2013-09-28, 18:44
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Instämmer fullständigt i vad tomten säger om "miljardärer" när det handlar om rent knegande, om än i IB-branschen där lönenivån är hög. Vad jag förstått av språkbruket i denna tråd, och det faktum att "Hamptons" slängs med frekvent, så pratar vi om UK och USA här - och då är ju faktiskt en miljardär i dollars eller pund en tämligen förmögen person. Jag har svårt att se hur någon kan bli så förmögen genom att skatta fram pengar löne/bonusvägen.

Till skillnad från tomten ovan så vill jag dock mena att man visst kan bli miljardär på andra sätt än att sälja sin IT-firma. Men jag tror inte en anställning inom IB är rätt väg, om nu detta skulle vara målet.

Ni som hävdar motsatsen - hur många av era kolleger är miljardärer? Och ännu intressantare tycker jag vore att få reda på hur många av er som känner - eller ens har kommer i närheten av någon - som har sommarhus i Hamptons? (nej, film räknas inte)

Klart som fan att man inte blir miljardär som anställd. De som är miljardärer är alla väldigt framgångsrika entreprenörer.
Citera
2013-09-28, 19:37
Bannlyst
Citat:
Är inte det svaret ganska givet? Självklart är det ett lysande CV.
Nej, det tycker jag inte.

Känns spontant som att det beror på vad man väljer för fortsatt karriär efter IB-åren, men så kanske det inte är? Kanske är bra att ha oavsett?
Citera
2013-10-04, 08:23
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese
Nej, det tycker jag inte.

Känns spontant som att det beror på vad man väljer för fortsatt karriär efter IB-åren, men så kanske det inte är? Kanske är bra att ha oavsett?

Att man lyckats ta sig in i en av de mest konkurrensutsatta branscherna som finns och därefter stått ut med 80-90h arbetsveckor i två år är väl aldrig någonsin dåligt att visa upp på ett CV?

Citat:
Instämmer fullständigt i vad tomten säger om "miljardärer" när det handlar om rent knegande, om än i IB-branschen där lönenivån är hög. Vad jag förstått av språkbruket i denna tråd, och det faktum att "Hamptons" slängs med frekvent, så pratar vi om UK och USA här - och då är ju faktiskt en miljardär i dollars eller pund en tämligen förmögen person. Jag har svårt att se hur någon kan bli så förmögen genom att skatta fram pengar löne/bonusvägen.

Till skillnad från tomten ovan så vill jag dock mena att man visst kan bli miljardär på andra sätt än att sälja sin IT-firma. Men jag tror inte en anställning inom IB är rätt väg, om nu detta skulle vara målet.

Ni som hävdar motsatsen - hur många av era kolleger är miljardärer? Och ännu intressantare tycker jag vore att få reda på hur många av er som känner - eller ens har kommer i närheten av någon - som har sommarhus i Hamptons? (nej, film räknas inte)

Hank Paulson
Citera
2013-10-04, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Suckpipe
Att man lyckats ta sig in i en av de mest konkurrensutsatta branscherna som finns och därefter stått ut med 80-90h arbetsveckor i två år är väl aldrig någonsin dåligt att visa upp på ett CV?
Måhända, men ifall man ska arbeta med något helt annorlunda kanske det finns bättre saker att ha på CV:t. Men jag antar att det är en bra "all-round"-erfarenhet och bra att ha på CV:t i dom flesta fallen.
Citera
2013-10-04, 09:43
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wercoltese
Är det bra att ha jobbat med IB i London i två år efter kandidatexamen för CV:t? Säg att man tar sin HHS-examen, åker till London i 1-2 år, och sedan kommer hem och kör en master? Är det då bra att ha på CV:t i sin framtida karriär som ekonom i säg Sverige om man nu vill arbeta här?

Som någon sagt, självklart är IB i London otroligt bra för ditt CV.
Däremot undrar jag, vilken normal människa skulle ens lägga ner sin tid på en Master hemma i Sverige efter att ha, som du uttrycker dig, ha gjort klart en BSc på HHS och sedan kört 2 år på en IB i London? Vad ska du med Mastern då?
Citera
2013-10-04, 11:50
Medlem
Citat:
Hur många sådana personer känners du, eller har ens träffat på?

Jag har arbetat med "industrin" i 7 år nu och har inte en endaste gång träffat en 25-åring på något höjarjobb i något företag. Det känns nästan som en omöjlighet.

Jag kan ha fel, men borde inte en 25 åring, med 3års erfarenhet från ib, få ganska bra jobb i sverige? Hänger ju mycket på att personen är mogen och reko ioförsig.
Senast redigerad av tesaurus 2013-10-04 kl. 11:52.
Citera
2013-10-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Jag kan ha fel, men borde inte en 25 åring, med 3års erfarenhet från ib, få ganska bra jobb i sverige? Hänger ju mycket på att personen är mogen och reko ioförsig.

Det troliga scenariot är att denna person får en bra tjänst utan personalansvar, för att inom 3-4 år ha möjligheten att landa ett tyngre chefsjobb.

Jag skulle gissa att det är vanligare att folk från IB går till finansbranchen och PE-företag medans folk från management consulting i större utsträckning hamnar i industrin.

EDIT:

med bra tjänst menar jag att man jobbar mot folk i ledningen eller strax under(beroende på organisationens utseende och storlek)
Citera
2013-10-05, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Däremot undrar jag, vilken normal människa skulle ens lägga ner sin tid på en Master hemma i Sverige efter att ha, som du uttrycker dig, ha gjort klart en BSc på HHS och sedan kört 2 år på en IB i London? Vad ska du med Mastern då?

Öppnar fler möjligheter? Har ingen som helst aning. Men tack för era svar.
Citera
2013-10-05, 09:55
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan

Rimligtvis är det ganska vettigt om du sedan vill jobba inom organisationer så som Världsbanken, IMF, någon centralbank eller dylikt. Dessa brukar ofta kräva åtminstone en postgardutbildning. Så erfarenhet från en bank kombinerat med en MSc låter som en ypperlig kombination om man har sådana mål.
Citera
2013-10-09, 17:14
Medlem
Axells avatar
Hej!

Har haft mycket att göra ett tag men tänkte nu försöka slänga in några ansökningar till bankernas insight program. Kan tillägga att jag har redan varit på bankerna i London nu i hösta så jag har träffat lite HR-personal och vet hur man ska gå tillväga.

Kom ihåg att de sade under min vistelse att man skulle träna innan på olika numeriska test som finns online, missade dock vart man kunde hitta dessa. Så någon som har något tips om någon sida där man kan hitta olika numeriska test?
Citera
2013-10-09, 20:51
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Har haft mycket att göra ett tag men tänkte nu försöka slänga in några ansökningar till bankernas insight program. Kan tillägga att jag har redan varit på bankerna i London nu i hösta så jag har träffat lite HR-personal och vet hur man ska gå tillväga.

Kom ihåg att de sade under min vistelse att man skulle träna innan på olika numeriska test som finns online, missade dock vart man kunde hitta dessa. Så någon som har något tips om någon sida där man kan hitta olika numeriska test?

Googla shl eller kenexa så kommer du hitta vad du letar efter. Kan ju vara bra att göra ett provtest mest för att veta hur dom ser ut, det är dock inget du behöver vara orolig för att inte klara. Dessutom kör alla banker antingen det ena eller det andra så efter ett par ansökningar kommer du kunna svaren utantill.
Citera
2013-10-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Googla shl eller kenexa så kommer du hitta vad du letar efter. Kan ju vara bra att göra ett provtest mest för att veta hur dom ser ut, det är dock inget du behöver vara orolig för att inte klara. Dessutom kör alla banker antingen det ena eller det andra så efter ett par ansökningar kommer du kunna svaren utantill.
Hur är dessa test i jämförelse med GMAT exempelvis, gällande svårighetsgrad och struktur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in