Läste en sak som kan vara glädjande inför bygget av den hemska Västlänken.Ombyggnaden av Lindholmsmotet verkar bli klar ungefär ett halvår tidigare än beräknat (byggtid ca 15 månader istället för ca 21 månader). Byggplatsen har "extremt dåliga geotekniska förhållanden", det är 60-90 meter lera ner till berget och Karlavagnsgatan ligger, vid byggplatsen, 5 meter under älvens yta. Intill bygget finns dessutom den nationellt viktiga Hamnbanan, som inte får störas.
Låter som bra träning och goda erfarenheter när man ska bygga lertunnel genom Göteborg om några år.
Sedan fattar jag inte vad mångkulturen har med TS att göra. Jag kan köpa att du röstar bort mångkultur för att minska white flight men inte TS.
Whiteflight har inget med TS att göra. Din andra förklaring kan jag som sagt köpa.
Anledningen till att backavägen fungerade förut var att de inte hade konkurrens från de större köpstäderna som de jag räknade upp ovan.
Kan du inte se kopplingen mellan den utbredande "mångkulturen" och TS och stadskärnans försök till att förnya sig? En förnyelse som gjort att man expanerat sitt medelklassleverne till Lindholmen på Hisingen samt förbundit de två sidorna av älvstranden med varandra med färjor som gör det möjligt för centrum och dess cykelburna medelklass att " ta mark tillbaka från mångkulturen"...?
Den del som avser gynnas av VSP...Lindholmen är en del av detta "Protektorat".. I stadsemblemet har de ett cyklande lejon som symbol.
Ett desperat försök att försöka förhindra den pågående förskjutningen av tyndpunkten av Storgöteborg söderut och mot kranskommunerna. Ett försök bryta de trend som gjort att medelklassen, barnfamiljer och med den skattekraften flytt till kranskommunerna.
Först Pedagogen från Mölndal till vilket skpat ett behov av ett stort underjordiskt garage i stadskärnan som få ur den urbana cykelburna medelklassen ifrågasätter samt flytten av Ericsson på Flöjelberggatan i Mölndal till Lindholmen.
Dessa två krafter verkar mot varandra där VSP är en del av ett projekt somförsöker förhindra denna mångåriga trend eftersom den tilltagande mångkulturaliseringen av stadsdelar i Göteborg lett till en utflyttning till kranskommunerna och med den skattekraften.
I södra Göteborg strax utanför TS-zonen byggs det en ny skyskapa vid Almedahlsamt hela vägen samt runt Krokslättsfabriker och söderut. Runt rondellen i Bifrost Mölndal byggs det nya bostäder samt kontorskomplex.
Wallenstam har undertecknat avtal för att utveckla Forsåker i centrala Mölndal. Ambitionen i exploateringsområdet, som omfattar hela Papyrus gamla fabriksområde, är att skapa över 2 000 lägenheter och omkring 100 000 kvadratmeter verksamhetslokaler. Wallenstam har tilldelats 17 % av området och planerar bygga cirka 450 lägenheter med planerad första byggstart 2016.
Forsåker har ett strategiskt bra läge och kommer att bli ett av de största stadsutvecklingsprojekten i regionen. I den nya stadsdelens identitet är industrihistorien och Mölndalsån två viktiga delar. Forsåker ska vara attraktivt inte bara för de som bor eller arbetar här utan även för andra besökare och ge goda förutsättningar för kommersiell verksamhet i området.
Dagens beslut i kommunstyrelsen innebär att projektet nu är ett steg närmare planering och byggstart. Beslutet är dock avhängigt av positivt beslut i kommunfullmäktige den 22 maj.
– Det här är ett fantastiskt intressant och spännande projekt som vi är stolta över att få medverka i. Vi ser fram emot att tillsammans med övriga i konsoritet bidra till en positiv stadsutvecklingen av centrala Mölndal. Vi har med oss goda erfarenheter, från bland annat Kvillebäcken, som vi nu kan utveckla ytterligare, säger Thomas Dahl, vice vd för Wallenstam.
Nu påbörjas parallella uppdrag för områdets exploatering, form och identitet. I augusti 2014 beräknas detaljplanen starta för att därefter följas av en byggstart 2016.
– Detta projekt är helt i linje med vår ambition att bidra med många nya hyresrätter i Göteborgsregionen. I Forsåker ser vi bruksmiljön, historien och de unika förutsättningarna på plats som en stadsväv och bra urgångspunkt i arbetet med att skapa en attraktiv och fungerande blandstad. Vi planerar för såväl hyresrätter som bostadsrätter som är både yt- och klimatsmarta, säger Thomas Dahl.
Vid Mölndals "Kråka" där det gamla pappersbruket låg projekteras en hel ny stadsdel som tydligen döpts till Forsåker. Allt ligger på gångavstånd till pendeln vid Mölndalbro rätt in till centrum och nära till Sisjön/Högsbo samt flygplatsen.
Helt utan TS dessutom samt utan "berikande" mångkultur och fråga är vilken av dessa två trender som i längden är starkast. Den urbana medelklassen gör dessutom allt för att segregera sig självt från de av mångkultur präglade stadsdelarna.
Betänk att Lindholmen trots sin belägenhet på Hisingen präglas av urban cykelburen medelklass och i stort sett är helt isolerad från övriga Hisingen genom Lundbyleden vilket effektivt förhindrar mångkulturen från att nå reservatet.
Vem väljer att bli lärare i Angereds/Hisingens utanförskapsområden om man kan finna en skola närmare sin bostad? Folk väljer att skaffa sig jobb nära sitt boende. Jag tvivlar på att lärararna vill flytta till Angered eller Hisingens "hemländer" präglade av apartheid och mångkultur själva. Hur ska de som bor där ha råd att pendla till södra Göteborg eller till zonen med TS? Där planeras ingen pendel eftersom ingen trängsel någonsin uppstått där när de boende där "åker till jobbet"... Varför?
TS och mångkulturens utbredning samt flykten av barnfamiljer till kranskommunerna hänger allt samman och skapar ett komplext problem, där centrum nu försöker göra sig attraktivt för de som vill tillhöra det nya innegruppen definierad av en urban cykelburen medelklass. Övriga exkluderas och de bildar front inte bara mot den utflyttade bilburna medelklassen i kranskommunen utan även mot den egna stadsbefolkningen boende i halvcentrala stadsdelar präglade av utanförskap och mångkutur.
Det var nog inte utan anledning att man ställt ut bommar runt Backa så att de boende inte kan nå de köpcentra eller arbetsplatser som finns i närområdet (Lindholmen) samtidigt som innerstaden och Lidholmen båda ligger inom TS-zonen. Det som gör att man kan vara bilburen och bo i Vasastan och ta bilen till Lindholmen utan att drabbas av TS. Så även Ringön men inte från Backa eller Biskopsgården trots att de nästan är grannar.
Jag har en bekant som bor i Vasastan och tar bilen till Lindholmen var dag utan att betala TS. Båda ligger inom zonen om man tar och svänger av från Göta älvsbron mot Frihamnen.
Är man lagd åt konspirationsteorier kan man misstänka att målet är att förbinda de båda Älvstränderna även där? Gullbergsvass och Ringön samt effektivt stänga ut den mångkulturella pöbeln och fördriva dem genom TS och annat som gör det kostsamt att bo kvar.
Senast redigerad av Rektangel 2013-09-21 kl. 14:05.
Ett helvitt reservat på Hisingen och det finns vare sig gångbroar eller viadukter som gör det möjligt att nå Lindholmen annat än med bil, Älvsnabben eller via buss från centralen.
Därför har området en framtid. Just därför att det är helt segregerat från övriga Hisingen och få kulturberikande individer orkar eller kan sätta sig på en cykel och nå området. Inte ens gående.
Dagens Lindholmen är i första hand ett utbildningsområde med inslag av teknologisk företagsamhet. De boende är snarare studenter än välmående medelklass, denna bor istället längre västerut vid Eriksberg och Sannegårdshamnen. Den som vill ta sig med bil till och från dessa områden kommer inte undan TS. De som kan dra nytta av smitvägen via Frihamnen är alltså de anställda på Lindholmen, om de nu själva bor i Centrum.
Dagens Lindholmen är i första hand ett utbildningsområde med inslag av teknologisk företagsamhet. De boende är snarare studenter än välmående medelklass, denna bor istället längre västerut vid Eriksberg och Sannegårdshamnen. Den som vill ta sig med bil till och från dessa områden kommer inte undan TS. De som kan dra nytta av smitvägen via Frihamnen är alltså de anställda på Lindholmen, om de nu själva bor i Centrum.
Helt korrekt... De som bor vid Eriksberg & Sannegården och har sin arbetsplats på Lindholmen har praktiskt taget allt inom gångavstånd. Tullzonen skär faktiskt rakt igenom Lindholmen. Ericsson, Semcom och annan verksamhet håller till på Lindholmen. Förutom då själva Volvo lastvagnars kontor som ligger på andra sidan Lundbyleden.
Jag kanske borde ha definiera området som Norra Älvstranden som är en mer korrekt benämning på den enklav som den cykelburna medelklassen "erövrat" från det alltmer mångkulturellt präglade Hisingen. Ett Lebensraum på bekostnad av de untermeschen boende i det mer perifiera Hisingen som alltmer distansieras från övriga Göteborg genom tullar.
Hisingen på Norra Älvstranden nykoloniseras nu av cykelburna bosättare från Vasastan och Linnestaden med en egen färjelinje från fastlandet.
Jag kanske borde ha definiera området som Norra Älvstranden som är en mer korrekt benämning på den enklav som den cykelburna medelklassen "erövrat" från det alltmer mångkulturellt präglade Hisingen. Ett Lebensraum på bekostnad av de untermeschen boende i det mer perifiera Hisingen som alltmer distansieras från övriga Göteborg genom tullar.
Men hur många av den, enligt dig numera, ”cykelburna medelklassen” på Norra Älvstranden tror du jobbar på Lindholmen? Och varför går det fortfarande extrabussar till Lindholmen, utöver den fullpackade gratisfärjan, under rusningstid, om en betydande del av de anställda på Lindholmen promenerar eller cyklar från Eriksberg/Sannegården? Självklart jobbar de boende på Norra Älvstranden i olika delar av staden och får alltså betala ”trängselskatt” om de vill ta bilen till jobbet. Jag förstår inte att medelklassreservat söder om staden skall ses som mer moraliskt högstående än motsvarande reservat på Hisingen. Ön rymmer också en ganska välmående befolkning i det växande Torslanda, som tillsammans med sina välmående frikyrkokusiner i Norra Skärgården orsakat en omfattande vägutbyggnad och inte tycks lida av vägtullarna.
För att rätta din tes en aning:
Sällanköpsvaror tappade ca -2% mellan 2012 och 2013. Området innanför tullarna tappade ca 1% jämfört med riket. Vad som förmodligen inte har slagit dig är att då göteborg har en större andel sällankösvaror så är det inte så konstigt att den totala handeln i göteborg tappar mer än riket.
.
Helt rätt, men båda delindexen visade sämre siffror än riket i övrigt var för sig.
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Nu har ju både företag och utredningar visat på att västsvenska paketet är en förutsättning för att göteborgsregionen skall växa. Hur ser du på detta?
.
När det gäller den förutspådda tillväxten i göteborgsregionen så är det något som sker på lång sikt, tiotals år, medan skatten är momentan. Dessa två går inte att jämföra med andra ord. Det är möjligt att västsvenska paketet leder till högre tillväxt, men jag har svårt att se hur det skulle vara fallet. Det handlar om personkommunikation och den sker långsammare med kollektivtrafik än bil, så att satsa på kollektivtrafik borde ge lägre tillväxt.
Citat:
För det första så minskar inte konsumtionen av sällanköpsvaror kraftigt.
För det andra så är jag skeptisk till att köpkraften påverkas nämnvärt. Jag har ju svårt att tro att man överväger att inte göra ett specifikt inköp för att du har betalat 50!?!kr i trängselskatt.
Huruvida man flyr backaplan specifikt tänker jag inte ta ställning till. Det går att hitta enskilda exempel på handlare som både ökar och minskar sin omsättning till följd av ändrade resmönster. Men att det utgör någon grund för att riva upp TS och VSP, näe du.
-4% stod det i rapporten. Den vanliga tillväxttakten i handeln brukar väl ligga på 2-3 % så det är en relativt kraftig tillbakagång. Köpkraften påverkas negativt med de 60 miljoner i månaden som går till TS. Sen beror fördelningen av minskningen på hur Göteborgarna väljer att prioritera, hela minskningen hamnar inte i handeln.
En typisk familj betalar upp till 1500 kr i TS på en månad, det är rätt mycket pengar för en del. Jämför tex med jobbskatteavdraget på några hundralappar som påstås skapa tiotusentals jobb.
Helt rätt, men båda delindexen visade sämre siffror än riket i övrigt var för sig.
Japp, precis som jag sa. Och en förklaring till att detaljhandeln är svagare än riket i övrigt är att sällanköpsvaror har en större respresentation än riket i övrigt.
Räknar man bort detta faktum och enbart fokuserar på trängselskattens inverkan så är skillnaden faktiskt ganska liten. Något som inte precis påstås i tråden då vissa menar att handeln i gbg är döende pga trängselskatten.
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
När det gäller den förutspådda tillväxten i göteborgsregionen så är det något som sker på lång sikt, tiotals år, medan skatten är momentan. Dessa två går inte att jämföra med andra ord. Det är möjligt att västsvenska paketet leder till högre tillväxt, men jag har svårt att se hur det skulle vara fallet. Det handlar om personkommunikation och den sker långsammare med kollektivtrafik än bil, så att satsa på kollektivtrafik borde ge lägre tillväxt.
Ingen har väl jämfört skatt med tillväxt. Skatten är ju en förutsättning för att man skall kunna få den förväntade tillväxten på lång sikt.
Det västsvenska paketet kommer leda till högre tillväxt genom att fler får möjlighet att arbeta i göteborg och bo i andra kommuner. Samt att man minskar belastningen på infrastrukturen, vilket är en förutsättning för att företag skall vilja etablera sig
Citat:
-4% stod det i rapporten. Den vanliga tillväxttakten i handeln brukar väl ligga på 2-3 % så det är en relativt kraftig tillbakagång. Köpkraften påverkas negativt med de 60 miljoner i månaden som går till TS. Sen beror fördelningen av minskningen på hur Göteborgarna väljer att prioritera, hela minskningen hamnar inte i handeln.
Nu jämför du äpplen med päron om jag får lov att uttrycka mig milt.
De -4% som du refererade till var tappet i sällanköpsvaror som är en del i den totala handeln. För det andra så gällde denna siffra handeln UTANFÖR betalzonen. Det känns ju minskt sagt märkligt att denna siffra ens används i tråden då det har påvisats att det är handeln INNANFÖR zonen som är döende.
En annan märklig sak du gör är att jämföra handeln i göteborg med vad tillväxten brukar vara? Om vi pratar om sällanköpsvaror (vilket du hämtade din siffra från) så hade riket en utveckling på -2%. Har sveriges befolkning börjat handla mindre pga trängselskatten i göteborg
Citat:
En typisk familj betalar upp till 1500 kr i TS på en månad, det är rätt mycket pengar för en del.
Skitsnack.
Enligt statistiken så är det en väldigt liten del (runt några procent) som betalar mer än 1000 kr i trängselskatt och att detta skulle vara den typiska familjen är bara dumheter då den typiska familjen är mer representerad än enbart ett par procent.
Citat:
Jämför tex med jobbskatteavdraget på några hundralappar som påstås skapa tiotusentals jobb.
Jobbskatteavdraget på några hundralabbar som hela sveriges befolknig fått tillgång till beräknas skapa tiotusentals jobb enl din utsago.
Västsvenska paketet beräknas skapa ca 40 000 jobb i göteborg, och till saken hör då att de allra flesta betalar mindre en några hundralappar i TS. Så det är ju en ganska försvarbart om du vill ställa det i kontrast till jobbskatteavdraget
Om jobbskatteavdraget
Mycket klarsynt, det är verkligen löjeväckande korta avstånd mellan hållplatserna i centrum. Ibland kan man undra om hela centrum antas vara handikappade och att alla som inte bor i innerstaden tydligen är fullt friska varenda en?
Samma sjuka tankegång har man anammat när man byggt upp "styr&ställ" - läser man målsättningen så påstår de max 300 meter mellan stationer. Problemet är bara att 300 meter på cykel är ingenting
Det faktum att stationsnätet slutar LÅÅNGT innan centrum slutar är mycket värre. Skulle gärna använda lånecyklarna men om kommunen anser att centrumgränsen går vid gårda station i öster och vid masthuggstorget i väster så lämnar det hela centrala stadsdelar utanför nätet.
Tyvärr tänker man inte färdigt utan gynnar en liten klick mitt i centrum ständigt och jämt vilket gör att man inte känner sig välkommen i staden.
Kollade upp Styr&Ställ-projektet för ett tag sedan.
Om jag förstod rätt när jag läste kommunbudgeten så kostar projektet knappt något i skattepengar -någon miljon eller så i uppstartskostnad.
Resten av kostnaden/intäkterna tas av företaget som driver Styr&ställ, JCDecaux.
Kanske är det alltså fel att prata om att folk i vissa stadsdelar "gynnas" av projektet. Det kan vara så att JCDecaux helt enkelt gjort bedömningen att det endast är kommersiellt gångbart att ha cykelstationer i centralaste centrum.
Eller så har kommunen endast godkänt cykelstationer i denna lilla del av staden, vad vet jag.
Det är under alla omständigheter troligt att syftet med Styr&ställ ur kommunens perspektiv är att få ned motortrafik i de områden där trafiken är tyngst, eller där man anser det viktigast att minska motortrafiken. Alltså de centralaste delarna.
Jämför man en karta över cykelstationerna här:
Men hur många av den, enligt dig numera, ”cykelburna medelklassen” på Norra Älvstranden tror du jobbar på Lindholmen? Och varför går det fortfarande extrabussar till Lindholmen, utöver den fullpackade gratisfärjan, under rusningstid, om en betydande del av de anställda på Lindholmen promenerar eller cyklar från Eriksberg/Sannegården? Självklart jobbar de boende på Norra Älvstranden i olika delar av staden och får alltså betala ”trängselskatt” om de vill ta bilen till jobbet. Jag förstår inte att medelklassreservat söder om staden skall ses som mer moraliskt högstående än motsvarande reservat på Hisingen. Ön rymmer också en ganska välmående befolkning i det växande Torslanda, som tillsammans med sina välmående frikyrkokusiner i Norra Skärgården orsakat en omfattande vägutbyggnad och inte tycks lida av vägtullarna.
Naturligvis är det så. Min erfarenhet är att mycket volvofolk och inflyttade bor här. Fria från de gamla fördomar som äldre generationer av stadsbor hade om "hisingsbönderna"
Nu är det inte längre bönder på Hisingen utan ön präglas mest av förorter utsatta av utanförskap och mångkultur. Den som förr främst präglade Angered.
Senast redigerad av Rektangel 2013-09-24 kl. 13:19.
Ingen har väl jämfört skatt med tillväxt. Skatten är ju en förutsättning för att man skall kunna få den förväntade tillväxten på lång sikt.
Precis tvärt om är det. Skattesänkning är en förutsättning för tillväxt på lång sikt. När skatten sänks så kommer folk använda pengarna på ett effektivare sätt, eftersom folk i allmänhet är bättre på att styra ekonomin än de politiker och tjänstemän som annars hade slösat bort "någon annans" pengar. Jämför exempelvid Nord- och Syd-korea eller öst- och Väst-tyskland för att se skillnaden mellan en marknadsekonomi och en planekonomi, när det gäller tillväxt.
Citat:
Nu jämför du äpplen med päron om jag får lov att uttrycka mig milt.
De -4% som du refererade till var tappet i sällanköpsvaror som är en del i den totala handeln. För det andra så gällde denna siffra handeln UTANFÖR betalzonen. Det känns ju minskt sagt märkligt att denna siffra ens används i tråden då det har påvisats att det är handeln INNANFÖR zonen som är döende.
En annan märklig sak du gör är att jämföra handeln i göteborg med vad tillväxten brukar vara? Om vi pratar om sällanköpsvaror (vilket du hämtade din siffra från) så hade riket en utveckling på -2%. Har sveriges befolkning börjat handla mindre pga trängselskatten i göteborg
Dvs drygt 2-4% tillväxt per år sedan 200-talet, krisåret 2008 undantaget. Enligt HUI:s utredning som jag refererade till förut, Tabell 5, så har sällanköpsvaror minskat med -3% i centrum innanför tullarna, -4% i Göteborg utanför tullarna, -2% i kranskommuner och -2% i hela riket.
Alltså har kranskommunerna följt utvecklingen i Sverige i stort (som också är dålig jämfört med föregående år), men det har skett en sämre utveckling i Göteborg som helhet. Sämst utanför tullarna, vilket torde betyda Bäckebol. Därför är det rimligt att säga att handeln har påverkats negativt av TS.
Det är alltså den relativa andringen Göteborg/kranskommuner/riket som är intressant, inte den absoluta. Men den absoluta kan ändå vara bra att ha i åtanke när man värderar siffran -x%. Vi ser att handeln i Göteborg nu är tillbaka på 2010/2011 års nivåer, dvs trängselskatten har medfört 1-2 förlorade år i tillväxten.
Citat:
Skitsnack.
Enligt statistiken så är det en väldigt liten del (runt några procent) som betalar mer än 1000 kr i trängselskatt och att detta skulle vara den typiska familjen är bara dumheter då den typiska familjen är mer representerad än enbart ett par procent.
Fel formulerat av min. Jag menade den typiska familjen som faktiskt betalar trängselskatt.
Citat:
Jobbskatteavdraget på några hundralabbar som hela sveriges befolknig fått tillgång till beräknas skapa tiotusentals jobb enl din utsago.
Västsvenska paketet beräknas skapa ca 40 000 jobb i göteborg, och till saken hör då att de allra flesta betalar mindre en några hundralappar i TS. Så det är ju en ganska försvarbart om du vill ställa det i kontrast till jobbskatteavdraget
Om jobbskatteavdraget
10000 jobb är Borgs siffra. Och 40000 är Hultens. Att TS och västlänken skulle skapa varaktiga jobb är väldigt långsökt (givetvis skapas temporära jobb under bygget). Vilken ekonomisk mekanism skulle det bygga på?
Skattesänkningar skapar jobb, det är självklart eftersom en marknadsekonomi är effektivare på att fördela resurser än en planekonomi.
Men att byta ett någorlunda väl fungerande bilbaserat trafiksystem mot ett sämre kollektivtrafikbaserat dito inser jag inte hur det skulle kunna skapa högre ekonomisk tillväxt. Tillväxt innebär i slutänden att en viss mängd människor från ett år till ett annat lyckas producera mer av något som efterfrågas av någon (varor eller tjänster).
Att det tar flera timmar extra för folk att ta sig till och från jobbet innebär precis det omvända, produktiviteten och effektiviteten sjunker, och därmed tillväxten.
Om man definierar tillväxt som att mer folk flyttar till Göteborg så blir det inte någon större vinst för någon. Det är egentligen bara en omfördelning inom ekonomin, och problemet för Göteborgarna är att de kommer att få försörja de som blev kvar i utflyttningsregionerna när de produktiva flyttade hit, via statlig skatt och det kommunala omfördelningssystemet. Alltså är det inte eftersträvansvärt att regionen växer (annat än för småpåvarna i kommunfullmäktige som kan utöka sitt kungarike), i synnerhet som dagens tjänstebaserade ekonomi inte har samma behov av fysisk samlokalisering som en produktionsbaserad ekonomi har.
Hej FB! Skåningen Three47 var i Göteborg i måndags och hade missnöjet att köra bil i centrum.
Skulle någon kunna förklara för mig hur politikersvinen tänkte när de satte upp bilskattekamerorna? Det verkar inte finnas någon speciell logik bakom placeringen: håller man sig på E20 förbi centrum (Skåne -> Partille) betalar man. Kör man från Liseberg ner till Mölndal betalar man. Kör man från Liseberg till Tuve kan man, om man undviker E20, köra förbi centralen och sedan under en massa broar och slippa bilskatten, trots att man precis kört igenom hela centrum.
Det verkar inte finnas någon logik och det verkar finnas normala, obeskattade, vägar kvar man kan köra.