2013-10-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Tror du missuppfattar detta med larmet lite. När man är hemma brukar man inte ha larmet igång (det är iaf min erfarenhet) för det blir för bökigt att sätta på och stänga av larmet så fort man ska ut på altanen eller får besök. Räcker med att låsa dörren när man är hemma. Men det kanske finns olika typer av larm, vad vet jag. Min erfarenhet är att man knappar in koden till larmet före man går ut och låser dörren om sig. Och det brukar vara en kod som är hemlig. Om H låst och larmat, har han nog gått ut själv och mött sin baneman. Men har han dött hemma och någon larmat dörren därefter, är det någon som umgåtts så pass tajt med H att hen vet larmkodens siffor och då får man förmoda att det rör sig om en anhörig eller om den som skött om huset medan H satt inne. Har han haft samma kod länge kan det också vara någon som stod frugan nära som gjort detta.

Jag är helt inne på din linje. Du måste ha missuppfattat mitt inlägg.
Citera
2013-10-03, 12:29
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, du har förvisso en poäng i att det är motbjudande att stycka en kropp, även om man inte frigör inälvorna så är det ändå en blodig historia.

Jag tror ändå, vilket bevisligen har skett, att man tvingas till denna handling, hur motbjudande den än är, och att man gör det för att man inte vill åka fast. Jag tror inte att man behöver vara speciellt psykiskt sjuk för att utföra detta, om man är mycket angelägen om att bli av med kroppen, men man kanske blir efteråt.

Det beror på vad man lägger för värdering i "psykiskt sjuk" och vilka kriterier som ska vara uppfyllda. Är man tex vid sina sinnes fulla bruk om man styckar en annan människa?
Citera
2013-10-03, 12:57
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Det beror på vad man lägger för värdering i "psykiskt sjuk" och vilka kriterier som ska vara uppfyllda. Är man tex vid sina sinnes fulla bruk om man styckar en annan människa?

Nej, absolut inte under tiden man styckar, man befinner sig förmodligen i ett upplösningstillstånd, kanske en tillfällig psykos där man tvingar sig att genomföra denna avskyvärda handling för att man är medveten om att man annars löper en betydande större risk att åka fast.

Men jag tror inte att man behöver ha en allvarligare psykisk störning än den som man eventuellt har när man dödar någon. Bara en stark vilja att man inte vill åka fast och det talar för att man är medveten om konsekvenserna för mordet.
Citera
2013-10-03, 15:10
Medlem
Holger föll offer för det svenska rättssystemet !!

Någon ansåg att han inte sonat mordet med ynka 6,67 år. Kan bli vanligare med undanskaffande av mördare när diskrepansen växer mellan vad vanligt folk tycker och vad politiker och rättsproffs drivit igenom.
Citera
2013-10-03, 15:24
Medlem
PowerDaltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Holger föll offer för det svenska rättssystemet !!

Någon ansåg att han inte sonat mordet med ynka 6,67 år. Kan bli vanligare med undanskaffande av mördare när diskrepansen växer mellan vad vanligt folk tycker och vad politiker och rättsproffs drivit igenom.

Tror nog att inte GM är något "vanligt folk" utan en familjemedlem som lackat ur
Spelar nog ingen större roll om HA suttit fem tio eller femton år.
Någon tyckte det var värt att begå mord för att HA skulle upphöra o existera
Skulle tippa mina 50 cent på den mördade fugans sida av familjen typ syskon eller andra som tyckt att HA tryckt ned o till sist mördat henne enbart för att HA tyckt att han har ägande rätt och får behandla henne hur han vill.
Tror att hur HA behandlat frugan under många år har gjort någon väldigt arg och när han till sist tog hennes liv så rann bägaren över
Citera
2013-10-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Kan det vara någon med "Messiaskomplex" som vill ställa till rätta saker och ting genom att själv begå brott?

Ja kanske kan GM finnas bland CA:s fd "patienter"; CA var ju verksam inom psykiatrin och kanske utövade någon form av terapisamtal? (hittar inte nu uppgift om CA:s korrekta yrkestitel/inriktning)

Det finns några tidigare inlägg om detta "spår", tycker man borde ägna det lite mer ev uppmärksamhet.

Det kan ge en förklaring till GM:s motiv såväl som modus: någon som fick sitt stöd i tillvaron/sin trygghet brutalt bortryckt och som sedan haft gott om tid att nära och bygga upp sitt hat, som verkligen önskade straffa/förnedra/plåga och förinta HA.

Och som dessutom ansåg sig vara i sin fulla rätt att göra så.
Citera
2013-10-03, 19:52
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men vilken nytta har man av det? Holger kan ha varit hemma och själv stängt av larmet, och öppnat dörren själv när någon knackade. Larm har man mot tjuvar. Holger kunde väl inte ana att han skulle både styckas och mördas. Har han polisanmält hot tidigare eller talat med någon om att han var hotad?

En specifik dag för länge sedan, kan ge något om man hittar bensinkvitton och annat från samma dag i närheten av dumpningsplatsen. Men om mördaren inte använt telefon och kontokort blir det inget som kan binda någon så långt efter, om de inte själva gör bort sig.

Det verkar vara många i tråden som tror att mördaren vill åka fast och ta sitt straff. Jag är av uppfattningen att mördaren inte vill bli hittad. Jag tror att mördaren ser på saken som Dexter. Och att mördaren har tittat på crime TV, och visste en hel del. En upplyst mördare!
Grejen var att larmet var på när polisen kom dit EFTER fyndet av HA i vattnet.
Citera
2013-10-03, 19:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, absolut inte under tiden man styckar, man befinner sig förmodligen i ett upplösningstillstånd, kanske en tillfällig psykos där man tvingar sig att genomföra denna avskyvärda handling för att man är medveten om att man annars löper en betydande större risk att åka fast.

Men jag tror inte att man behöver ha en allvarligare psykisk störning än den som man eventuellt har när man dödar någon. Bara en stark vilja att man inte vill åka fast och det talar för att man är medveten om konsekvenserna för mordet.
Det finns ju historiska fall där rätten fastslagit att en död blivit "rituellt" styckad, utan att man bevisat att GM också dödat BO. Obducenten o läkaren, som tydligen måsta gillat att skära, så mycket att de ägnade sig åt det även på fritiden - de var nog knappast i upplösningstillstånd, euforiska kanske,,,
Citera
2013-10-03, 20:06
Medlem
kejsarinnakanels avatar
OK Saltö kan avskrivas som den plats GM använde för att sjösätta båt, ta sig ut till Yttre Vattenholmen dumpa "paketet" och ta samma väg tillbaka. Om man bor där eller har båt där skulle det funka men man kan inte komma dit och sjösätta något från en trailer, ute vid bryggan kan man knappast ens vända med båt-trailer. De som bor där har full koll på vägen, de skulle veta om någon främmande kommit o försökt få en båt i sjön. Nån i tråden föreslog att man kunde "lånat" en båt och lagt tillbaka den. Nej, det är helt osannolikt att båtägaren inte upptäcker att någon använt båten och med facit i hand skulle polisen få veta det. Detta innebär inte att jag vet var GM gick ut med båt för att dumpa HA men det var inte Saltö. Då är det sannolikare att det är Strömstad, men då måste man ha gott om is i magen för alla tittar ju på när man sjösätter - det är det roligaste på hela dan. De brukar dratta i rätt ofta!
Citera
2013-10-03, 20:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Grejen var att larmet var på när polisen kom dit EFTER fyndet av HA i vattnet.
Han var anmäld försvunnen innan fyndet. Hade ingen varit hemma hos honom under tiden?
Citera
2013-10-03, 20:29
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Det är just det som var konstigt, att GM i så fall skulle larmat på, eller har HA lämnat TVn på och larmat och gått ut? Vi hörde på radion att larmet gick när polisen sökte igenom huset.
Om man tänker att BPL är HAs hem i Landvetter skulle jag hellre satsat på att gömma paketet i Haketjärnen, vid avfallsanläggningen eller Stentjärnarna långt ut i skogen. Men då hade de nog inte hittat honom än. Att åka 19 mil till en naturpark med dyksafari för att lägga en gubbe på havsbotten, är som att slå ihjäl nån i Handen och åka och gömma honom på Skansen - om det hade varit Stockholm då.
Jag gissar att det kan dyka upp fler paket om polisen inte löser detta.
Citera
2013-10-03, 20:39
Medlem
PowerDaltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det är just det som var konstigt, att GM i så fall skulle larmat på, eller har HA lämnat TVn på och larmat och gått ut? Vi hörde på radion att larmet gick när polisen sökte igenom huset.
Om man tänker att BPL är HAs hem i Landvetter skulle jag hellre satsat på att gömma paketet i Haketjärnen, vid avfallsanläggningen eller Stentjärnarna långt ut i skogen. Men då hade de nog inte hittat honom än. Att åka 19 mil till en naturpark med dyksafari för att lägga en gubbe på havsbotten, är som att slå ihjäl nån i Handen och åka och gömma honom på Skansen - om det hade varit Stockholm då.
Jag gissar att det kan dyka upp fler paket om polisen inte löser detta.

GM kanske är så nära med HA att han har koppling till tahult och inte vill visa det genom att dumpa snubben på dem platser i närheten av Holgers bostad där det troligtvis skulle dröja innan han hittades.
Genom o åka långt bort så kanske han lyckats avfokusera kopplingen till landvetter och får polisen o leta efter kopplingar till annat håll.
Bara en tanke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in