Citat:
Ursprungligen postat av
Oldskool
Återigen ett inlägg med verkligt tveksamma och tendentiösa källor, som aldrig borde användas i något sammahang alls. Att du ens sprider länkar till så uppenbart oanvändbara källor visar ju att du bara syftar till att förvilla.
Låt mig i alla fall påpeka:
* Jag hittar inte någonting alls om vem som ligger bakom sajten vid en hastig blick. Det kan vara vem som helst. Med största sannolikhet inte något institut av något slag utan en privatperson. Uppenbarligen (efter att ha läst ett par av inläggen) någon som inte har en aning om grunden för naturvetenskap eller logiko-empirism. Det verkar troligt att detta är en av alla dessa bloggar som finansieras av de multimiljardsbidrag som Koch Industries varje år lägger på att föra fram lögner om klimatet i klimatförnekaranda. (Astroturfing).
Jag antar att du talar om hockeyschtick, men det är egentligen oväsentligt vilken blogg jag har länkat till. Det väsentliga är de rapporter som presenteras. De flesta av dessa är publicerade i erkända journaler med peer review, undantaget är artiklar publicerade i PNAS som har en märklig form av pal review. Är du missnöjd med resultaten får du väl läsa rapporterna och försöka hitta fel.
Hur får man de pengar du talar om? Ingen i den skeptiska bloggosfären har hittills fått några miljoner. Tror du inte att det är lättare att köra AGW-spåret och casha in från WWF, Greenpeace, myndigheter och Soros och Granthams oljelobby?
Citat:
* Jag hittar endast inlägg som är tveksamma eller direkt kritiska till hypotesen om en människoskapad global klimatuppvärmning. Jag hittar inga inlägg i motsatt riktning. Detta är alltså inte en fråga om en blogg som har skeptisk inställning till klimatförändringarna, utan är helt religiöst övertygad om att det inte kan förkomma något dylikt. Alltså klimatförnekare.
Prova att tillämpa den analysen på SS, det verkar ju vara din religiösa urkund. Syftet med HS är att referera artiklar som påvisar problem med IPCC:s tolkning av klimatvetenskapen inte att ge en heltäckande bild av klimatvetenskapen. Det är fö inte möjligt att göra på en blogg.
Citat:
* Jag provar att läsa det inlägget som du länkar, och hittar genast ett djärvt och svepande påstående: (" This strong negative feedback from clouds could alone negate the 3C alleged anthropogenic warming projected by the IPCC.")
Texten går sedan vidare till att prata om procentuella förändringar av förekomsten av molninghet i olika sammanhang. Men ingenstans så återkopplar man till det djärva påståendet i början av texten. Mao, man hävdar en massa uppenseendeväckande saker, och anger sedan en massa källmaterial, men källmaterialet i sig styrker inte på något sätt de uppseendeväckande klimatförnekande påståendena i textens inledning.
Vad tycker du att det säger om sajtens vederhäftighet ?
Synd att du inte har kunskapen för att koppla ihop detta. Om molnparametriseringen ger mellan 2.3-4.5% för lite av de aktuella molnen ger detta en felande forcing i samma storleksordning som forcingen från koldioxid. Jag kan hålla med om att det inte är så klart uttryckt, men HS vänder väl sig huvudsakligen till folk som har lite mer kunskap om klimatet än vad de inhämtat från tv.
Det säger väl mer om din kompetens än om sajtens vederhäftighet.
Citat:
Jag tycker att du kvalat ut dig själv från att delta i sådana här debatter efter dina debacler med källorna och det enda av intresse som återstår är följande fråga:
* Är du, som så många andra i Sverige och västvärlden, betald av olje / bensinindustrin för att sprida lögner om klimatet ? Eller tillhör du den lilla minoritet som är såpass godtrogen att ni gått på Statoils och Exxon mobils lögner och sprider vidare dem utan direkt egen vinning ?
En person som använder SS som referens bör överhuvudtaget inte kritisera andras källor. Du verkar ha missat att oljetaktiken nu är nedlagt i de högre klimathotarkretsarna.
Med tanke på dina bristande kunskaper i ämnet och din fallenhet för konspirationsteorier, tycker du inte att vaken.se är ett bättre forum för dina utläggningar?