Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Ingen skulle tyvärr orka läsa en 100 sidor lång tråd, speciellt inte någon som är ganska ointresserad av ekonomi som jag är, så jag skulle gärna höra dig specificera vad det är du invänder dig emot i mitt föregående inlägg, och jag är öppensinnad till vilka tankar som helst, på grund av min relativa okunskap om det här ämnet.
Jag skriver att du inte ska anta någonting. Och redan i nästa post så antar du saker! Goddam man...
Så om du inte orkar det, så orkar
ingen annan heller? Om jag säger att jag har läst x 10 den här tråden i ämnet, and then some? Av ren intresse och nyfikenhet. Skulle du tro mig, eller är det något som ingen skulle orka?
Tillbaka till ämnet:
Att guld inte har något industriellt värde, är positivt,
inte negativt. För att, om du aspirerar till utmärkelsen, "Store of value par excellence", så ska du icke behövas i det dagliga livet eller i industrin. Du ska kunna öka i värde, över tid, istället för att endast öka i volym (som t.ex. fiat valutor). Du ska kunna, om det behövs, revalueras uppåt, "Order of Magnitude", säg 50 ggr. utan att påverka något annat negativt.
All fokus skall kunna riktas mot dig, så att du, om det behövas, skall kunna absorbera ALL värde där ute - virtuell som verklig. Utan att påverka negativt någon annans vardagsliv. Säg mig, vilken ANNAN råvara, skulle fungera (uppfylla sin "highest" funktion)
BÄTTRE vid 100 ggr. högre pris? Koppar, olja, silver, aluminium, vatten...vi utvidgar...bostadsrätter i centrala Stockholm...*värde*papper? LOL
You see, det är lättare att lagra (gömma undan) 1 gram fysiskt guld än 100 gram fysiskt guld. För att, det enda fysiskt guld gör...det är att ligga stilla i någons valv eller byrålåda och samla damm...as it ought to be, för att "Store of value par excellence" är dess enda och högsta funktion! Det är detta som gör fysiskt guld till
Focal Point. För din, min och allas bästa!
Detta är inget nytt. Guld ansågs värdefullt redan för 5.000 år sedan innan jag och du såg dagens ljus. Och kommer förmodligen att anses "precious" 5.000 år
efter att jag och du lämnar denna jord. How about that?
Börjar du att se en mönster? Förstår du nu varför världens Centralbanker, de som kan printa oändligt med fiat valuta, har endast fysiskt guld i sina valv, som reserv? Inte silver, inte koppar, inte mat, inte olja, inte vatten, inte dina gamla tofflor...oavsett hur sentimentalt knuten du är till dina tofflor och hur mycket du själv anser att tofflorna borde vara värda...och i fall tofflorna eventuellt borde vara
Reference Point för värde.
Vidare...redan på sketna 4:e sidan i denna tråd:
Post #38, 2012-03-04:
Citat:
Ursprungligen postat av
Etnad11
Silver har funnit sin roll som
industriell metall. Det har väldigt många användningsområden...för många för att fungera som "Store of value" par excellence. För viktig för industrin. Därför är det inte bra om silver får monetära egenskaper som Roi skriver. För min, din och alla andras bästa är det bäst med låg (vad det nu är) pris för silver.
För det är bäst när saker och ting värderas, så långt som möjligt, utifrån deras nyttovärde, t.ex:
1. Vad händer om alla bestämmer sig för att spara i mat? Du måste jobba längre för att försörja dig och din familj.
2. Vad händer om alla bestämmer sig för att spara i olja? Bensinpriset går upp och du måste jobba längre för att transportera dig.
3. Vad händer om alla bestämmer sig för att "spara" i lägenheter och hus? Bostäder nyttjas inte längre för det de är mest lämpade för, nämligen att bo och leva i. Istället ökar spekulation, krediter och priserna..."rikedomen" blir högre...och folk måste skuld sätta sig i 100 år...för en så enkel sak som att bo mellan fyra väggar.
Så
mat, transport, boende...
grundläggande ting...som vi alla behöver och som påverkar våran och andras vardagsliv. I ideal fallet så bör priserna på sådant du behöver i ditt vardagsliv
falla eller vara
stabila. Inte öka exponentiellt så som det har vart med bostäder exempelvis.
Ren logik säger att det kan omöjligt fortsätta.
Med andra ord, är det (för allas bästa) bäst att spara ("hoard:a") i något som
inte påverkar andra människors vardagsliv. Något som finns i det
fysiska planet, kontra det monetära, men som är
helt värdelöst i sig självt. Som inte oxiderar, är lätt delbart, lätt igenkännligt, som har total konfidans. Som du kan "hoard:a" hur mycket du bara vill utan att påverka din medmänniskans vardagsliv. Som kan gå upp i pris i takt med ökad välstånd och effektiviseringar. Som bevarar köpkraft. Vars enda funktion är "Store of Value" par excellence. Faktum är den fyller sin funktion bättre med högre pris! Lättare att lagra (gömma undan) 1 uns (31.1 gram) än 1 Kg. Vilken annan råvara skulle fungera bättre med 33 ggr. högre pris? Eller 100 ggr. dagens pris?
Det är ingen slump att världens CB har endast fysiskt guld i sina valv. Inte silver, inte platina, inte koppar, inte potatis, inte olja, inte diamanter...ja listan är lång. Så jag följer i giganternas fotspår och är min egen CB. Min egna Freegold.

När det är sagt så har jag faktiskt lika mycket (i unser) silver som guld. Tidigare var min ratio 5:1 till fördel silver. Idag är det 1:1. Dvs. om du har exempelvis 100 unser fysiskt guld så räcker det med 100 unser fysiskt silver.
Eller som en viss Ender säger:
Citat:
Silver is for spending, gold for saving.
BTW så påstår jag inte att silver kommer gå till $0,5/oz. Jag skriver bara vad FOA har sagt i sin GoldTrail. Jag har
ingen aning vad silver kommer att hamna på till slut.
Här är ett par bra länkar för vidare förståelse:
FOFOA: Kicking the Hornets' Nest
Costata's Silver Open Forum
Costata's Silver Open Forum - Part 2
Jag har sagt det förut, men, det tål att upprepas. Innan du postar i denna tråden, snälla läs igenom den. Inklusive alla länkar. Därefter "contemplate". När du har "contemplate":at färdigt, posta varför du tycker att resonemanget är fel och vad du föreslår istället.
Annars framstår du som en "muppet". Och kommer bli överkörd. Like this:
Överkörd Muppet
It ain't pretty.
Stay well\Etnad