Citat:
Troligtvis inte
Ölvulkan it is!
Citat:
Jo, i det att du hyllar dem som aldrig ifrågasätter Gud gör du just detta.
Jag hyllar inga profeter som följer blind tro. Gud förespråkar inte blind tro, Tinuviel. Istället ska vi tro (lita på) Gud baserat på erfarenhet och från den kunskap vi har fått. Vi bör aldrig lita helt blint på något. Detta gäller förstås alla livåskådningar och uppfattningar. Oavsett om man är teist eller ateist, om man följer evolution eller skapelse. Gud vill inte att vi ska lita blint på honom. Han vill att vi ska ”komma till insikt om sanningen” (1 Tim 2:4).
Citat:
Du menar att djävulen ALDRIG är aktiv. Att han kan liknas vid ett passivt verktyg som blir farligt först när NÅGON ANNAN använder det? Jag tror att exempelvis Job är av en annan åsikt.
Du är välkommen att diskutera detta ämne i tråden: Teodicé problemet. Där diskuteras det bl.a. om tillverkaren är ansvarig om produkten skulle hamna i fel händer. Tex om kniv-tillverkaren är ansvarig om någon skulle använda det till att mörda någon.
Såvida inte slutsatsen är att djävulen är ett passivt verktyg till dess att Gud använder sig av honom.
Citat:
Hur vet du att han är sjuk? Vem är du att förneka någon som påstår sig vara profet? Vem är du att förneka någon att döda sina barn för att Gud så befaller?
I ditt exempel rör det sig om en sjuk människa som hotar att döda sitt barn för att Gud har sagt det. Och du kan inte jämföra det med berättelsen om Abraham och sin son.
Citat:
Det JAG skulle ha gjort var att förhindra mannen från att mörda sitt barn, för det är inte Guds vilja. Det finns många sjuka människor här i världen som påstår att Gud talat med dem och att de ska mörda sina barn. Dessa är sjuka människor,Tinuviel. Vi kan inte jämföra dessa med Abraham.
Varför inte? För att vi i Abrahams fall sitter med facit (om vi nu ska använda detta ord om Bibeln). NÄR det inträffade tror jag att Abraham framstod som just den sjuka människa du ovan beskriver.
Citat:
Jag tolkar det som det står. Djävulen frestar Gud genom att säga att Job kommer förlora sin tro om Gud berövar honom allt han äger och dödar hans barn. Guds enorma ego gör att han inte kan motstå denna utmaning och uppmanar djävulen att jävlas med Job. Just to prove a point.
Först och främst så bör vi förstå vad Satan menar med: "But now stretch out your hand and strike everything he has" och vad Gud menar med: "everything he has is in your power"?
Citat:
Gud lät det ske. Det är inte godhet.
1. Att Gud är ond och samarbetar med Satan för att gör Job illa, eller
Citat:
Det står i klartext att Gud ger djävulen fria händer i att beröva Job allt så att Gud kan bevisa för djävulen att Job behåller sin tro ändå (detta trots att Gud vet hur det ska gå).
2. Att Gud är god MEN att Satan valde att bli ond, och att Gud samarbetar INTE med Satan. Job är skyddad från Satan med hjälp av Gud, MEN som en prövning för sin profet och som en lärdom för mänskligheten, så väljer Gud att inte skydda Job längre från Satan. Satan orsakar nu problem för Job och vi vet fortsättningen på berättelsen.
Citat:
Jag skulle föredra 2 men Bibeln hävdar 1.
Du verkar föredra alternativ 1, men jag tycker att du bör se berättelsen ur alternativ 2.
Citat:
Vaddå "sin" definition. Vänligen påvisa var DFSM uppger detta.
Jag förstår vad allsmäktig betyder. Allsmäktig betyder att Gud kan göra allt som en Gud kan göra. Dvs han kan göra precis allt så länge han inte bryter mot sin definition. Tex skapa universum, skapa planeter, skapa människa osv. Om Gud skulle skifta från existens till icke-existens så bryter han mot sin definition. När han bryter mot sin definition så är han ingen Gud längre. Hoppas att du förstår?
Senast redigerad av Tinuviel 2013-10-02 kl. 10:50.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-10-02 kl. 10:50.