förstår er på guld borde i alla fall förstå detta.
Citera
2013-10-07, 16:48
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Fråga:

Varför ska jag äga fysiskt guld?

Svar:

Det finns tusen anledningar till att äga guld. Men för att göra det väldigt enkelt för den som inte vill/eller orkar sätta sig in i vilken funktion guld har så blir det enkelt att tänka så här.

Om du har ett hus så vill de flesta teckna en försäkring. Denna försäkring täcker brand. Om olyckan är framme och ditt hus brinner upp så är du glad att du har denna försäkring då du då får kompensation. Försäkringspremien som du betalar får du aldrig tillbaka ifall ditt hus inte brinner upp. Men ändå så anser de flesta att det är klokt att ha sitt hus försäkrat. Att det är värt denna kostnad för att känna trygghet.

Guld är en försäkring. En försäkring utav dina sparpengar ifall "The shit hits the fan". Den som köpte denna försäkring 2001 för 200 dollar/oz har inte bara de senaste 10 åren varit försäkrad utan har dessutom även fått se de investerade pengarna i guld ökat från 200 dollar/oz till 1300 dollar/oz.

Så trots att denna försäkring utav ditt sparkapital har mångdubblats i värde till skillnad från försäkringspremien som du betalat på ditt hus som bara har varit en kostnad(såvida inte huset brunnit ner) så ses det som fullt naturligt och normalt att ha sitt hus försäkrat men det tittas snett på de som äger fysiskt guld.

Tänk om det fanns ett försäkringsbolag som försäkrade ditt hus där de tog en försäkringsavgift på 3.000kr/år. Efter 10 år och inget har hänt(ditt hus har inte brunnit upp) så ringer försäkringsbolaget och säger. "Du har nu 100.000kr på ditt försäkringskonto". Inte nog med att din avgift på 3k om året finns kvar utan du har även fått en avkastning på flera 100% på denna inbetalade försäkringspremien. Hur sjukt vore inte det???????

Nu så har visserligen guld haft en väldigt bra värdeutveckling det senaste decenniet. Men det vi i alla fall kan vara överens om är att för att vara en försäkring mot något så är guld den mest attraktiva försäkring som finns. Ser man guldet i ett längre perspektiv så följer det inflationen Dvs en kostnadsfri försäkring.

Ni som inte förstår er på guld borde i alla fall förstå detta.

Om man ska vara petig så låg guldet aldrig under 250 US$. Enligt Another, om det hade fallit under 250 US$, så hade BIS (Bank for International Settlements) gått ute på marknaden och köpt upp all guld som finns "for all to see". Detta pga. "gold miners" inte var lönsamma under 250 US$ och om priset gick under "gräva fram" kostnaden så skulle de stoppa all nyproduktion.

För övrigt ligger "gräva fram" kostnaden ~ 1.200 US$ idag vilket är ganska intressant. Historien upprepar sig om man säger så.

I övrigt stämmer ganska bra det du skriver. Värt att nämna att i exempelvis Indien och Kina så blir man inte uttittad om man köper fysiskt guld. Tvärtom. Och de är lite flera än oss i Sverige.
Senast redigerad av Etnad11 2013-10-07 kl. 16:51.
Citera
2013-10-07, 21:01
Medlem
HappySadHarrys avatar
Kinesisk professor föreslår något med kanske drag av freegoldsenariot.

"Justin Lin målar framtiden med breda penseldrag. År 2030 har världsekonomin tre stora spelare: USA, EU och Kina. Då blir euron och yuanen viktigare valutor. Blir det instabilt med tre reservvalutor kan acceptansen för en ny ordning öka och där föreslår Justin Lin den nya reservvalutan paper gold."

http://www.svd.se/naringsliv/han-vill-ha-en-alternativ-global-valuta_8591432.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in