2013-10-05, 04:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen till att jag postade islossningsvideon var just för att tråden hela tiden pendlar mellan argumenten. Antingen blir det kallare eller varmare eller så är det plus minus noll, isen smälter inte eller så smälter den inte osv. Om isen smälter på sommaren så tar den igen sig igen på vintern osv. Isen på videon ifråga motsvarar alltså mer än en vinter, vilket framgår om ni ser slutsekvensen där glaciären mappas år för år.
Men isen smälte inte i videon, den bröts loss, kalvade. När isen väl kalvar kan det ske i större eller mindre omfattning. Det har skett i eoner och är inget nytt fenomen bara för att det nu för tiden oftare fångas på bild.
Citera
2013-10-05, 09:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det absolut mest fantastiska med hela Himalayalarmet är ju ändå tankevurpan att glaciärminskningarna skulle leda till sötvattenbrist i området. Alarmisterna tycktes på något outgrundligt sätt ha fått för sig att det var glaciärerna som år efter år försåg alla människor med sötvatten. Hur de nu skulle kunna göra det om de inte smälte. Och om de smälte skulle de ju försvinna. Ekvationen gick alltså inte riktigt ihop. Alarmisterna hade inte riktigt tänkt på att det var den årliga nederbörden på bergen som försåg befolkningen med färskvatten. Och den nederbörden faller ju oavsett om det ligger en glaciär på berget eller inte.
Nej, det stämmer inte.
Himalayas glaciärer är den stora sötvattenkällan för människor i ett stort område däromkring, det handlar visst om en dryg miljard människor. Läs här så förstår du bättre:

http://fof.se/tidning/2008/7/varfor-leder-smaltande-glaciarer-till-brist-pa-dricksvatten

Däremot gjorde IPCC en felbedömning av hur snabbt dessa glaciärer smälte, vilket man också har bett om ursäkt för.
Efter detta har forskarna konstaterat att temperaturhöjningen är avsevärt högre vid polerna.

Citat:
På den nivån är det. Trots alla tusentals forskare och deras konsensus på 95 procent. Det är som vanligt; det är de fem procenten man skall tillhöra, inte de 95.
Nej, på den nivån är det inte!
Det är ett barnsligt och okunnigt påstående, som visar att du inte har en aning om hur stort och komplext det här forskningsområdet är. Att det görs misstag och felbedömningar är ofrånkomligt. Men man rättar sig själv när nya fakta kommer i dagen, vilket är det viktiga, det är det som är seriös forskning.
Klimatförnekarna hänger upp sig på dessa enstaka misstag och gör som du: "på den nivån är det". Men det är ju lögn!
Man måste se helheten, man måste fokusera på de väsentliga bevisen och slutsatserna.
Citera
2013-10-05, 10:42
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldskool
Kalvning är ju väl känt sedan länge...

humanlfe hävdade motsatsen, vilket var frågan.

Citat:
Vad gäller ditt sista påstående så är det uppenbart falsk. Om kalvningen ökar utan att tillfrysningen och andra faktorer ändras, så kommer istäcket naturligtvis att minska. Omvänt så ökar istäckets utbredning om kalvningen minskar (allt annat lika).
Du kan jämföra det med att en förmögenhet långsamt kan öka eller minska beroende på hur stora löpande utgifter man har.

???
För det första så är de stora ytorna av istäckena inte glaciärer. Istäcket i Antarktis växer med 0.8% per decennium och Antarktis växte med 60% jämfört med förra året. Detta har ingenting med kalvning att göra vilket humanlife försöker få det till. Rättare sagt försöker han få in verklighetsfrämmande uppfattning att istäcket fn minskar.

Huvudpoängen var emellertid att det inte finns något samband mellan kalvning och glaciärtillväxt. Visst blir glaciären momentant mindre vid en kalvning, men kalvningen beror ofta på att glaciären tillväxer, så efter ett tag har den blivit lika stor eller större igen.

För det andra kan en glaciär kalva helt oberoende av om den smälter eller inte
Citera
2013-10-05, 10:53
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
... man måste fokusera på de väsentliga bevisen och slutsatserna.
Vilka är dom "väsentliga bevisen"...?
Citera
2013-10-05, 10:58
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
wattsupwiththat.com ?

Otroligt vilka källor du lyckas hitta, detta måste vara den sämsta smörjan på hela internet där inte bara varenda stavelse utan varenda bokstav är en lögn.

Du vet att denna sajten drivs av en bloggare som inte har någon som helst kvalifikation när det gäller vetenskap eller klimat eller meteorologi, och som är betald av nedsmutsande industri för att sprida sina lögner och skapa "skepsis" (= religiös övertygelse att det inte finns någon människoskapad klimatuppvärmning trots alla vetenskapliga bevis som samlats de senaste 30 åren).
Källa:
http://sourcewatch.org/index.php?title=Anthony_Watts
Yttermera så är större delen av sajten debunkad här:
http://wottsupwiththat.com/

Att länka till en källa som är bevisligen betald för att ge en felaktig bild av klimatfrågan måste nog vara något slags rekord, jag antar att du fattar att ingen kan ta dig eller dina källor på allvar efter detta.

Det enda jag undrar: Hur mycket får du betalt av oljeindustrin ? Jobbar du möjligen på nåt av olje / bensinbolagen ?

Nej, WUWT är inte debunkad på något sätt. Anthony Watts är meteorolog och är inte och har inte varit verksam i oljeindustrin. han har fått ett par uppsatser i klimatfrågor publicerade i vetenskapliga journaler.

Bland gästskribenterna kan nämnas Lindzen, Curry, Spencer, Pielke Jr., Easterbrook mfl. Många av dem är eller har varit inblandade i IPCC, Lindzen var t ex Lead Author för ett kapitel.

Nu spelar ju detta emellertid mindre roll, man kan ha rätt eller fel ändå. Alla har fel då och då, men många liksom WUWT har förmågan att ändra sig. Har du något exempel på att WUWT vidhåller en uppfattning som falsifierats.

Min enda koppling till oljeindustrin är att jag har rabatt på preem och har blivit bjuden på kaffe där ett antal gånger.
Citera
2013-10-05, 11:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
humanlfe hävdade motsatsen, vilket var frågan.
Du ljuger och det vet du. Jag skrev inte att kalvning var ett nytt fenomen. Jag skrev att kalvningarna har blivit kraftigare. Och det baserar jag på att istäcket vid Arktis krymper i snabb takt, vilket är bevisat, och att vi har sett många filmer på dramatiska kalvningar.

Du är verkligen en skojare av stora mått och du utnyttjar skamlöst vanliga människors naturliga okunskap på området. Istället för att förklara och lära ut, vilket de flesta experter gillar att göra, så sprider du gallimatias och förvirrar hela diskussionen här. Antagligen har du betalt för detta.

Edit: Nu är ju inte kalvningen i sig det intressanta, utan minskningen av istäckena.
Arktis is har minskat med 40 % sedan 1980.

"NASA began collecting detailed satellite records on Arctic sea ice beginning in the late 1970s, Meier said. Since then, researchers have watched glaciers hastily retreat and sea ice melt at increasingly rapid rates. In fact, since 1980, the Arctic has lost approximately 40 percent of its sea ice cover, Meier said."

http://www.livescience.com/39147-arctic-sea-ice-melting.html
Senast redigerad av humanlife 2013-10-05 kl. 11:19.
Citera
2013-10-05, 11:17
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Man måste se helheten, man måste fokusera på de väsentliga bevisen och slutsatserna.
Helheten är ju att det inte blir varmare (mer än marginellt och i enlighet med vad som kan förklaras av naturliga förändringar), att havsnivåerna inte ökar (mer än marginellt och i enlighet med vad som kan förklaras av naturliga förändringar), att färskvattentillgången inte minskar (mer än ställvis och marginellt samt i enlighet med vad som kan förklaras av naturliga förändringar) och framförallt att de stora förändringar som IPCC gör gällande bara existerar som resultat av datasimuleringar och/eller en bit in i framtiden, en framtid som hela tiden skjuts på framtiden.

Och vad avser FoF, maken till svepande förklaringar rörande färskvattnet runt Himalaya har jag nog aldrig sett. Varför kan man lagra vatten överallt på hela jordklotet (många ställen saknar som bekant glaciärer), utom i ett av världens nederbördsrikaste områden?
Citera
2013-10-05, 12:02
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Återigen ett inlägg med verkligt tveksamma och tendentiösa källor, som aldrig borde användas i något sammahang alls. Att du ens sprider länkar till så uppenbart oanvändbara källor visar ju att du bara syftar till att förvilla.

Låt mig i alla fall påpeka:
* Jag hittar inte någonting alls om vem som ligger bakom sajten vid en hastig blick. Det kan vara vem som helst. Med största sannolikhet inte något institut av något slag utan en privatperson. Uppenbarligen (efter att ha läst ett par av inläggen) någon som inte har en aning om grunden för naturvetenskap eller logiko-empirism. Det verkar troligt att detta är en av alla dessa bloggar som finansieras av de multimiljardsbidrag som Koch Industries varje år lägger på att föra fram lögner om klimatet i klimatförnekaranda. (Astroturfing).

Jag antar att du talar om hockeyschtick, men det är egentligen oväsentligt vilken blogg jag har länkat till. Det väsentliga är de rapporter som presenteras. De flesta av dessa är publicerade i erkända journaler med peer review, undantaget är artiklar publicerade i PNAS som har en märklig form av pal review. Är du missnöjd med resultaten får du väl läsa rapporterna och försöka hitta fel.

Hur får man de pengar du talar om? Ingen i den skeptiska bloggosfären har hittills fått några miljoner. Tror du inte att det är lättare att köra AGW-spåret och casha in från WWF, Greenpeace, myndigheter och Soros och Granthams oljelobby?

Citat:
* Jag hittar endast inlägg som är tveksamma eller direkt kritiska till hypotesen om en människoskapad global klimatuppvärmning. Jag hittar inga inlägg i motsatt riktning. Detta är alltså inte en fråga om en blogg som har skeptisk inställning till klimatförändringarna, utan är helt religiöst övertygad om att det inte kan förkomma något dylikt. Alltså klimatförnekare.

Prova att tillämpa den analysen på SS, det verkar ju vara din religiösa urkund. Syftet med HS är att referera artiklar som påvisar problem med IPCC:s tolkning av klimatvetenskapen inte att ge en heltäckande bild av klimatvetenskapen. Det är fö inte möjligt att göra på en blogg.

Citat:
* Jag provar att läsa det inlägget som du länkar, och hittar genast ett djärvt och svepande påstående: (" This strong negative feedback from clouds could alone negate the 3C alleged anthropogenic warming projected by the IPCC.")
Texten går sedan vidare till att prata om procentuella förändringar av förekomsten av molninghet i olika sammanhang. Men ingenstans så återkopplar man till det djärva påståendet i början av texten. Mao, man hävdar en massa uppenseendeväckande saker, och anger sedan en massa källmaterial, men källmaterialet i sig styrker inte på något sätt de uppseendeväckande klimatförnekande påståendena i textens inledning.
Vad tycker du att det säger om sajtens vederhäftighet ?

Synd att du inte har kunskapen för att koppla ihop detta. Om molnparametriseringen ger mellan 2.3-4.5% för lite av de aktuella molnen ger detta en felande forcing i samma storleksordning som forcingen från koldioxid. Jag kan hålla med om att det inte är så klart uttryckt, men HS vänder väl sig huvudsakligen till folk som har lite mer kunskap om klimatet än vad de inhämtat från tv.
Det säger väl mer om din kompetens än om sajtens vederhäftighet.

Citat:
Jag tycker att du kvalat ut dig själv från att delta i sådana här debatter efter dina debacler med källorna och det enda av intresse som återstår är följande fråga:

* Är du, som så många andra i Sverige och västvärlden, betald av olje / bensinindustrin för att sprida lögner om klimatet ? Eller tillhör du den lilla minoritet som är såpass godtrogen att ni gått på Statoils och Exxon mobils lögner och sprider vidare dem utan direkt egen vinning ?

En person som använder SS som referens bör överhuvudtaget inte kritisera andras källor. Du verkar ha missat att oljetaktiken nu är nedlagt i de högre klimathotarkretsarna.

Med tanke på dina bristande kunskaper i ämnet och din fallenhet för konspirationsteorier, tycker du inte att vaken.se är ett bättre forum för dina utläggningar?
Citera
2013-10-05, 12:28
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Nej, det stämmer inte.
Himalayas glaciärer är den stora sötvattenkällan för människor i ett stort område däromkring, det handlar visst om en dryg miljard människor. Läs här så förstår du bättre:

http://fof.se/tidning/2008/7/varfor-leder-smaltande-glaciarer-till-brist-pa-dricksvatten

Det är ju sant på samma sätt som det är sant att många försörjer sig genom att hämta pengar ur bankomater.

Hade det varit riktigt sant hade glaciärerna konstant minskat, eller hur?

Citat:
Däremot gjorde IPCC en felbedömning av hur snabbt dessa glaciärer smälte, vilket man också har bett om ursäkt för.

Efter att ha kallat de riktiga uppgifterna voodoo science. Sina egna uppgifter hade man hämtat ur en WWF-pamflett om jag inte minns fel.

Citat:
Efter detta har forskarna konstaterat att temperaturhöjningen är avsevärt högre vid polerna.

Vad vill du ha sagt med detta? Hur påverkar det Himalaya? Dessutom så stämmer det inte. Man har förutsagt att det skulle bli varmare vid polerna, men detta stämmer bara för Arktis. Tycker du inte att detta tyder på att man inte har full förståelse av klimatet?

Citat:
Nej, på den nivån är det inte!
Det är ett barnsligt och okunnigt påstående, som visar att du inte har en aning om hur stort och komplext det här forskningsområdet är. Att det görs misstag och felbedömningar är ofrånkomligt. Men man rättar sig själv när nya fakta kommer i dagen, vilket är det viktiga, det är det som är seriös forskning.
Klimatförnekarna hänger upp sig på dessa enstaka misstag och gör som du: "på den nivån är det". Men det är ju lögn!

Problemet är att man inte rättar sig utan griper efter halmstrån för att rädda sin favoritteori. Värmen i havet är ett bra exempel på, jrf Russel's Teapot.

Ditt problem är att du tror dig veta vad klimatvetenspen säger. Det vet du inte, ditt implicita påstående att IPCC säger att molnfeedbacken är negativ är fullgott bevis.

Istället för att skriva rekommenderar jag att du läser så slipper du göra bort dig.
Citera
2013-10-05, 12:39
Medlem
Citat:
Kan du motivera varför bevisbördan ligger på din motståndare när två träter ?

Bevisbördan ligger på den som påstår något.

Citat:
Det är ju lite mycket begärt att "bevisa" bara sådär.
I fullständighetens namn borde jag be dig läsa IPCCs senaste rapport.

Men det finns enklare sätt. Man kan visualisera läget med ett diagram eller så.
Titta t.ex. här:
http://skepticalscience.com/tcp.php?t=viz
De som faktiskt jobbar med sånt här, har alltså hittat konsensus.

För att förekomma eventuella motargument som du vanemässigt kommer att släpa fram, checka gärna här innan du postar ett svar:
http://skepticalscience.com/ipcc-model-gw-projections-done-better-than-you-think.html

Här är en bra visualisering till (26 sekunder), som säger det mesta om läget faktiskt:
http://www.climatecentral.org/blogs/131-years-of-global-warming-in-26-seconds/
Underhållande att du klagar på folks länkar och sedan länkar till skepticalscience...
Citera
2013-10-05, 12:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Helheten är ju att det inte blir varmare (mer än marginellt och i enlighet med vad som kan förklaras av naturliga förändringar), att havsnivåerna inte ökar (mer än marginellt och i enlighet med vad som kan förklaras av naturliga förändringar), att färskvattentillgången inte minskar (mer än ställvis och marginellt samt i enlighet med vad som kan förklaras av naturliga förändringar) och framförallt att de stora förändringar som IPCC gör gällande bara existerar som resultat av datasimuleringar och/eller en bit in i framtiden, en framtid som hela tiden skjuts på framtiden.

Och vad avser FoF, maken till svepande förklaringar rörande färskvattnet runt Himalaya har jag nog aldrig sett. Varför kan man lagra vatten överallt på hela jordklotet (många ställen saknar som bekant glaciärer), utom i ett av världens nederbördsrikaste områden?
Nej, helheten är att det blir varmare och det finns många bevis för det. Jag länkade till en NASA-sida förut. Här är en annan oberoende studie:

"In other words, this is just one more piece of evidence on top the staggering pile of evidence demonstrating the simple fact that average global temperatures have been increasing over the past two centuries."

http://www.forbes.com/sites/alexknapp/2013/02/21/new-study-shows-independent-evidence-of-global-warming/

Titta på temperaturkurvorna! Ingen som har sett dem kan hävda att det inte blir varmare. Om man är ärlig.
Visst varierar temperaturen naturligt, men den snabba ökningen sedan 1800-talet och i synnerhet de sista 60 åren är historiska rekord.
Citera
2013-10-05, 12:51
Medlem
Citat:
Nej, helheten är att det blir varmare och det finns många bevis för det. Jag länkade till en NASA-sida förut. Här är en annan oberoende studie:

"In other words, this is just one more piece of evidence on top the staggering pile of evidence demonstrating the simple fact that average global temperatures have been increasing over the past two centuries."

http://www.forbes.com/sites/alexknapp/2013/02/21/new-study-shows-independent-evidence-of-global-warming/

Titta på temperaturkurvorna! Ingen som har sett dem kan hävda att det inte blir varmare. Om man är ärlig.
Visst varierar temperaturen naturligt, men den snabba ökningen sedan 1800-talet och i synnerhet de sista 60 åren är historiska rekord.

Kan du inte ens läsa vad du svarar på?

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in