2013-10-02, 10:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, det finns misstankar att "där" syftar till ölvulkanen, eller varför inte till himlen?
Troligtvis inte Ölvulkan it is!
Citat:
Jag hyllar inga profeter som följer blind tro. Gud förespråkar inte blind tro, Tinuviel. Istället ska vi tro (lita på) Gud baserat på erfarenhet och från den kunskap vi har fått. Vi bör aldrig lita helt blint på något. Detta gäller förstås alla livåskådningar och uppfattningar. Oavsett om man är teist eller ateist, om man följer evolution eller skapelse. Gud vill inte att vi ska lita blint på honom. Han vill att vi ska ”komma till insikt om sanningen” (1 Tim 2:4).
Jo, i det att du hyllar dem som aldrig ifrågasätter Gud gör du just detta.
Citat:
Du är välkommen att diskutera detta ämne i tråden: Teodicé problemet. Där diskuteras det bl.a. om tillverkaren är ansvarig om produkten skulle hamna i fel händer. Tex om kniv-tillverkaren är ansvarig om någon skulle använda det till att mörda någon.
Du menar att djävulen ALDRIG är aktiv. Att han kan liknas vid ett passivt verktyg som blir farligt först när NÅGON ANNAN använder det? Jag tror att exempelvis Job är av en annan åsikt.

Såvida inte slutsatsen är att djävulen är ett passivt verktyg till dess att Gud använder sig av honom.

Citat:
I ditt exempel rör det sig om en sjuk människa som hotar att döda sitt barn för att Gud har sagt det. Och du kan inte jämföra det med berättelsen om Abraham och sin son.
Hur vet du att han är sjuk? Vem är du att förneka någon som påstår sig vara profet? Vem är du att förneka någon att döda sina barn för att Gud så befaller?
Citat:
Det JAG skulle ha gjort var att förhindra mannen från att mörda sitt barn, för det är inte Guds vilja. Det finns många sjuka människor här i världen som påstår att Gud talat med dem och att de ska mörda sina barn. Dessa är sjuka människor,Tinuviel. Vi kan inte jämföra dessa med Abraham.

Varför inte? För att vi i Abrahams fall sitter med facit (om vi nu ska använda detta ord om Bibeln). NÄR det inträffade tror jag att Abraham framstod som just den sjuka människa du ovan beskriver.
Citat:
Först och främst så bör vi förstå vad Satan menar med: "But now stretch out your hand and strike everything he has" och vad Gud menar med: "everything he has is in your power"?
Jag tolkar det som det står. Djävulen frestar Gud genom att säga att Job kommer förlora sin tro om Gud berövar honom allt han äger och dödar hans barn. Guds enorma ego gör att han inte kan motstå denna utmaning och uppmanar djävulen att jävlas med Job. Just to prove a point.
Citat:
1. Att Gud är ond och samarbetar med Satan för att gör Job illa, eller
Gud lät det ske. Det är inte godhet.
Citat:
2. Att Gud är god MEN att Satan valde att bli ond, och att Gud samarbetar INTE med Satan. Job är skyddad från Satan med hjälp av Gud, MEN som en prövning för sin profet och som en lärdom för mänskligheten, så väljer Gud att inte skydda Job längre från Satan. Satan orsakar nu problem för Job och vi vet fortsättningen på berättelsen.
Det står i klartext att Gud ger djävulen fria händer i att beröva Job allt så att Gud kan bevisa för djävulen att Job behåller sin tro ändå (detta trots att Gud vet hur det ska gå).
Citat:
Du verkar föredra alternativ 1, men jag tycker att du bör se berättelsen ur alternativ 2.
Jag skulle föredra 2 men Bibeln hävdar 1.
Citat:
Jag förstår vad allsmäktig betyder. Allsmäktig betyder att Gud kan göra allt som en Gud kan göra. Dvs han kan göra precis allt så länge han inte bryter mot sin definition. Tex skapa universum, skapa planeter, skapa människa osv. Om Gud skulle skifta från existens till icke-existens så bryter han mot sin definition. När han bryter mot sin definition så är han ingen Gud längre. Hoppas att du förstår?
Vaddå "sin" definition. Vänligen påvisa var DFSM uppger detta.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-10-02 kl. 10:50.
Citera
2013-10-02, 14:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag förstår vad allsmäktig betyder. Allsmäktig betyder att Gud kan göra allt som en Gud kan göra. Dvs han kan göra precis allt så länge han inte bryter mot sin definition. Tex skapa universum, skapa planeter, skapa människa osv. Om Gud skulle skifta från existens till icke-existens så bryter han mot sin definition. När han bryter mot sin definition så är han ingen Gud längre. Hoppas att du förstår?
Ge mig var han givit sin definition och det inte är en människa som stått för uttolkningen...
Citera
2013-10-02, 15:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ge mig var han givit sin definition och det inte är en människa som stått för uttolkningen...

Kanske kunskap1 är 'guds' talesperson, genom något 'inre andligt kompass'. Att detta inte pekar rakt norr är en annan sak som behövar en jämförelse ..... kanske även kalibrering .... med 'magkänslan'.
Citera
2013-10-02, 15:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kanske kunskap1 är 'guds' talesperson, genom något 'inre andligt kompass'. Att detta inte pekar rakt norr är en annan sak som behövar en jämförelse ..... kanske även kalibrering .... med 'magkänslan'.

Ja, i sanning. Om DFSM nu vänt sig till Kunskap1 och förmedlat "sin definition" via magkänslan kan vi bara dra slutsatsen att Kunskap1 är en pastafarian, även om han själv inte insett det ännu. MIN magkänsla säger dock att detta bara är ännu ett av Kunskaps1:s improvisationsargument.
Citera
2013-10-02, 15:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ja, i sanning. Om DFSM nu vänt sig till Kunskap1 och förmedlat "sin definition" via magkänslan kan vi bara dra slutsatsen att Kunskap1 är en pastafarian, även om han själv inte insett det ännu. MIN magkänsla säger dock att detta bara är ännu ett av Kunskaps1:s improvisationsargument.

Min också.

Jag är relativt övertygad om att kunskap1 aldrig har har provat att ta en spaghettisil på huvudet och säga RAmen utan predeterminerad skepsis.

OM han hade gjort det skulle hans fixering vid skolastisk retorik försvinna och rationella argument få en chans för att rota sig.
Citera
2013-10-02, 15:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Min också.

Jag är relativt övertygad om att kunskap1 aldrig har har provat att ta en spaghettisil på huvudet och säga RAmen utan predeterminerad skepsis.

OM han hade gjort det skulle hans fixering vid skolastisk retorik försvinna och rationella argument få en chans för att rota sig.

Vi kanske ska informera Kunskap1 om det unika erbjudande som anges i vårt evangelium "The Gospel of the Flying Spagettimonster"

Try us for thirty days and if you don't like us, your God will most likely take you back.

Kalla det Pascals wager eller Pasta wager, men detta är en win-win situation. DFSM kommer inte att ta illa upp om Kunskap1 efter 30 dagar (trots pastasil på huvudet och 30 dagar av rationellt tänkande - samt ett liv som en godmodig pirat i DFSM:s anda) återvänder till sin Gud och Kunskap1:s Gud ger förlåtelse om man ber om det.
Citera
2013-10-02, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi kanske ska informera Kunskap1 om det unika erbjudande som anges i vårt evangelium "The Gospel of the Flying Spagettimonster"

Try us for thirty days and if you don't like us, your God will most likely take you back.

Kalla det Pascals wager eller Pasta wager, men detta är en win-win situation. DFSM kommer inte att ta illa upp om Kunskap1 efter 30 dagar (trots pastasil på huvudet och 30 dagar av rationellt tänkande - samt ett liv som en godmodig pirat i DFSM:s anda) återvänder till sin Gud och Kunskap1:s Gud ger förlåtelse om man ber om det.

Ingen tandPASTAreklam kunne ha formulerad det bättre. Men kanske kunskap1 trivs såpass mycket med sitt existentiella lidande att lite livsbekräftelse skulle få negativa konsekvenser.

Elände som attityd kan bli vanebildande erfarade jag i min ungdom med många klinisk depressiva vänner.
Citera
2013-10-02, 17:44
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ingen tandPASTAreklam kunne ha formulerad det bättre. Men kanske kunskap1 trivs såpass mycket med sitt existentiella lidande att lite livsbekräftelse skulle få negativa konsekvenser.

Elände som attityd kan bli vanebildande erfarade jag i min ungdom med många klinisk depressiva vänner.
Klinisk depression eller generella ångestsyndrom SO WHAT! det är vad Gud i monotristessen utkräver och vad en sann monoteist ser som livets sköna smärta i guds- glädje, man går med glädje ner och fäller dagliga tårar över guds outgrundliga väg, om så i askes.

Ne, "Kunskap1" har flashback som en busig lek, och möjligt att hen ber extralänge efter varje fb-session.. improviserat busigt "otrogen" som sagts i tråden, eller var det hen som så busigt ville introducera "ett nytt sätt att närma sig Gud, med "nya" teoribildningar.. ? hmm.
Citera
2013-10-02, 20:20
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jag tror nog att du har missförstått vad allsmäktig betyder. Om Gud skulle skifta från existens/icke-existens så bryter han mot sin definition, att han är evig. Så fort han skiftar till icke-existens så blir han inte evig längre. Och superposition gäller inte för min Gud. Superposition är inget som fysiker heller är överens om.
Kom på en grej, kunskap1. Gud sägs i bibeln vara ÖVERALLT samtidigt. Alltså är Gud i en extrem superposition.
Senast redigerad av MentosFruitcore 2013-10-02 kl. 20:29.
Citera
2013-10-02, 20:27
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Den är faktisk bevisat. Men endast på én-partikel nivån.

In fact... Superposition har man kunnat skapa på makroskopisk nivå.

http://physicsworld.com/cws/article/news/2010/mar/18/quantum-effect-spotted-in-a-visible-object

http://www.newscientist.com/article/dn18669-first-quantum-effects-seen-in-visible-object.html#.UkxlP4Z3Z5E
Citera
2013-10-02, 23:02
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
In fact... Superposition har man kunnat skapa på makroskopisk nivå.

http://physicsworld.com/cws/article/news/2010/mar/18/quantum-effect-spotted-in-a-visible-object

http://www.newscientist.com/article/dn18669-first-quantum-effects-seen-in-visible-object.html#.UkxlP4Z3Z5E
Som sagt, superposition är inget som fysiker är överens om. Det är bara en tolkning av verkligheten och det behöver inte vara den absoluta sanningen. Själv tror jag att kvantmekaniken inte är fullständig. Man behöver jobba mer på det. När det finns belägg för superposition, vilket aldrig kommer att ske, eftersom så fort man observerar ett system i superposition så kollapsar vågfunktionen, och man bestämmer tillståndet. Tex man kan aldrig observera om en katt är levande eller död samtidigt, så fort man öppnar boxen så bestäms tillståndet, om den är död eller levande.
Senast redigerad av kunskap1 2013-10-02 kl. 23:19.
Citera
2013-10-02, 23:05
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Kom på en grej, kunskap1. Gud sägs i bibeln vara ÖVERALLT samtidigt. Alltså är Gud i en extrem superposition.
Gud existerar överallt i den betydelsen att han täcker alla tomrum, eftersom Han är oändlig och evig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in