2013-10-03, 20:52
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Ja, alla tankar är värda att prövas. Men, som jag sagt tidigare, Göteborg har en stor och lättåtkomlig skärgård med massor av möjligheter att ta sig ut på djupt havsvatten. Det är inte så att man bara så där, råkar hamna ute på Yttre Vattenholmen utan att man med stort besvär tagit sig just dit.
Citera
2013-10-03, 21:01
Medlem
PowerDaltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ja, alla tankar är värda att prövas. Men, som jag sagt tidigare, Göteborg har en stor och lättåtkomlig skärgård med massor av möjligheter att ta sig ut på djupt havsvatten. Det är inte så att man bara så där, råkar hamna ute på Yttre Vattenholmen utan att man med stort besvär tagit sig just dit.

Jag är själv från Göteborg och hade jag ett lik i bagageluckan hade jag nog varit duktigt paranoid o köra runt i både krans kommuner och vid hamnar osv då polisen är väldigt aktiv samt folk som jobbar som hamnvakter osv pga alla stölder och sånt.
Hade nog själv tänkt i banorna att röra mig mot typ mindre orter med mindre rörelse osv.
Men ändå om HA dödades i sitt hem varför ens vela med kroppen när man kan fjutta på hela kåken o radera allt av vad spår heter.
Varför sådana idiotiska risker som lämnar oändligt med nya spår som säkert kan binda någon om dom får fram någon misstänkt.
Citera
2013-10-03, 21:08
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerDalton
Jag är själv från Göteborg och hade jag ett lik i bagageluckan hade jag nog varit duktigt paranoid o köra runt i både krans kommuner och vid hamnar osv då polisen är väldigt aktiv samt folk som jobbar som hamnvakter osv pga alla stölder och sånt.
Hade nog själv tänkt i banorna att röra mig mot typ mindre orter med mindre rörelse osv.
Men ändå om HA dödades i sitt hem varför ens vela med kroppen när man kan fjutta på hela kåken o radera allt av vad spår heter.
Varför sådana idiotiska risker som lämnar oändligt med nya spår som säkert kan binda någon om dom får fram någon misstänkt.

Ville inte att kroppen skulle hittas, många skulle trott att det rörde sig om självmord och polisen skulle inte leta efter en mördare.

Att han sänktes på just den platsen måste bero på att mördaren kände sig trygg där och varit där många gånger.

Kanske tom hade båten på ett släp och hämtade upp honom vid hans hus.
Citera
2013-10-03, 21:18
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Ville inte att kroppen skulle hittas, många skulle trott att det rörde sig om självmord och polisen skulle inte leta efter en mördare.
Att han sänktes på just den platsen måste bero på att mördaren kände sig trygg där och varit där många gånger.
För den som vill minnas : http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffertmordet
Även den GM sökte sig till bekanta farvatten när han skulle dumpa BO, trots risken att bli igenkänd.
Men som sagt: Glöm Saltö, det är någon annanstans i närheten som GM har sina kopplingar.
Citera
2013-10-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Ja, och att stycka en person kräver mer "psyke" än att döda någon. Döda kan säkert alla göra under psykisk press/affekt eller krig. Men alla har inte psyke nog att åka tillbaka till en död person efter en vecka och stycka, paketera, lasta och dumpa. Och även om Holger endast varit död några dagar så har han börjat att småruttna.

Så GM kan inte vara vem som helst. Även om man hatar någon av hela sitt hjärta så krävs det som sagt en del för att stycka någon. Så jag tycker att det talar för att mordet var planerat.
Jag är inte lika säker. De flesta har svårt att mörda, det är en stark spärr i ett fredligt samhälle. Med krig eller distansering, avtryckare och någon kilometers distans är det lättare än att släcka livslågan ansikte mot ansikte med exempelvis kniv. Det är lätt att resonera sig till att är väl mordet uträttat så är det stora steget taget och undanröjningen en mindre sak. Samtidigt som jag förstår ditt resonemang så tror jag det kan se helt annorlunda ut i verkligheten, i mördarens psyke.
Citera
2013-10-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3

Där kroppen dumpades var det bara 14 meter. Alldeles i närheten var enligt tidningsuppgifter ca 200 meter djupt. Dumparen kände inte till djupförhållandena.
Citera
2013-10-03, 22:23
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Där kroppen dumpades var det bara 14 meter. Alldeles i närheten var enligt tidningsuppgifter ca 200 meter djupt. Dumparen kände inte till djupförhållandena.

Eller kanske trodde sig göra det. Hur lätt är det att på ytan avgöra vattendjupet om det är mörkt? Jag förutsätter att dumpningen skedde när det var natt.

Enda anledningen att söka sig ända dit är att det faktiskt är djupt vatten där.

Möjligen kan gm ha känningar på Saltö, i Strömstad eller på Koster, men den troliga anledningen är antingen att platsen betyder något för gm och bo eller att gm vet att där är det bombsäkert att sänka, på grund av djupet. Så fel det gick.

En person i släkten A har skrivit en avhandling om vattnen därute, om djupen.
Citera
2013-10-03, 22:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Eller kanske trodde sig göra det. Hur lätt är det att på ytan avgöra vattendjupet om det är mörkt? Jag förutsätter att dumpningen skedde när det var natt.

Möjligen kan gm ha känningar på Saltö, i Strömstad eller på Koster, men den troliga anledningen är antingen att platsen betyder något för gm och bo eller att gm vet att där är det bombsäkert att sänka, på grund av djupet. Så fel det gick.

Vilken person? Länk?
Citera
2013-10-03, 22:36
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2

En poäng, ingen van fiskare som brukar hålla till där. Kanske någon som vart där mycket för ett antal år sedan och glömt + dålig på att läsa sjökort.
Citera
2013-10-03, 22:43
Medlem
mercys avatar
Citat:
Det är just det som var konstigt, att GM i så fall skulle larmat på, eller har HA lämnat TVn på och larmat och gått ut? Vi hörde på radion att larmet gick när polisen sökte igenom huset.
Om man tänker att BPL är HAs hem i Landvetter skulle jag hellre satsat på att gömma paketet i Haketjärnen, vid avfallsanläggningen eller Stentjärnarna långt ut i skogen. Men då hade de nog inte hittat honom än. Att åka 19 mil till en naturpark med dyksafari för att lägga en gubbe på havsbotten, är som att slå ihjäl nån i Handen och åka och gömma honom på Skansen - om det hade varit Stockholm då.
Jag gissar att det kan dyka upp fler paket om polisen inte löser detta.

Den som anmälde Holger försvunnen borde ju ha sökt efter honom i bostaden.Eftersom han var anmäld försvunnen måste ju anhöriga eller polis gått in i bostaden. Kan det vara de som satt på larmet när de sedan lämnade huset?
Citera
2013-10-03, 22:53
Medlem
Citat:
Grejen var att larmet var på när polisen kom dit EFTER fyndet av HA i vattnet.

Men det ena utesluter inte det andra. Jag tror att Holger släppte in sin baneman, och då var larmet av, eftersom man måste stänga av larm när man är hemma. Om larmet var på efter Holgers död, är det en indikation på att mördaren är en person som kunde koden till larmet. En person som var betrodd och kunde koden, och därför släpptes in i huset. Det visar också på att mordet var planerat av en mördare som är medveten om hur oddsen är för att åka fast. Väl medveten om att tiden arbetar för honom.

Vem tog hand om Holgers affärer och hus under den tid han var i fängelse?
Citera
2013-10-03, 23:25
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vilken person? Länk?
Nej, det är inte en person i A familjen utan PHs dotter som skrivet en avhandling om Kosterhavet
http://www.vattenkikaren.gu.se/pdf/annahs.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in