2013-10-06, 14:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsCeline
Ja, det är mycket bisarrt och overkligt. Ofta får jag en känsla av att det jag ser inte är på riktigt.

De sju riksdagspartierna anser, att
det är LIKGILTIGT hur illa den befintliga befolkningen far och hur mycket den plundras pga den unika invandringspolitiken... Katrineholms kommunalråd beskrev det som ett "paradigmskifte" (sic).

det är LIKGILTIGT hur mycket importerat våld, som den befintliga befolkningen utsätts för ... likgiltigt hur ofta det sker skottlossningar ... likgiltigt att våldtäkter har en närmast exponentiell utveckling, personrån... misshandel...

det är LIKGILTIGT hur mycket korruption, som drabbar olika myndigheter pga invandrade anställda med tvivelaktig vandel osv

Det finns ingen gräns för hur illa, som de sju riksdagspartiernas politiker är beredda att behandla befolkningen eller Sverige... vilket känns overkligt.

Citat:
Tanken på hur folkgrupper stilla tigande, passivt låtit sig hunsas, förnedras, avrättas och utplånas tidigare i människans historia känns igen. Är det så här overkligt banalt det känns? -"Varför gör ingen något?" - "Det kan bara inte vara så illa!"

Japp. Dessa frågor - "Varför gör ingen något?" "Det kan bara inte vara så illa!" - ställde sig en del judar i Tyskland i slutet av 30-talet, när tumskruvarna drogs åt...

Citat:
Det vi ser närma sig är slutstationen för den atomiserade människan och den liberala västerländska demokratin.

Vi ser ff.a. en journaliskår som anser, att det är deras (självpåtagna) uppgift att vilseleda väljarna. En demokrati fungerar inte, när journalistkåren anstränger sig att vilseleda väljarna betr. de konkreta konsekvenserna av den förda politiken.
Citera
2013-10-06, 14:42
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
eller griper man efter det sista halmstråt för att försvara mångkulturalismen?

Det halmstråt har man hållt i länge. Jag förutspår att man snart kommer att försvara den brottslighet som mångkulturalismen för med sig med att den skapar jobb för poliser, jurister, domare, läkare, försäkringsbolag etc etc. "Dynamiska effekter". Plus att den gör platser som Malmö så "spännande".
Citera
2013-10-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Jag undrar också, speciellt efter intervjun med Niall Ferguson i NEO, som Lifvendahl direkt bemöter i sin ledare. Intressant att Fergusons uttalande ficks sån effekt. Ser vi en inomborgerlig front i kriget om mångkulturen blossa upp (igen?) mellan (1) å ena sidan de med lätt counterjihadistisk läggning (NEO, Neuding, Gudmundson, Arpi?) och (2) de renlärigt nyliberala som ser fria marknadskrafter som överordnat det kulturella (Tove, de flesta i regeringen, galningarna på Migro)?
Jag tror nog det. Det är sån avgrundsskillnad i synsätt mellan Fergusons uttalanden i NEO och det SvDs politiska redaktör tycker. De har helt olika kultur och människosyn, för nyliberalerna spelar kultur ingen roll, bara vi sänker lönerna fixar sig allt och svenskar, somalier och romer finner gemenskap.

Ja, det ligger nära till hands att ana en sådan motsättning. Den ligger inte så långt ifrån grundtemat i denna tråd, men nu förmodat inom samma "bo". Fergusons uttalanden i Neo har uppenbarligen väckt uppmärksamhet, och användningen av texten är diametralt olika från respektive håll. Detta är dels intressant, dels litet hoppfullt. Kanske hinner det framkomma litet kritik mot vansinnet innan tidningarna helt läggs ner.
Citera
2013-10-06, 15:54
Medlem
Citat:
Påminner lite om det tweet polisen skickade ut i veckan

YB Södermalm ‏sep 30
Patrull kallad till ambassad i ärende. Efter att ha hälsat på den manliga polisen vägrade ambassadör med personal ta den kvinnliga i handen.

Karin ‏@KarinK80 sep 30
@YB_Sodermalm varför blir folk så upprörda? Det finns väl andra sätt att hälsa än att ta i hand?

Varför skall folk behöva kunna läsa och skriva? Varför skall vi behöva ta kvinnan i hand när man kan hälsa på andra sätt på andra könet? Kulturrelativisterna är bra lustiga i sina resonemang. Tycker folk verkligen så här på riktigt, eller griper man efter det sista halmstråt för att försvara mångkulturalismen?

Exakt sådant här är det som stör mig. Man ger ursäkter till religiös extremism och deras fördomar, pga att de är förtryckta inom andra områden. Men två fel gör inte ett rätt.

Om dom tror på det eller inte? Jag tror inte de tänker efter. De bara ger ursäkter och tycker synd om muslimer.
Citera
2013-10-06, 16:48
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Varför skall folk behöva kunna läsa och skriva? Varför skall vi behöva ta kvinnan i hand när man kan hälsa på andra sätt på andra könet? Kulturrelativisterna är bra lustiga i sina resonemang. Tycker folk verkligen så här på riktigt, eller griper man efter det sista halmstråt för att försvara mångkulturalismen?

De är genuint torftiga och obildade. De begriper inte vad som krävs för skapa ett fungerande samhälle. De tar dagens samhälle för givet (ungefär som urberget) och de föreställer sig, att ingenting (av betydelse) förändras om den nya befolkningen inte kan läsa eller skriva, inte respekterar kulturella koder m.m.
Citera
2013-10-06, 17:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandelume
Det halmstråt har man hållt i länge. Jag förutspår att man snart kommer att försvara den brottslighet som mångkulturalismen för med sig med att den skapar jobb för poliser, jurister, domare, läkare, försäkringsbolag etc etc. "Dynamiska effekter". Plus att den gör platser som Malmö så "spännande".
Det skulle vara kul om vi samlade på dessa halmstrån här. Värstingen är väl "Sverige är ju så kallt!" Ungefär som om temperaturen skulle stiga för att det kommer folk från varmare trakter.

Apropå Malmö, ta er en titt på TV-serien Bron, som utspelar sig i Öresundsregionen, främst Malmö och Köpenhamn!
Men... var e invandrarna?
Upphovsmakarna till serien har utfört en etnisk rensning som heter duga. Anser de inte att de nya svenskarna är representativa för Malmö och Köpenhamn, trots den bild som ständigt ges i massmedia?
Man kan inte låta bli att tänka på Eddie Murphys gamla kommentar angående antalet afroamerikaner i Woody Allens filmer.
Citera
2013-10-06, 17:19
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongox

Om dom tror på det eller inte? Jag tror inte de tänker efter. De bara ger ursäkter och tycker synd om muslimer.

Jag tror vi håller på och får en amerikansk utveckling där i varje fall eliterna är väldigt skickliga på att relativisera/rationalisera kring mångkulturens påfrestningar. Hur ska man förklara saker som att flickor faller ner från balkonger eller att folk hälsar utan att ta i hand eller andra påfrestningar? I USA har det här internaliserats så att det sitter i ryggmärgen på folk. Till exempel kring de svartas situation som reflexmässigt förklaras av diskriminering och förtryck. Det är en sorts kulturfernissa. Ett etablerat double-think som i det gamla sovjetunionen. Folk vet vad som är politiskt korrekt att säga. En sorts pliktskyldig retorik som ett festtal på en bolagsstämma. Vad man egentligen tycker håller man för sig själv och satsar sedan på sina privata projekt. I den egna fraktionen i samhället.

Sverige hakar på storebror USA. Den politiska korrektheten kring svaga grupper är överideologin. Importerad till Sverige från USA som i sin tur fått det från den tyska Frankfurtskolan och andra post-marxister. Det är enormt det som händer i Sverige just nu. Det är svårt att hålla emot när SVT/SR, de stora medierna, det politiska etablissemanget och etablissemanget på universiteten och liberalerna på svenskt näringsliv vill ha massinvandring. Eller säger sig vilja ha det. Vad eliterna tänker egentligen håller de för sig själva och flyttar sina barn till homogent svenska skolor. Eller till privatskola som Lars Ohly. Som någon sa här på tråden. Det är segregationen som tillsvidare håller ihop det svenska samhället.
Citera
2013-10-06, 17:32
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det skulle vara kul om vi samlade på dessa halmstrån här. Värstingen är väl "Sverige är ju så kallt!" Ungefär som om temperaturen skulle stiga för att det kommer folk från varmare trakter.
...

Ja, apropå halmstrån, någon gång i framtiden tar Somalierna o kavlar upp ärmarna!
Citat:
Somalier kan rädda jobben i kommunerna
Publicerat: söndag 29 september kl 14:37 , Ekot
Citat:
Den minskade anhöriginvandringen från Somalia märks inte i de kommuner som tar emot merparten. I Borlänge kommun tror integrationsstrategen Jan-Olof Lundberg att tillskottet är nödvändigt för att rädda de framtida jobben i kommunen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5659942
Citera
2013-10-06, 19:14
Medlem
SmokeOns avatar
Helsinborgs Dagblads Ola Olofsson känner inte igen sig i sin dotters lågstadieskola. Gillar han inte Nya Sverige?

Citat:
En annan sak som slog mig var tilltalet mellan eleverna, främst under rasterna. Hårda ord och elaka kommentarer haglade från höger till vänster och när jag försökte gå emellan och medla började de käfta med mig istället. Jag blev överrumplad. Det är en sak om Sjuåringen sätter sig på tvären och testar gränserna när vi är hemma, det är lite av hennes jobb att göra det, men när barn i den åldern snäser av vilt främmande vuxna så är det något som har gått allvarligt fel.

http://hd.se/mer/2013/10/05/lite-foraldraansvar-om-jag-far-be/
Citera
2013-10-06, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Helsinborgs Dagblads Ola Olofsson känner inte igen sig i sin dotters lågstadieskola. Gillar han inte Nya Sverige?

Så går det när skribenterna tar sig ur sin vardagliga skyddsmur av likadana. Tror du han lär sig något av händelsen?
Citera
2013-10-06, 20:02
Medlem
Pandelumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn

Ja vad är problemet? Det låter som en väldigt "dynamisk" lågstadieskola. Mycket "dynamiska effekter" att vänta framöver. Rentav "spännande".
Citera
2013-10-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallongox
Exakt sådant här är det som stör mig. Man ger ursäkter till religiös extremism och deras fördomar, pga att de är förtryckta inom andra områden. Men två fel gör inte ett rätt.

Vad man måste förstå är också att vänstermänniskor, antirasister, PK-ister reagerar på de som är offer. Det är mänskligt. Tyvärr är det många som inte förstår det, utan tror att man kan bekämpa islamister genom att attackera dom.
Det bästa vi kan göra är att göra tvärtom. Inte göra dom till offer. Bemöta bemöta bemöta dom seriöst, i saklig debatt.
Ta reda på fakta, peka på sådant som inte går att komma bort från! Det bästa är att man tar reda på sådant som är mest extremt och föra fram det.

Men aldrig låta islamisterna få spela offer, för det vinner dom på. Var därför snäll och tolerant men ändå ifrågasätta. Så vinner man i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in