2012-03-07, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
http://www.silber-werte.de/Product-categories/Customer-service/Shipping

Om du köper för över 2500euro blir frakten 45euro.

De skeppar inte till Sverige...
Citera
2012-03-07, 12:35
Bannlyst
Citat:
En handing fee på 600kr är väl inte så värst bra.

http://www.silber-werte.de/epages/sw.sf/en_GB/?ViewObjectID=7716

Den verkar bättre då.

Dessutom visar det sig att handling-feen ligger på 10%, vilket gör innebär att jag får betala 250 Euro (2200 kr) i ren handling-fee på ett köp på 25 k SEK... =/

Vaa faaaaaan. Hur får man silver till Sverige till ett okej pris? =(
Citera
2012-03-07, 22:13
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenofon
Jag har studerat FOFOA och det är intressant men står fortfarande fast vid min fördelning. Det är klar att inte industrin gynnas om människor börjar bunkra själva, men hade priserna varit marknadsstyrda efter tillgång-efterfrågan så hade vi aldrig haft den här diskussionen.

Se följande:
Warren Buffett Paradigm Puppet
http://youtu.be/gJYLmDbIV9s

Hey Obama I Found Your Silver Bullet To Higher Gas Prices
http://youtu.be/Rg0cRf13xac

Roligt att du nämner TruthNeverTold, har följt honom sen han dök upp på Youtube.
Briljanta analyser och videos tycker jag. Utom på en punkt...slutsatsen vilken metall man bör satsa på.

Gillar starkt hans:

1. Listen to all.
2. Follow none.
3. Make your own path the best that you can.

Stay well\Etnad
Senast redigerad av Etnad11 2012-03-07 kl. 22:16.
Citera
2012-03-08, 11:30
Medlem
xenofons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Dessutom visar det sig att handling-feen ligger på 10%, vilket gör innebär att jag får betala 250 Euro (2200 kr) i ren handling-fee på ett köp på 25 k SEK... =/

Vaa faaaaaan. Hur får man silver till Sverige till ett okej pris? =(

http://www.silber-werte.de ska vara bra de också.
Så här är det. Tyskland (och troligen alla andra EU länder) ger varje återförsäljare en exportkvot som de får lov att exportera ut från sitt land. Denna kvot fylls i regel upp redan under Januari månad varje år då efterfrågan är så stor som den är nu. Därför kan silber-werte inte ange att de exporterar till Sverige.

Hur man kringgår detta är att anlita en tredjeparts speditör. Ett utomstående bolag som DHL, UPS eller liknande som hämtar upp det hos återförsäljaren och kör det hem till dig. Då anger inte återförsäljaren varorna som export och momsbelägger md tysk moms. Och som nämnt dubbelbeskattas inte varor vid handel inom EU.

Coininvestdirect har jag god erfarenhet av även om jag främst handlat guld av dem. De svarar gärna på din mail och kan hjälpa dig med denna frågan, tror även de har en guide för detta.

-

Sen behöver man inte få världens sämsta samvete att testa Norge-Sverige också (hämta själv) när Sverige nu har så korkad beskattning. Tror större summor silver skeppas över än man kan föreställa sig och jag känner ingen arbetspendlare i Oslo som någonsin behövt stanna i tullen.
Citera
2012-03-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
De skeppar inte till Sverige...

Det gör dem visst det, har köpt där ifrån själv.
Citera
2012-03-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Roligt att du nämner TruthNeverTold, har följt honom sen han dök upp på Youtube.
Briljanta analyser och videos tycker jag. Utom på en punkt...slutsatsen vilken metall man bör satsa på.

Gillar starkt hans:

1. Listen to all.
2. Follow none.
3. Make your own path the best that you can.

Stay well\Etnad

Har inte tillgång till youtube nu, vilken metall rekommenderar han?
Citera
2012-03-08, 16:54
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Har inte tillgång till youtube nu, vilken metall rekommenderar han?

Koppar har jag för mig.
Citera
2012-03-08, 18:36
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenofon
Som sagt. Att köpa silver i Sverige är totalt oförsvarbart.
Antingen köper du i Norge, förvarar i Norge (eller hemma),
alternativt köper och hämtar själv i Tyskland.
Förslagsvis delar du upp köpen i 2-3 köp och kanske sprider inköpen. Mest för att testa och vinna förtroende för dessa återförsäljare.

Jag bor i Bangkok, och jag vill inte köpa silver här. Vill lagra det i norden. Hur bör jag göra om jag ska köpa silver för ca 200.000 SEK? Om jag köper och lagrar i Norge utan att "se" det så känns det ju som att det finns en viss risk, om jag ska frakta det till en vän eller familjemedlem i Sverige så betalar jag väl tullavgifter på det? Eller?
Citera
2012-03-08, 20:15
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutendo
Koppar har jag för mig.

Ha ha den var bra Rutendo.

@Winstonecool:
Den andra metallen, dvs. silver.

TruthNeverTold är lite som Ron Paul tycker jag. Jag är överens men den gode Paul om det mesta förutom en punkt...återgång till guldstandard.
Ja, det är nog inte helt lätt att hitta någon som man är överens med när det gäller monetära frågor. Förutom ANOTHER, FOA och FOFOA då.
Citera
2012-03-08, 21:24
Bannlyst
Citat:
Det gör dem visst det, har köpt där ifrån själv.

Vet du hur den funkar? De för bara exportera till ett land till ett värde på typ 100 k Euro, efter det är det exportstop. Jag talade med dem per telefon igår, de skeppar inte till Sverige mer i år.

Edit: Nu handlade jag av en annan tysk hemsida jag lyckades hitta. Hade en mailkonversation med dem innan och de gav ett bra intryck. Han nu lagt en order på prov på cirka 25 000 på silvermynt, så får vi se hur det går. Återkommer med rapport. Ingen handling och en frakt på 21 euro.
Senast redigerad av Etaro 2012-03-08 kl. 21:28.
Citera
2012-03-08, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Jag bor i Bangkok, och jag vill inte köpa silver här. Vill lagra det i norden. Hur bör jag göra om jag ska köpa silver för ca 200.000 SEK? Om jag köper och lagrar i Norge utan att "se" det så känns det ju som att det finns en viss risk, om jag ska frakta det till en vän eller familjemedlem i Sverige så betalar jag väl tullavgifter på det? Eller?

Som nämnts tidigare i tråden är det nog bäst att handla det i annat EU-land. Då kan svenska tullen inte lägga till skatter. Tar du in från Norge till Sverige så är det som du säger att de lägger på 25% när du tar hem det.

Satsa på Tyskland eller England. 9% på silvermynt, 19% på tackor. Billigast om du/någon kan hämta upp det i butik, annars får du skicka med DHL/FedEX.
Citera
2012-03-08, 21:33
Medlem
Etnad11s avatar
Just for fun:

Monday, August 6, 2001 - GOLD @ $267.20 - FOA: "The result will be a massive dollar price rise in gold that performs over several years, as the reserve function transition politically begins."
Tuesday, January 1, 2002 - Launch of euro notes and coins
Friday, February 8, 2002 - GOLD ABOVE $300
Monday, December 1, 2003 - GOLD ABOVE $400
Thursday December 1, 2005 - GOLD ABOVE $500
Monday, April 17, 2006 - GOLD ABOVE $600
Tuesday, May 9, 2006 - GOLD ABOVE $700
Friday, November 2, 2007 - GOLD ABOVE $800
Monday, January 14, 2008 - GOLD ABOVE $900
Monday, March 17, 2008 - GOLD ABOVE $1000
Monday, November 9, 2009 - GOLD ABOVE $1100
Tuesday, December 1, 2009 - GOLD ABOVE $1200
Tuesday, September 28, 2010 - GOLD ABOVE $1300